
Grupo Operativo PDApp: Avanzando cara a un modelo dixital de residuos cero no sector agroalimentario
- Tipo Grupo operativo
- Execución 2022 -2025
- Orzamento asignado 599.480,28 €
- Ámbito Supraautonómico
- Comunidade Autónoma Cataluña; Galicia; Madrid, Comunidad de; Murcia, Región de; País Vasco
- Fonte principal de financiamento PAC 2014-2020
- Páxina web do proxecto https://pdapp.coag.com.es/PDApp/
O proxecto PDApp promove a redución da perda e desperdicio de alimentos no sector agroalimentario a través de ferramentas dixitais baseadas nos principios da economía circular e da bioeconomía. O proxecto PDApp deseñará un servizo de apoio á decisión para empresas e axentes do sector primario que lles axude a previr o FLA. O servizo inclúe o apoio ás empresas na creación das ferramentas axeitadas para dixitalizar o seu Plan de Prevención e Redución da Perda e Desperdicio de Alimentos (FFRPDA). O PPRPDA dixitalizado axudará na toma de decisións, baseándose en criterios de sustentabilidade, e no establecemento de medidas correctoras para as empresas, xa que conterá datos acumulados e en tempo real sobre PDA, doazóns e valoracións. Ademais, o proxecto creará unha ferramenta dixital para o intercambio de excedentes xerados entre os distintos axentes implicados, como empresas transformadoras de alimentos, ONGs que reciben doazóns, gandeiros, fabricantes de pensos, etc. Estas ferramentas garantirán a trazabilidade e a notificación das PDA á dirección. Estas propostas están en consonancia coa próxima Lei de Prevención da Perda e Despilfarro de Alimentos, aprobada polo Consello de Ministros en 2021 e que está en proceso de modificación. As empresas implicadas no consorcio validarán o servizo establecéndoo no último ano do proxecto.
A GO PDApp elaborou unha Guía de Cuantificación de Perdas e Desperdicios de Alimentos (FLW), un documento que describe a metodoloxía para cuantificar a PDA mediante técnicas eficientes, obtendo datos representativos cun mínimo investimento de tempo e recursos, especialmente para o sector hortofrutícola.
A guía está dispoñible nesta ligazón: https://tinyurl.com/2c4g7ljd
Os principais pasos do proceso son:
- Definir o ámbito. Trátase de definir o que se quere medir, a partir desta serie de elementos:
- Que analizar?
- Que produtos ou liñas se terán en conta?
- Cando cuantificar?
- Que período de produción/elaboración/comercialización será considerado?
- A que nivel de detalle?
- Que operacións se priorizan porque xeran máis PDA?
- Que cuantificar?
- Que tipos de PDA se terán en conta?
- Por que aparecen as PDA?
- Onde se usan as PDA?
- Establecer a metodoloxía baseada na facilidade de acceso aos datos, recursos, tamaño da empresa e complexidade de produción.
- Cuantifica, incluíndo:
- Definir un calendario de actividades e asignar os responsables.
- Definir os materiais necesarios para cada tarefa.
- Definir o investimento de recursos económicos.
- Formar o persoal e as persoas responsables.
- Realizar unha cuantificación piloto.
- Recoller os rexistros.
- Extrapolar os datos.
- Fai un resumo dos datos obtidos.
- Converter os resultados en indicadores económicos, ambientais e sociais.
Os métodos empregados seguen a metodoloxía común europea (Decisión Delegada (UE) 2019/1597) e os protocolos internacionais.
GO PDApp desenvolveu unha plataforma dixital para a prevención e xestión da perda e desperdicio de alimentos (FW).
Este documento explicativo detalla as súas principais características e usos (https://tinyurl.com/27fj7urj). Para rexistrarte, podes seguir estes sinxelos pasos (https://tinyurl.com/2cq3wo7k). Para acceder á plataforma, fai clic nesta ligazón: https://app.coag.com.es/onboarding/login.
A ferramenta proporciona un Plan de Prevención en formato dixital, tras unha análise, diagnóstico e cuantificación da situación da PDA, que axuda na toma de decisións. Ademais, tamén se inclúe unha ferramenta de sustentabilidade, que apoia e axuda na toma de decisións sobre como canalizar as perdas co menor impacto posible desde a perspectiva social, económica e ambiental. Deste xeito, axúdase ao cumprimento da xerarquía de prioridades da lexislación. Ademais, creouse un Marketplace onde os interesados poden acordar como xestionar a transacción e a doazón de PDAs, co correspondente control de trazabilidade e rexistro. Finalmente, todo este sistema está apoiado e facilitado por expertos, que facilitan todo o proceso.
Para probar o sistema, desenvolvéronse nove Plans de Prevención para empresas, e no Marketplace realizáronse máis de 70 intercambios reais entre entidades xeradoras e receptoras (empresas transformadoras ou entidades sociais de doazón de alimentos) para comprobar o correcto funcionamento desta parte da ferramenta.
A Plataforma Dixital desenvolvida polo GO PDApp inclúe unha ferramenta de back-end para medir o impacto na sustentabilidade das empresas debido á Perda e Despilfarro de Alimentos (FLW) que xeran, así como a influencia das medidas para previr, minimizar ou reducir estas canalizacións.
