Skip to main content

Projecte H2020 OLEUM: Solucions avançades per garantir l'autenticitat i la qualitat general de l'oli d'oliva

  • Tipus Projecte
  • Estat Completat
  • Execució 2016 -2021
  • Pressupost assignat 4.878.860,87 €
  • Àmbit Europeo
  • Font principal de finançament H2020
  • Web del projecte Proyecto OLEUM
Descripció

El projecte OLEUM generarà solucions analítiques innovadores, més efectives i harmonitzades per detectar i combatre els fraus més comuns i emergents i per verificar la qualitat general dels olis d'oliva (OO). Amb un grup central de 20 socis de 15 països, OLEUM emprendrà ACTIVITATS D'INVESTIGACIÓ basades en el desenvolupament de MÈTODES ANALÍTICS MILLORATS i NOUS mitjançant enfocaments específics i òmics per tal de: detectar nous marcadors del procés de desodorització suau; descobrir barreges il·legals entre OO i altres olis vegetals; controlar la qualitat dels OO (p. ex., frescor); millorar l'avaluació organolèptica amb una prova de panell quantitativa, basada en els mètodes oficials actuals i recolzada per materials de referència personalitzats per a un millor calibratge dels panells sensorials, juntament amb eines de detecció ràpida per facilitar la feina dels panelistes.

Les solucions OLEUM més prometedores se sotmetran a VALIDACIÓ de conformitat amb els estàndards acordats internacionalment per laboratoris homòlegs. OLEUM recrearà un escenari realista de desodorització mitjançant la producció d'OOs suaus i personalitzats, tant al laboratori com a plantes pilot de major escala, per aplicar solucions analítiques a mostres conegudes. Es preveuen importants activitats de TRANSFERÈNCIA DE CONEIXEMENT i TECNOLOGIA per facilitar la implementació de:

  1. Un BANC DE DADES D'OO web, fàcilment accessible, escalable i constantment actualitzat, que contingui tota la informació de la investigació d'OLEUM i altres fonts internacionals fiables, que estarà disponible per a la descàrrega de dades i espectres, i que contribuirà a l'harmonització satisfactòria dels enfocaments analítics entre els laboratoris de control.
  2. La XARXA OLEUM d'actors rellevants a OOs per maximitzar l'impacte de les solucions analítiques proposades. Finalment, una sòlida estratègia de difusió del projecte OLEUM, adreçada a compartir eficaçment els resultats amb tots els actors de la cadena de subministrament d'OOs, té el potencial de millorar la confiança dels consumidors i del mercat i preservar la imatge dels OOs a escala global.
Descripció de les activitats

Tenint en compte les respostes als qüestionaris enviats a les parts interessades i al contacte nacional de FFN de la UE, es va presentar una actualització dels fraus comuns i emergents al sector OO. Es va fer una selecció, entre tots els enfocaments desenvolupats, per triar 4 mètodes que cobreixen 6 SOP que han estat sotmesos a validació formal mitjançant un assaig col·laboratiu internacional:

  1. Mètode nou/revisat per detectar barreges il·legals de OO amb altres olis vegetals: determinació d'esterols lliures i esterificats
  2. Mètode revisat per detectar barreges d'AOVE amb OO desodoritzats suaus (sdOO): determinació d'èsters etílics d'àcids grassos (FAE)
  3. Mètode a seleccionar durant el projecte: determinació de compostos fenòlics (declaració de propietats saludables)
  4. Mètodes/eines per recolzar l'avaluació de les característiques sensorials dels AOVE (prova de panell quantitativa): avinagrat i ranci com a materials de referència sensorial (RM), SPME-GC-MS no dirigits com un enfocament de detecció basat en volàtils, SPME-GC-FID i MS com a mètodes.

Els resultats clau dels estudis de validació van ser: un mètode millorat i validat internacionalment per a la determinació quantitativa de FAEE; el primer mètode validat internacionalment per a la determinació quantitativa simultània del nombre mínim de compostos volàtils per recolzar la prova del panell; un mètode d'empremta digital avaluat internacionalment basat en compostos volàtils per recolzar la prova del panell oficial; una avaluació internacional de la utilitat dels 2 MR sensorials que es proposaran per a la selecció, la capacitació i el monitoratge d'avaluadors.

Aquests mètodes es proposaran a les autoritats competents i organismes internacionals per a la seva inclusió a les regulacions oficials. Per al control de qualitat de l'AO: es van analitzar més de 300 mostres comercials d'AO mitjançant eines instrumentals i l'avaluació sensorial va ser realitzada per 6 panells acreditats. Es va construir un arbre de decisió per a una classificació robusta de la qualitat de cada mostra basada en els resultats sensorials. Es van formular i provar dos nous MR sensorials artificials. Es va establir un programari per estimar el deteriorament de la frescor/qualitat dels AO.

