Ir o contido principal

Proxecto H2020 CONSOLE: Solucións contractuais para a subministración eficaz e sostible de bens públicos agroambientais e climáticos por parte da agricultura e a silvicultura da UE

  • Tipo Proxecto
  • Estado Cheo
  • Execución 2019 -2022
  • Orzamento asignado 4.999.998,75 €
  • Ámbito Europeo
  • Fonte principal de financiamento Horizonte 2020
  • Páxina web do proxecto Proyecto CONSOLE
Descrición

A agricultura e a silvicultura son partes integrantes da economía e da sociedade europeas. Dado que aproximadamente o 70 % da superficie terrestre da UE está cuberta por bosques ou utilizada para a agricultura, as actividades de produción primaria teñen un grande impacto na preservación do capital natural e na creación de emprego.

Non obstante, é necesario promover a innovación na subministración sostible de bens públicos agroambientais e climáticos (AECP). O proxecto CONSOLE creará unha comunidade de práctica (CoP) —equipos multidisciplinares de 13 países— para cocrear un marco contractual que se porá a proba en contextos de toma de decisións do mundo real. O obxectivo é mellorar a aplicación de solucións contractuais innovadoras para a subministración de BPA en diversas condicións en toda a UE e prepararse para o futuro da alimentación e a agricultura.

Descrición das actividades

Conseguíronse varios resultados durante o proxecto. En primeiro lugar, desenvolveuse un marco operativo para apoiar o deseño de solucións contractuais para a prestación voluntaria de AECPG. O marco comprende catro dimensións: variables de contexto; características contractuais; variables de desempeño do contrato; descrición dos procesos. As características contractuais inclúen: disposicións relativas ao arrendamento; parámetro de referencia para o pagamento; papel da cooperación entre agricultores/actores; conexión coa propiedade privada; obxecto do contrato; actores implicados; outras características de pagamento; duración do contrato; información aos administradores de terras; monitorización; sancións e cumprimento; adaptabilidade; condicións de participación. O marco de traballo implementouse nunha aplicación web (www.console-hub.eu) que adopta a forma dun centro de coñecemento que inclúe exemplos prácticos de implementación e información sobre diferentes tipos de contratos nun formato con función de busca.

O segundo resultado é o resultado da análise de aproximadamente 120 estudos de caso que abarcan unha ampla gama de solucións contractuais tanto de dentro como de fóra da UE. A análise dos estudos de caso mostrou que moitos casos de implementación da vida real combinan diferentes tipos de contratos. Quedou claro que a implementación colectiva pode ser un requisito previo para a eficacia ambiental, especialmente para as AECPG. Os contratos baseados en resultados están dirixidos principalmente a AECPG específicos e poden aumentar a participación dos xestores de terras debido ás opcións de xestión flexibles.

As recomendacións para o deseño e a implementación de contratos derivadas dos estudos de caso son:

  1. A orientación dos contratos a rexións específicas permite abordar mellor as criticidades rexionais e mellora o interese e a comprensión das medidas entre os agricultores e os silvicultores.
  2. Implicar os xestores de terras no establecemento de obxectivos e no desenvolvemento de medidas agroambientais leva a unha maior compatibilidade cos seus negocios e pode crear situacións vantaxosas para todos.
  3. A participación das autoridades de supervisión no deseño de indicadores nos esquemas baseados en resultados pode garantir a integrabilidade nos programas de desenvolvemento rural.
  4. A promoción de enfoques de abaixo cara arriba e a participación dos actores rexionais clave como unidades de coordinación mellora o compromiso e a motivación para as abordaxes colectivas.
  5. Garantir bos niveis de equidade e xustiza mellora a aceptación, especialmente nas solucións baseadas na cadea de valor. En terceiro lugar, ofrecemos unha análise da preferencia e aceptación de novas solucións contractuais.

Estudouse a aceptación de novas solucións contractuais para aumentar a subministración de bens públicos agroambientais e climáticos (AECPG) desde a perspectiva dos xestores de terras e outras partes interesadas. Os datos da enquisa incluíron 2.721 respostas de xestores de terras e 486 de partes interesadas de 12 países europeos. Os resultados mostraron que os xestores de terras prefiren as solucións contractuais baseadas en resultados, seguidas das solucións da cadea de valor. Estas solucións contractuais percibíronse como máis fáciles de entender e implementar nas súas explotacións, así como economicamente máis beneficiosas.

En contraste, as solucións de tenencia da terra e os convenios colectivos consideráronse menos fáciles de entender e menos beneficiosos economicamente para as explotacións agrícolas. Tendo en conta as características específicas do contrato, a compensación anual, a asistencia técnica e a formación que a autoridade ofrece aos xestores de terras, así como a flexibilidade para determinar as medidas que se adoptarán dentro do contrato e a idea de que mellores resultados levarán a unha maior remuneración, foron algunhas das características máis valoradas. Doutra banda, o pago compartido dentro dun grupo e a súa natureza periódica considéranse menos desexables.

En cuarto lugar, CONSOLE avalía o cumprimento dos contratos en toda Europa. Entre os principais achados científicos inclúense a avaliación da eficiencia e a eficacia en diferentes escenarios, as comparacións entre tipos e con esquemas baseados en insumos e a cuantificación do valor da información. Finalmente, CONSOLE proporciona mensaxes políticas claras, mesmo en relación coa nova PAC, e estableceu unha comunidade de práctica activa para a futura promoción de solucións contractuais da AECPG.

