Proxecto H2020 OLEUM: solucións avanzadas para garantir a autenticidade e a calidade global do aceite de oliva
- Tipo Proxecto
- Estado Cheo
- Execución 2016 -2021
- Orzamento asignado 4.878.860,87 €
- Ámbito Europeo
- Fonte principal de financiamento H2020
- Páxina web do proxecto Proyecto OLEUM
O proxecto OLEUM xerará solucións analíticas innovadoras, máis eficaces e harmonizadas para detectar e combater as fraudes máis comúns e emerxentes, así como para verificar a calidade global dos aceites de oliva (OO). Cun grupo central de 20 socios de 15 países, OLEUM levará a cabo ACTIVIDADES DE INVESTIGACIÓN baseadas no desenvolvemento de MÉTODOS ANALÍTICOS MELLOROS e NOVOS mediante enfoques específicos e ómicos co obxectivo de: detectar novos marcadores do proceso de desodorización leve; descubrir mesturas ilegais entre OO e outros aceites vexetais; controlar a calidade do OO (por exemplo, a frescura); Mellorar a avaliación organoléptica cunha proba de panel cuantitativa, baseada nos métodos oficiais actuais e apoiada en materiais de referencia personalizados para unha mellor calibración dos paneis sensoriais, xunto con ferramentas de cribado rápido para facilitar o traballo dos panelistas.
As solucións OLEUM máis prometedoras serán validadas segundo estándares acordados internacionalmente por laboratorios pares. OLEUM recreará un escenario de desodorización realista mediante a produción de OO suaves e personalizados, tanto no laboratorio como en plantas piloto a maior escala, para aplicar solucións analíticas a mostras coñecidas. As principais actividades de TRANSFERENCIA DE COÑECEMENTO e TECNOLOXÍA están previstas para facilitar a implantación de:
- Unha base de datos OLEUM baseada na web, de fácil acceso, escalable e constantemente actualizada que contén toda a información da investigación OLEUM e doutras fontes internacionais fiables, que estará dispoñible para descargar datos e espectros, e que contribuirá á harmonización exitosa dos enfoques analíticos entre os laboratorios de control.
- A REDE OLEUM de actores relevantes en OO para maximizar o impacto das solucións analíticas propostas. Finalmente, unha estratexia de difusión do proxecto OLEUM robusta, dirixida a compartir eficazmente os resultados con todas as partes interesadas na cadea de subministración de OO, ten o potencial de mellorar a confianza dos consumidores e do mercado e preservar a imaxe das OO a nivel mundial.
Tendo en conta as respostas aos cuestionarios enviados ás partes interesadas e ao Contacto Nacional FFN da UE, presentouse unha actualización sobre as fraudes comúns e emerxentes no sector OO. Seleccionouse entre todos os enfoques desenvolvidos para escoller 4 métodos que abranguen 6 SOP que foron sometidos a validación formal mediante un ensaio colaborativo internacional:
- Método novo/revisado para detectar mesturas ilegais de OO con outros aceites vexetais: determinación de esterois libres e esterificados
- Método revisado para detectar mesturas de AOVE con OO desodorizado suave (sdOO): determinación de ésteres etílicos de ácidos graxos (FAE)
- Método a seleccionar durante o proxecto: determinación de compostos fenólicos (reclamación de saúde)
- Métodos/ferramentas para apoiar a avaliación das características sensoriais dos AOVE (ensaios cuantitativos de panel): vinagreza e rancidez como materiais de referencia sensorial (RM), SPME-GC-MS non dirixidos como enfoque de cribado baseado en volátiles, SPME-GC-FID e MS como métodos dirixidos para a determinación de volátiles seleccionados.
Os principais resultados dos estudos de validación foron: un método mellorado e validado internacionalmente para a determinación cuantitativa de FAEE; o primeiro método validado internacionalmente para a determinación cuantitativa simultánea do número mínimo de compostos volátiles para soportar as probas de panel; un método de pegadas dixitais baseado en compostos volátiles avaliado internacionalmente para apoiar as probas oficiais do panel; unha avaliación internacional da utilidade dos 2 MR sensoriais que se proporán para a selección, formación e seguimento dos avaliadores.
Estes métodos serán propostos ás autoridades competentes e aos organismos internacionais para a súa inclusión nas normas oficiais. Para o control de calidade de AO: analizáronse máis de 300 mostras comerciais de AO mediante ferramentas instrumentais e realizouse a avaliación sensorial por 6 paneis acreditados. Construíuse unha árbore de decisións para unha clasificación robusta da calidade de cada mostra, en función dos resultados sensoriais. Formuláronse e probáronse dous novos MR sensoriais artificiais. Estableceuse un software para estimar o deterioro da frescura/calidade dos OA.
