Skip to main content
TUBER LABEL.PNG

Grup Operatiu TUBERLABEL: Desenvolupament d'eines que afavoreixin el mercat de proximitat de la tòfona negra

  • Tipus Grup operatiu
  • Execució 2022 -2025
  • Pressupost assignat 395.340,37 €
  • Àmbit Supraautonómico
  • Comunitat Autònoma Castilla y León; Cataluña; Madrid, Comunidad de
  • Font principal de finançament PAC 2014-2020
  • Web del projecte https://tuberlabel.es/
Descripció

TUBER LABEL promou l'enfortiment de la cadena de valor del sector tofoner espanyol, especialment el comerç de proximitat, mitjançant l'actuació en aspectes que han estat identificats pel propi sector, com a debilitats, però que amb una estratègia reorientativa es poden convertir en oportunitats.

Objectius
  • Identificar el perfil del consumidor de tòfona negra i ampliació del consum a nous segments de mercat.
  • Incorporació de valor afegit mitjançant diferenciació de la tòfona negra, afavorint el seu posicionament als mercats i la comercialització directa pel productor.
Resultats
  • Generació d'un ecosistema socioeconòmic i tecnocultural del sector, homologació d'estàndards o criteris de qualitat per a la comercialització de tòfona negra pel productor primari i desenvolupament de mercats pilots com a exemple per al seu establiment a altres zones productores de tòfona negra, contribuint a la comercialització de proximitat.
  • Co-creació d'un Smart Label per a la tòfona negra.

R1.- Generació d'un ecosistema socioeconòmic i tecnocultural del sector que interaccioni amb la societat. Perfil del consumidor de tòfona negra. S'elabora el perfil del consumidor de tòfona negra. Aquest resultat s'obté mitjançant enquestes realitzades entre el públic en general completat amb el perfil del consumidor del canal horeca-restaurador. Es realitzen 2 concurs de cuina amb tòfona i 4 sopars maridats amb receptes a base de tòfona negra, incloent material audiovisual a web i xarxes. Es recopila la informació de 28 destinacions amb oferta trufiturística per a l'elaboració del catàleg d'oferta trufiturista nacional.

R2.- Homologació d'estàndards o criteris de qualitat per a la comercialització de tòfona negra pel productor primari. Es defineixen mitjançant consens amb els agents implicats en la comercialització del producte uns estàndards de qualitat per a la tòfona negra, basat en criteris objectius a través de la morfologia del producte, considerant defectes, maduresa i mida. Es realitzen 6 panells de tast de tòfona fresca i producte elaborat, amb agents implicats en la seva producció, comercialització, transformació i consum durant el període d'execució del projecte.

R3.- Desenvolupament de mercats pilots, com a exemple per al seu establiment a altres zones productores de tòfona negra, contribuint a la comercialització de proximitat.
Durant el període d'execució del projecte es participa en 7 mercats nacionals dirigits al consumidor final de tòfona negra, publicant les normes de participació per al productor i procediment d'autocontrol de criteris de qualitat dels productes a comercialitzar en aquests mercats. També s'implanta un mercat pilot setmanal durant dues campanyes dirigit a majoristes. Es defineix i publica la metodologia per al desenvolupament i la participació dels productors i compradors en aquest mercat pilot tipus llotja. Es desenvolupa un sistema informàtic per a la gestió i adjudicació de lots de tòfona negra a llotja, aportant al sistema, agilitat de transaccions, traçabilitat i transparència.

R4.- Co-creació d'un Smart Label per a la tòfona negra. Es realitza, mitjançant anàlisis d'enquestes, l'estudi de percepció del consumidor i del productor sobre diferents opcions de valorització de la tòfona negra mitjançant certificacions en sostenible, en ecològic i amb diferents marxem de qualitat.
S'estableix el procediment per poder desenvolupar una certificació PEFC en plantacions tofoneres en sòl agrícola amb la metodologia d'Arbres Fora del Boscos. Es defineix el protocol de certificació de la cadena de custòdia PEFC implantant-lo en una empresa comercialitzadora de tòfona negra.

RD2.1.- PUBLICACIONS DIVULGATIVES
El projecte elabora 7 publicacions divulgatives centrades en els resultats del projecte. 4 butlletins semestrals es publiquen en format digital, descrivint activitats realitzades al projecte. Tres publicacions més es realitzen a través de mitjans impresos al butlletí micològic de FAMCAL dels anys 2023-2024 i 2025. En aquestes publicacions es descriuen i enumeren resultats obtinguts en el projecte.
També es publiquen tres catàlegs web: el primer d'oferta trufiturística, on es recullen les dades d'operadors per al desenvolupament d'activitats de cerca de tòfones de la mà d'un recol·lector especialitzat, passejades guiades per vivers i plantacions, celebració de tasts i maridatges amb productes de la zona, degustació de menús amb tòfona, cursos d'especialització de cuina. El segon catàleg “per al foment del consum de la tòfona negra” és un instrument per promoure el consum responsable de la tòfona negra, i productes elaborats amb tòfona. En aquest catàleg es troba informació útil que us ajudarà a identificar les diferents espècies de tòfona, conèixer el seu grau òptim de maduresa, aprendre a manipular i conservar-la i el més important: una invitació a introduir en la seva dieta, un aliment natural i meravellós, amb les receptes de tres reconeguts xefs. L'últim catàleg “de qualitat dels productes de tòfona negra” reflecteix una estandardització de qualitats que aporta claredat i transparència tant en les primeres transferències de la cadena de valor del producte com les realitzades al consumidor a la baula final.
Finalment, es publica a la web, una Guia per a la certificació ecològica del cultiu a Espanya de la tòfona negra.

RD3.1.- ESPAI WEB: Es crea un espai web del Go Tuberlabel (www.tuberlabel.es) on s'hi inclouen objectius, continguts i l'espai bidireccional de transferència d'experiències coneixements i informació.

RD4.1.- SEMINARIS: S'organitzen 4 seminaris tècnics amb experts del sector de la tòfona i la seva activitat associada, com a elements de difusió i d'integració directa de les entitats que donen suport al projecte. S'invita els agents integrants del sector i el públic en general a assistir-hi i participar en el desenvolupament d'aquests seminaris.

Informació de contacte
  • Nom coordinador/entitat: CESEFOR
  • Email coordinador/entitat: raquel.puntero@cesefor.com
Col·laboradors
  • Associació de Productores de Tòfona de Catalunya
  • Asociación Forestal de Truficultores de Soria (ATRUSORIA)
Beneficiaris
  • Fundación Centro de Servicios y Promoción Forestal y de su Industria de Castilla y León (CESEFOR)
  • Arotz Foods S.A.
  • Federación de Asociaciones Forestales de Castilla y León (FAFCYLE)
  • Federación Española de Empresarios de Setas y Trufas (FETRUSE)
  • Asociación para la Certificación Española Forestal (PEFC España)
Subcontractat
  • Consorci Centre de Ciència i TecnologiaForestal de Catalunya (CTFC)