Es va desenvolupar un sistema portàtil per mesurar l'acidesa lliure i un mètode fluorescent ràpid per detectar la quantitat total de compostos fenòlics lipofílics. Per al control de l'autenticitat dels olis vegetals (OO): es van preparar i analitzar mostres de barreges il·legals (OOsd i olis vegetals) i legals (olis vegetals) amb OO i AOVE. S'ha elaborat un arbre de decisió per a la detecció de percentatges d'OO en barreges amb altres olis vegetals. Es van analitzar més de 200 AO comercials per determinar la conformitat amb l'origen geogràfic declarat a l'etiqueta. Es va llançar el Banc de Dades OLEUM, l'objectiu del qual és proporcionar als organismes de control una plataforma compartida que contingui les dades analítiques generades a OLEUM, juntament amb informació de mostres.

Això contribuirà a una col·laboració més eficaç ia la competència dels laboratoris de control de qualitat autoritzats a la UE. Una àmplia gamma de laboratoris nacionals i internacionals han rebut formació en els nous procediments i ara formen part de la xarxa OLEUM d'analistes i de laboratoris interessats en mètodes d'anàlisi per a l'oli d'oliva: el grup OLEUM a Linkedin compta amb més de 140 membres. Per a una àmplia comunicació i difusió, el lloc web del projecte s'actualitza periòdicament i s'han publicat butlletins informatius. Es van desenvolupar infografies per difondre la informació sobre l'oli d'oliva i un vídeo del projecte. Es van publicar 22 articles científics, així com diversos altres en mitjans de comunicació, i els resultats del projecte es van presentar a congressos.

Objectius

Europa representa més del 70% de la producció mundial d´oli d´oliva (OO); els països no pertanyents a la UE, tradicionalment importadors, també n'estan augmentant la producció. Això, així com la competitivitat més gran, ressalta la necessitat d'actualitzar i harmonitzar els mètodes analítics per assegurar la qualitat i l'autenticitat de l'OO. L'alt preu de l'OO, el perfil sensorial i la saludable reputació el converteixen en un blanc per al frau.

L'objectiu general d'OLEUM és garantir la qualitat i l'autenticitat de l'OO a través de tres accions estratègiques:

  1. Desenvolupar mètodes analítics nous i/o millorats.
  2. Establir una base de dades en línia i integrada, el Banc de Dades OLEUM.
  3. Promoure la Xarxa OLEUM, comunitat mundial d'actors del sector de l'OO. OLEUM ha d'abordar quatre àrees principals de millora:
    1. Legislativa i regulatòria: desenvolupar solucions per donar suport als reguladors internacionals i als responsables polítics.
    2. Analítica: revisar els mètodes analítics existents i desenvolupar-ne de nous per a la qualitat i autenticitat de l'OO.
    3. Harmonització i coordinació: promoure la transferència de tecnologia a una àmplia comunitat. Un banc de dades OLEUM de fàcil maneig emmagatzemarà dades, mètodes analítics i materials de calibratge.
    4. Confiança del consumidor i del mercat: desenvolupament duna estratègia de difusió senzilla i proactiva per promoure la imatge correcta de lOO. OLEUM, coordinat per la Prof. Tullia Gallina Toschi (Universitat de Bolonya), va començar el setembre del 2016, té una durada de 54 mesos i compta amb la participació de 21 socis de 15 països.
Resultats

Els olis d'oliva verges són coneguts per les seves propietats nutricionals i saludables, però no tots són iguals. OLEUM ha renovat i revisat els seus procediments i eines analítiques per determinar-ne la qualitat i l'autenticitat abans que arribin als nostres prestatges. Europa és el major productor mundial d'oli d'oliva. Tot i això, una combinació de creixent competitivitat, juntament amb diferents nivells de regulació i coneixement, està augmentant el frau, com ho indica un informe de la Comissió Europea de 2019.

Per enfortir els controls oficials i augmentar la confiança del consumidor, el projecte OLEUM, recolzat per la UE, ha revisat i renovat els procediments per garantir millor la qualitat i l'autenticitat dels olis d'oliva. El projecte va identificar marcadors per a la desodorització suau, una tecnologia utilitzada per eliminar o reduir els defectes sensorials. El projecte va desenvolupar proves per a barreges il·legals amb altres olis vegetals i va produir materials de referència sensorial per recolzar les proves de panell. També van desenvolupar mètodes per controlar la frescor del producte i predir la vida útil. A més, OLEUM va desenvolupar una plataforma col·laborativa de codi obert anomenada OLEUM Databank per albergar material de referència i calibratge, juntament amb una biblioteca descarregable de mètodes analítics. També va establir la Xarxa OLEUM, una comunitat global de parts interessades, per compartir coneixements i resultats. "Els mètodes d'OLEUM haurien d'adoptar-se internacionalment per harmonitzar les normes comercials. Combinar informació sobre qualitat i autenticitat amb volums de producció certificats i la seva geolocalització podria formar una cadena de blocs per combatre el frau", explica Tullia Gallina Toschi, coordinadora del projecte de la Universitat de Bolonya, seu del projecte.