Desenvolveuse un sistema portátil para medir a acidez libre e un método fluorescente rápido para detectar a cantidade total de compostos fenólicos lipófilos. Para o control de autenticidade dos aceites vexetais (OO): elaboráronse e analizáronse mostras de mesturas ilegais (OOsd e aceites vexetais) e mesturas legais (aceites vexetais) con AO e AOVE. Desenvolveuse unha árbore de decisión para a detección de porcentaxes de OO en mesturas con outros aceites vexetais. Analizáronse máis de 200 AO comerciais para determinar o cumprimento da orixe xeográfica declarada na etiqueta. Púxose en marcha o Banco de Datos OLEUM, co obxectivo de proporcionar aos organismos reguladores unha plataforma compartida que conteña os datos analíticos xerados en OLEUM, xunto con información de mostra.
Isto contribuirá a unha colaboración máis eficaz e a unha maior competitividade entre os laboratorios de control de calidade aprobados pola UE. Un amplo abano de laboratorios nacionais e internacionais recibiron formación nos novos procedementos e agora forman parte da rede OLEUM de analistas e laboratorios interesados en métodos de análise de aceite de oliva: o grupo OLEUM LinkedIn conta con máis de 140 membros. Para unha ampla comunicación e difusión, a web do proxecto actualízase regularmente e publícanse boletíns informativos. Elaboráronse infografías para difundir información sobre o aceite de oliva, así como un vídeo sobre o proxecto. Publicáronse vinte e dous artigos científicos, así como varios outros nos medios de comunicación, e os resultados do proxecto foron presentados en congresos.
Europa representa máis do 70% da produción mundial de aceite de oliva (OO); Os países extracomunitarios, tradicionalmente importadores, tamén están aumentando a súa produción. Isto, xunto ao aumento da competitividade, pon de manifesto a necesidade de actualizar e harmonizar os métodos analíticos para garantir a calidade e autenticidade do OO. O alto prezo, o perfil sensorial e a boa reputación de OO fan que sexa un obxectivo de fraude.
O obxectivo xeral de OLEUM é garantir a calidade e autenticidade da OO a través de tres accións estratéxicas:
- Desenvolver métodos analíticos novos e/ou mellorados.
- Establecer unha base de datos integrada en liña, a base de datos OLEUM.
- Promover a Rede OLEUM, unha comunidade global de partes interesadas do sector OO. OLEUM debe abordar catro áreas principais de mellora:
- Lexislativo e regulamentario: desenvolvemento de solucións para apoiar aos reguladores e aos responsables políticos internacionais.
- Analítica: revisa os métodos analíticos existentes e desenvolve outros novos para a calidade e autenticidade de OO.
- Harmonización e coordinación: promover a transferencia de tecnoloxía a unha comunidade máis ampla. Unha base de datos OLEUM fácil de usar almacenará datos, métodos analíticos e materiais de calibración.
- Confianza do consumidor e do mercado: desenvolver unha estratexia de difusión sinxela e proactiva para promover a imaxe correcta do OO. OLEUM, coordinado pola profe Tullia Gallina Toschi (Universidade de Boloña), comezou en setembro de 2016, ten unha duración de 54 meses e participan 21 socios de 15 países.
Os aceites de oliva virxes son coñecidos polas súas excelentes propiedades nutricionais e para a saúde, pero non todos son iguais. OLEUM renovou e revisou os seus procedementos e ferramentas analíticas para determinar a súa calidade e autenticidade antes de que cheguen aos nosos andeis. Europa é o maior produtor mundial de aceite de oliva. Non obstante, unha combinación de crecente competencia, unida a distintos niveis de regulación e concienciación, está a aumentar a fraude, segundo indica un informe da Comisión Europea de 2019.
Para reforzar os controis oficiais e aumentar a confianza dos consumidores, o proxecto OLEUM, apoiado pola UE, revisou e actualizou os procedementos para garantir mellor a calidade e a autenticidade dos aceites de oliva. O proxecto identificou marcadores para a desodorización suave, unha tecnoloxía utilizada para eliminar ou reducir os defectos sensoriais. O proxecto desenvolveu probas de mesturas ilegais con outros aceites vexetais e produciu materiais de referencia sensorial para apoiar as probas de panel. Tamén desenvolveron métodos para controlar a frescura do produto e prever a vida útil. Ademais, OLEUM desenvolveu unha plataforma colaborativa de código aberto chamada OLEUM Databank para albergar materiais de referencia e calibración, xunto cunha biblioteca descargable de métodos analíticos. Tamén estableceu a Rede OLEUM, unha comunidade global de partes interesadas, para compartir coñecemento e resultados. "Os métodos de OLEUM deberían adoptarse a nivel internacional para harmonizar os estándares comerciais. A combinación de información sobre calidade e autenticidade con volumes de produción certificados e a súa xeolocalización poderían formar unha cadea de bloques para combater a fraude", explica Tullia Gallina Toschi, coordinadora do proxecto na Universidade de Boloña, a cidade anfitrioa do proxecto.