Descrición contextual

O Pacto Verde Europeo e as iniciativas de seguimento lanzadas pola Comisión Europea (por exemplo, a Estratexia "Da granxa á mesa" e a Estratexia para a Biodiversidade 2030) poñen moita énfase nas cuestións relacionadas co cambio climático, a biodiversidade e a protección ambiental en xeral. Durante décadas, a política agrícola da UE reorientouse parcialmente cara á subministración de bens públicos nas zonas rurais, recoñecendo as demandas sociais.

A Política Agrícola Común (PAC) 2023-2027 reforza aínda máis a arquitectura verde da PAC. Os servizos climáticos, a conservación da biodiversidade e a protección ambiental son normalmente bens públicos, polo que as características de non exclusión e non rivalidade impiden que os mercados funcionen para estes bens, xerando o coñecido problema do parasitismo. Ademais, a dificultade para fornecer bens públicos está relacionada con desafíos como as compensacións entre o rendemento ambiental e a rendibilidade das explotacións agrícolas, o desfase temporal entre os cambios nas prácticas e o impacto e o posible desaxuste entre as escalas das accións e os efectos. Como resultado, varios Bens Públicos Agroambientais e Climáticos (AECG) caracterízanse por unha subministración insuficiente.

O obxectivo xeral de CONSOLE é impulsar a innovación no fornecemento sostible de BACC por parte da agricultura e a silvicultura da UE. Os tipos de contratos abordados son os contratos baseados na tenencia da terra con fins ambientais; contratos con execución/cooperación colectiva; contratos baseados en resultados/orientados a resultados e contratos baseados na cadea de valor.

Obxectivos

O obxectivo de CONSOLE é impulsar a innovación na subministración sostible de bens públicos agroambientais e climáticos (AECPG) por parte da agricultura e a silvicultura da UE. Para acadar este obxectivo, CONSOLE constrúe unha Comunidade de Práctica (CoP) para cocrear un marco contractual empiricamente validado, deseñar e probar modelos de contratos eficaces e eficientes, e apoiar a súa implementación por parte de múltiples partes interesadas. O equipo multidisciplinar e multipartes interesadas de CONSOLE reúne a 24 socios en 13 países, que abarcan tipos representativos de actores implicados no deseño e a implementación dos contratos do AECPG (organizacións de agricultores, administracións rexionais, empresas de consultoría, institucións de investigación e organismos de xestión da auga e dos bosques).

O marco CONSOLE mellorará o deseño e facilitará a implementación de solucións contractuais innovadoras para o subministro de AECPG en diversas condicións en toda a UE. A estrutura CONSOLE inclúe:

  • Un catálogo que mostra experiencias exitosas e boas prácticas nos modelos de contratación e cooperación da AECPG.
  • As mellores solucións contractuais AECPG da súa clase e a súa avaliación para diferentes niveis de gobernanza.
  • Unha guía completa do proceso de deseño de contratos da AECPG; d) documentación, formación e materiais de apoio.

CONSOLE inclúe unha análise exhaustiva de polo menos 52 estudos de caso de experiencias existentes que abarcan acordos de tenencia da terra, enfoques baseados en resultados, implementación colectiva e remuneración baseada na cadea de valor, apoiadas en enquisas e modelos. Baseándose nestas experiencias, desenvolveranse mellores solucións contractuais en colaboración coa CoP.

O marco CONSOLE probarase en contextos de toma de decisións do mundo real e converterase nunha ferramenta de apoio para os actores de campo, permitindo a entrega e a sustentabilidade dos AECPG. O coñecemento mellorará o deseño de políticas destinadas a acadar os Obxectivos de Desenvolvemento Sostible, en particular a través de políticas ambientais e a PAC posterior a 2020.

Resultados

CONSOLE superou o estado da arte en tres áreas principais:

  1. Enmarcar o problema das solucións contractuais innovadoras para a prestación de AECPG nun marco único e coherente.
  2. Proporcionar información empírica sobre as preferencias e o rendemento destes contratos.
  3. Establecer unha comunidade de práctica capaz de utilizar novas solucións contractuais e innovar aínda máis neste campo. CONSOLE obtivo impactos en cinco áreas principais:
    1. Presentación de modelos de cooperación que permiten a subministración de bens públicos agroambientais e climáticos e garanten a súa lonxevidade: unha recompilación de 120 estudos de caso da UE e doutros países.
    2. Desenvolvemento de modelos contractuais agroambientais e climáticos innovadores baseados na revisión das iniciativas existentes e no deseño doutras novas.
    3. Mellorar a viabilidade económica das iniciativas agroambientais e climáticas mediante un marco contractual agroambiental e climático revisado e coherente, incorporado nas directrices de deseño de contratos (deseñadas e probadas conxuntamente coa comunidade de práctica) e a viabilidade de solucións con visión de futuro.
    4. Apoio aos responsables políticos e ás partes interesadas mediante o intercambio de boas prácticas a nivel nacional e rexional: organizáronse 37 eventos da CoP, con máis de 740 participantes, que se complementaron con 21 actividades de formación, 12 xiras de presentación e 24 eventos multiplicadores para un total de máis de 1200 participantes. Aínda que xa se incorporaron na elaboración de políticas nos 13 países participantes, espérase que a maioría das implicacións políticas sexan relevantes para o próximo período de programación.
    5. Fortalecer a investigación transdisciplinar e o apoio científico integrado para lograr enfoques coherentes entre as prioridades agrícolas, ambientais e climáticas, mediante actividades participativas de definición de axenda e intercambio bidireccional coas partes interesadas, sentando as bases para colaboracións que se estendan moito máis alá da duración do proxecto.
Coordinadores
  • ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA (UNIBO)