Eines per a la detecció i prevenció La investigació inicial del projecte va subratllar el problema de la barreja il·legal d'olis d'oliva verge extra amb olis desodoritzats suaus, especialment olis remolits o lampants, juntament amb la modificació fraudulenta del color i l'aroma naturals. També es van identificar com a problema les declaracions d'origen falsificades. Per establir la qualitat de l'oli d'oliva verge i detectar barreges fraudulentes, OLEUM va desenvolupar eines per analitzar volàtils, juntament amb materials de referència sensorial per recolzar les proves de panell. Es van desenvolupar dos mètodes per detectar èsters etílics d'àcids grassos, l'únic marcador oficialment reconegut per a la desodorització suau fraudulenta. Tots dos són més ràpids que les opcions preexistents.

Un, que utilitza un pas preparatiu de cromatografia líquida d'alta resolució, es va validar internament, mentre que l'altre, que utilitza extracció en fase sòlida, es va sotmetre a un estudi per parells amb èxit, els resultats dels quals es publicaran properament. Per enfortir l'etiquetatge dels productes, especialment pel que fa a les declaracions de propietats saludables dels polifenols de l'oli d'oliva, es va desenvolupar un protocol de cromatografia líquida d'ultraalta resolució que permet l'avaluació abans i després de la hidròlisi, oferint una imatge més precisa. OLEUM també va desenvolupar mètodes per avaluar la frescor de l'oli d'oliva, incloent-hi un programari per predir la data de caducitat basant-se en paràmetres analítics d'acidesa, índex de peròxids i concentració de fenols hidrofílics. Això també té en compte els nivells de llum en condicions demmagatzematge, la qual cosa es va validar en un experiment de vida útil en temps real.

El banc de dades OLEUM, que acull experiments en temps real amb funció de cerca, conjunts de dades de resultats i documentació, és obert al registre públic, però podria restringir-se en el futur als organismes nacionals de control oficial. «En col·laboració amb la nostra Xarxa OLEUM, aquesta eina facilita una col·laboració i harmonització més eficaces a nivell global», afirma Gallina Toschi. Consum i producció responsables Per augmentar la conscienciació i la confiança del consumidor, OLEUM va organitzar activitats públiques en esdeveniments com la Nit Europea dels Investigadors i fins i tot en escoles de cuina, utilitzant materials com infografies multilingües, vídeos i jocs. Dos productes d'OLEUM ja han estat adoptats pel mercat: solucions mare per analitzar compostos volàtils i dos materials de referència sensorial. Aquests darrers es van elaborar amb compostos volàtils que emulen les notes olfactives de les aromes rancis i avinagrats dels olis d'oliva verges. «Els principals mercats objectiu són els laboratoris de control de qualitat. No hi ha un producte similar al mercat i aquest enfocament es podria estendre a altres productes alimentaris», observa Gallina Toschi.

Informació addicional

OLEUM està convertint els seus objectius en impactes concrets adreçats als principals actors del sector dels olis vegetals (OO):

  1. La indústria dels OO i els laboratoris de control de qualitat: un dels principals resultats d'OLEUM és la generació de dues onades de mètodes nous i revisats per detectar-ne el frau i verificar la qualitat dels OO. OLEUM es basa en mètodes i materials de referència totalment validats, lliurats als organismes reguladors i el subministrament a les organitzacions de normalització (COI, UE, ISO, CODEX). El banc de dades OLEUM multiplicarà la difusió de mètodes i dades, amb un clar benefici per als laboratoris oficials de control de qualitat i per a la indústria dels OO. L'existència i l'actualització del banc de dades OLEUM ja ha captat l'atenció dels organismes de normalització i les parts interessades pertinents (p. ex., ISO, AOCS, AOAC) i millorarà la reputació dels aliments de la UE. La transferibilitat de les dades també està associada a la necessitat de millorar lexperiència analítica i la competència dels laboratoris dins de la comunitat internacional dOO. Això hauria de reduir els litigis derivats de laplicació incorrecta dels mètodes.
  2. Reguladors i responsables polítics internacionals: L‟impacte d‟OLEUM resideix en el suport al‟establiment d‟un sistema harmonitzat de protecció contra el frau. OLEUM col·labora amb diversos responsables polítics de OO per trobar solucions que es puguin traduir en recomanacions i directrius. L´impacte d´OLEUM també se centra en la possibilitat d´accelerar l´adopció de procediments validats, gràcies a un assaig col·laboratiu realitzat abans de la proposta als organismes reguladors. Durant aquest procés, s'identifiquen noves necessitats i inconvenients mitjançant l'actualització continuada de controls de qualitat i d'autenticitat.
  3. Consumidors i el mercat d'OO: OLEUM promou la comprensió i la difusió pública de les característiques úniques dels OO, així com una millor garantia per a la detecció eficaç de pràctiques il·legals, restaurant així la confiança dels consumidors i ampliant el coneixement correcte i directe sobre els OO. Una de les novetats d´OLEUM és el sentit de responsabilitat, el compromís amb la defensa de la reputació dels OO, els aspectes de sostenibilitat i la cultura. Això es pot aconseguir evitant lʻescàndol, proporcionant informació fiable i oportuna. Amb aquest objectiu, OLEUM està adoptant diferents canals i eines, incloent-hi jocs visuals, respostes senzilles a preguntes senzilles i sessions d'entrenament per als mètodes desenvolupats.
Coordinadors
  • ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA (UNIBO)