Ferramentas de detección e prevención A investigación inicial do proxecto puxo de manifesto o problema da mestura ilegal de aceites de oliva virxe extra con aceites desodorizados suaves, especialmente aceites remolidos ou lampantes, xunto coa modificación fraudulenta da súa cor e aroma naturais. Tamén se identificou como problema as declaracións de orixe falsificadas. Para establecer a calidade do aceite de oliva virxe e detectar mesturas fraudulentas, OLEUM desenvolveu ferramentas para analizar os volátiles, xunto con materiais de referencia sensorial para apoiar as probas de panel. Desenvolvéronse dous métodos para detectar ésteres etílicos de ácidos graxos, o único marcador recoñecido oficialmente para a desodorización suave fraudulenta. Ambos son máis rápidos que as opcións existentes.
Un, que utiliza un paso preparativo de cromatografía líquida de alta resolución, foi validado internamente, mentres que o outro, que utiliza a extracción en fase sólida, foi sometido a revisión por pares, cuxos resultados serán publicados en breve. Para reforzar a etiquetaxe dos produtos, especialmente no que se refire ás declaracións de saúde dos polifenois do aceite de oliva, desenvolveuse un protocolo de cromatografía líquida de ultra-alto rendemento que permite a súa avaliación antes e despois da hidrólise, proporcionando unha imaxe máis precisa. OLEUM tamén desenvolveu métodos para avaliar a frescura do aceite de oliva, incluíndo software para predicir a data de caducidade en función de parámetros analíticos como a acidez, o valor de peróxido e a concentración de fenol hidrófilo. Isto tamén ten en conta os niveis de luz nas condicións de almacenamento, que foi validado nun experimento de vida útil en tempo real.
A base de datos OLEUM, que alberga experimentos buscables en tempo real, conxuntos de datos de resultados e documentación, está aberta ao rexistro público, pero pode restrinxirse aos organismos reguladores nacionais oficiais no futuro. "En colaboración coa nosa Rede OLEUM, esta ferramenta facilita unha colaboración e harmonización máis efectivas a nivel global", afirma Gallina Toschi. Consumo e produción responsables Para aumentar a conciencia e a confianza dos consumidores, OLEUM organizou actividades públicas en eventos como a Noite Europea dos Investigadores e mesmo en escolas de cociña, utilizando materiais como infografías, vídeos e xogos multilingües. Dous produtos OLEUM xa foron adoptados polo mercado: solucións en stock para a análise de compostos volátiles e dous materiais de referencia sensorial. Estes últimos foron elaborados con compostos volátiles que emulan as notas olfativas dos aromas rancios e vinagredos dos aceites de oliva virxe. «Os principais mercados obxectivo son os laboratorios de control de calidade. Non hai ningún produto semellante no mercado, e este enfoque podería estenderse a outros produtos alimenticios", observa Gallina Toschi.
OLEUM está a converter os seus obxectivos en impactos concretos dirixidos aos principais actores do sector dos aceites vexetais (OO):
- A industria de OO e os laboratorios de control de calidade: un dos principais resultados de OLEUM é a xeración de dúas ondas de métodos novos e revisados para detectar fraudes e verificar a calidade OO. OLEUM baséase en métodos e materiais de referencia totalmente validados, entregados aos organismos reguladores e subministrados a organizacións de normalización (IOC, EU, ISO, CODEX). A base de datos OLEUM multiplicará a difusión de métodos e datos, con claras vantaxes para os laboratorios oficiais de control de calidade e a industria OO. A existencia e actualización da base de datos OLEUM xa atraeu a atención dos organismos de normalización relevantes e das partes interesadas (por exemplo, ISO, AOCS, AOAC) e mellorará a reputación dos alimentos da UE. A transferibilidade dos datos tamén está ligada á necesidade de mellorar a experiencia analítica e a competencia dos laboratorios dentro da comunidade internacional de OO. Isto debería reducir os litixios derivados da aplicación incorrecta dos métodos.
- Reguladores e responsables políticos internacionais: o impacto de OLEUM reside en apoiar o establecemento dun sistema harmonizado de protección contra a fraude. OLEUM colabora con varios responsables políticos de OO para atopar solucións que se poidan traducir en recomendacións e directrices. O impacto de OLEUM tamén reside no potencial para acelerar a adopción de procedementos validados, grazas a un ensaio colaborativo realizado antes da súa presentación ás axencias reguladoras. Durante este proceso, identifícanse novas necesidades e retos mediante a actualización continua dos controis de calidade e autenticidade.
- Consumidores e mercado de OO: OLEUM promove a comprensión e conciencia pública das características únicas da OO, así como mellores garantías para a detección efectiva de prácticas ilegais, restablecendo así a confianza dos consumidores e ampliando o coñecemento preciso e directo sobre OO. Unha das novidades de OLEUM é o seu sentido da responsabilidade, o seu compromiso coa protección da reputación dos OO, os problemas de sustentabilidade e a cultura. Isto pódese conseguir evitando escándalos e proporcionando información fiable e oportuna. Para iso, OLEUM está adoptando diversas canles e ferramentas, incluíndo, por exemplo, xogos visuais, respostas sinxelas a preguntas sinxelas e sesións de adestramento para os métodos desenvolvidos.
- ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA (UNIBO)