Realizouse unha análise bibliográfica para identificar os estudos realizados sobre ictus, ACCV e ACV-S. A partir de aí desenvolvéronse os modelos de cálculo de indicadores e a ferramenta que se integrou na plataforma dixital PDApp. Finalmente, deseñáronse os informes de impacto xerados a partir dos intercambios realizados no seu Marketplace.
Elixiuse un indicador para cada dimensión da sustentabilidade:
- Pegada de carbono: emisións de CO2 derivadas do cultivo e/ou procesamento de alimentos que se converten en augas residuais e a súa posterior xestión.
- Custo: Gasto económico para o produtor polo cultivo e/ou transformación dun alimento que pasa a ser FLW e a súa posterior xestión.
- Comidas desperdiciadas: número de comidas que non se utilizaron cando un alimento se converte en PDA.
Para calcular estes indicadores téñense en conta o tipo de produto hortofrutícola, a etapa da cadea produtiva na que se produce, a distancia que percorreu e o seu destino final. Estes indicadores teñen varias funcións, entre elas a de avaliar o impacto das PDA cuantificadas, así como a variación do impacto da canalización realizada a través do Marketplace. Unha vez finalizado o intercambio, xéranse informes para que o produtor poida demostrar reducións de impacto en comparación coa non reutilización dos alimentos. Ademais, dado que está avalado polo propio portal, é vinculante, trazable e invariable.
A proposta PDApp ten como obxectivo reducir a perda e o desperdicio de alimentos no sector hortofrutícola mediante o desenvolvemento e validación de novos servizos apoiados en ferramentas dixitais, destinados a (i) que as empresas poidan canalizar os residuos producidos a través dunha plataforma PDA de forma segura a outras empresas do sector alimentario (simbiose alimentaria), doazóns e outros tipos de distribución para o consumo humano, conectando empresas con outras industrias de alimentación ou de procesamento de alimentación animal. industrias (simbiose industrial); (ii) pode desenvolver un Plan de Prevención e Redución da Perda e Desperdicio de Alimentos (PPRPDA) de forma guiada e dixital que axude ás empresas a tomar decisións e establecer medidas correctoras e (iii) pode decidir sobre as mellores alternativas de prevención de PDA dispoñibles grazas ao coñecemento dos beneficios económicos, sociais e ambientais.
- O principal obxectivo é reducir a perda e o desperdicio de alimentos no sector agrario, en particular no sector hortofrutícola, a través de ferramentas dixitais.
- Deseñarase un servizo de apoio á decisión para empresas e axentes deste sector para axudarlles a previr as PDA.
- Este servizo inclúe o apoio necesario para dixitalizar o teu Plan de Prevención e Redución de Perdas e Desperdicios de Alimentos, que será obrigatorio no futuro.
- Traballarase nunha ferramenta dixital que pretende posibilitar o intercambio dos excedentes xerados entre os distintos axentes implicados (industria transformadora, ONGs que reciben doazóns, gandeiros, fabricantes de pensos, etc.), garantindo a trazabilidade e a denuncia dos residuos ás autoridades. Tamén se prevé que isto sexa obrigatorio unha vez que se aprobe a normativa nacional sobre esta materia.
- Realizarase un diagnóstico preciso das perdas e desperdicios de alimentos no sector hortofrutícola.
- Farase fincapé na concienciación sobre a importancia de medir e reducir a PDA.
- OBXECTIVOS ESPECÍFICOS
- Diagnosticar perdas e desperdicios de alimentos no sector hortofrutícola.
- Facilitar a implantación de plans de prevención de PDA no sector hortícola primario.
- Facilitar a toma de decisións para a prevención de augas residuais en función de criterios de sustentabilidade (ambientais, sociais e económicos)
- Proporcionar alternativas de prevención da FLA de froitas e hortalizas seguindo a xerarquía de usos alimentarios adaptados ao sector e ao territorio.
- Sensibilizar ás empresas do sector hortofrutícola sobre a importancia de reducir a PDA e medila.
- PDA de froitas e verduras diagnosticadas (cuantificación e causas)
- Plans de prevención de PDA elaborados por 9 empresas do sector hortofrutícola e un sistema de medición do impacto ambiental, social e económico dos devanditos PDA e as alternativas de prevención definidas.
- Alternativas de prevención ou valorización para empresas con potencial excedente de augas residuais
- Aumento da concienciación e sensibilidade para a prevención da FLA entre os axentes do sector hortofrutícola
- Denominación do coordinador/entidade: ESPIGNOLADORS
- Correo electrónico coordinador/entidade: raquel@espigoladors.com
- Galinsect SL
- Trasdeza S.C
- LTDA
- E.I ES IM-Perfect food S.L.
- Newen Europe Fresh SLU
- Cooperativa agrícola Levante Sur Soc
- Cooperativa
- Antigua vida nueva
- Fundacio Espigoladors
- Asociación empresarial centro tecnológico energía y medio ambiente (CETENMA)
- Fundación Centro Tecnolóxico de eficiencia e sostenibilidade enerxética (ENERGYLAB)
- Oreka Circular Economy SL
- Coordinadora de organizaciones de agricultores y ganaderos (COAG)
- Kiwi atlántico S.A.
- Jimbofresh Internacional SLL
- Conca de la Tordera S.c.c.l