Skip to main content

Projecte H2020 CONSOLE: SOLUCIONS DE CONTRACTE per al lliurament eficaç i durador de béns públics agroambientals i climàtics per part de l'agricultura i la silvicultura de la UE

  • Tipus Projecte
  • Estat Completat
  • Execució 2019 -2022
  • Pressupost assignat 4.999.998,75 €
  • Àmbit Europeo
  • Font principal de finançament H2020
  • Web del projecte Proyecto CONSOLE
Descripció

L'agricultura i la silvicultura són parts integrals de l'economia i de la societat europees. Amb aproximadament el 70% de la superfície terrestre de la UE coberta per boscos o destinada a l'agricultura, les activitats de producció primària tenen un gran impacte en la preservació del capital natural i la creació de llocs de treball.

Això no obstant, cal impulsar la innovació en la provisió duradora de béns públics agroambientals i climàtics (BPAC). El projecte CONSOLE crearà una comunitat de pràctica (CdP) –equips multidisciplinaris de 13 països– per cocrear un marc contractual que es provarà en contextos reals de presa de decisions. L'objectiu és millorar la implementació de solucions contractuals innovadores per a la provisió de BPAC en diverses condicions a tota la UE i preparar el futur de l'alimentació i l'agricultura.

Descripció de les activitats

Durant el projecte es van assolir diversos resultats. En primer lloc, es va desenvolupar un marc operatiu que recolza el disseny de solucions contractuals per a la provisió voluntària de l'AECPG. El marc comprèn quatre dimensions: variables de context; característiques contractuals; variables de rendiment del contracte; descripció dels processos. Les característiques contractuals inclouen: prescripcions relacionades amb la tinença; paràmetre de referència per al pagament; rol de la cooperació entre agricultors/actors; connexió amb béns privats; objecte del contracte; actors involucrats; altres característiques del pagament; durada del contracte; informació als gestors de terres; monitoratge; sancions i compliment; adaptabilitat; condicions de participació. El marc es va implementar en una aplicació web (www.console-hub.eu) que adopta la forma dun centre de coneixement que inclou exemples dimplementació pràctica i informació sobre diferents tipus de contractes en un format amb capacitat de cerca.

El segon resultat és el resultat de l‟anàlisi d‟aproximadament 120 estudis de cas d‟un ampli espectre de solucions contractuals de dins i fora de la UE. L?anàlisi dels estudis de cas va mostrar que molts casos reals d?implementació combinen diferents tipus de contractes. Es va fer evident que la implementació col·lectiva pot ser un prerequisit per a l'eficàcia ambiental, en particular per als AECPG. Els contractes basats en resultats es dirigeixen principalment a AECPG específics i poden augmentar la participació dels administradors de terres a causa de les opcions de gestió flexibles.

Les recomanacions per al disseny i implementació de contractes derivades dels estudis de cas són:

  1. Dirigir els contractes a regions específiques permet abordar millor les criticitats regionals i millora l'interès i la comprensió de les mesures per part dels agricultors i els silvicultors.
  2. Involucrar els administradors de terres en lestabliment dobjectius i el desenvolupament de mesures agroambientals condueix a una major compatibilitat amb els seus negocis i pot crear situacions beneficioses per a tots.
  3. Involucrar les autoritats de control en el disseny dindicadors en esquemes basats en resultats pot garantir la integrabilitat en els Programes de Desenvolupament Rural.
  4. Promoure enfocaments ascendents i involucrar actors clau regionals com a unitats de coordinació millora el compromís i la motivació en els enfocaments col·lectius.
  5. Garantir bons nivells d‟equitat i justícia millora l‟acceptació, especialment en solucions basades en la cadena de valor. En tercer lloc, proporcionem una anàlisi de la preferència i l'acceptació de les noves solucions contractuals.

Es va estudiar l'acceptació de noves solucions contractuals per augmentar la provisió de béns públics agroambientals i climàtics (AECPG) des de la perspectiva dels gestors de terres i altres parts interessades. Les dades de l'enquesta van incloure 2721 respostes de gestors de terres i 486 de parts interessades, a 12 països europeus. Els resultats van mostrar que els gestors de terres prefereixen les solucions contractuals basades en resultats i, en segon lloc, les de cadena de valor. Aquestes solucions contractuals es van percebre com més fàcils d'entendre i aplicar a les seves explotacions, a més de ser més beneficioses econòmicament.

Per contra, les solucions de tinença de la terra i els contractes col·lectius es van considerar menys fàcils d'entendre i menys beneficioses econòmicament per a les explotacions. Considerant les característiques específiques del contracte, la compensació anual, l'assistència tècnica o la formació oferta als gestors de terres per l'autoritat, així com la flexibilitat per determinar les mesures a adoptar dins del contracte, i la idea que millors resultats comporten més remuneració, van ser algunes de les característiques més valorades. En canvi, el pagament compartit dins un grup i el seu caràcter periòdic es consideren menys desitjables.

En quart lloc, CONSOLE avalua el rendiment dels contractes a tot Europa. Les troballes científiques clau inclouen l'avaluació de l'eficiència i l'eficàcia en diferents escenaris, la comparació entre tipus i esquemes basats en insums, així com la quantificació del valor de la informació. Finalment, CONSOLE proporciona missatges polítics clars, també amb relació a la nova PAC, i ha establert una activa Comunitat de Pràctica per a la futura promoció de les solucions contractuals de l'AECPG.

Descripció contextual

El Pacte Verd Europeu i les iniciatives de seguiment llançades per la Comissió Europea (per exemple, l'estratègia "De la Granja a la Taula" i l'estratègia de Biodiversitat 2030) posen un focus fort en temes relacionats amb el canvi climàtic, la biodiversitat i la protecció del medi ambient en general. Des de fa dècades, la política agrícola a la UE s'ha reorientat parcialment cap a la provisió de béns públics a àrees rurals reconeixent les demandes socials.

La Política Agrícola Comuna (PAC) 2023-2027 reforça encara més l'arquitectura verda de la PAC. Els serveis climàtics, la conservació de la biodiversitat i la protecció del medi ambient típicament tenen la naturalesa de béns públics, de manera que les característiques de no excluibilitat i no rivalitat impedeixen que el mercat funcioni per a aquests béns, generant el conegut problema del parasitisme. A més, la dificultat en la provisió de béns públics està relacionada amb desafiaments com les compensacions entre l'exercici ambiental i la rendibilitat de les explotacions agrícoles, el desfasament temporal entre els canvis en les pràctiques i l'impacte, i el possible desajust entre les escales d'accions i efectes. Com a resultat, diversos Béns Públics Agroambientals i Climàtics (BACC) es caracteritzen per una oferta insuficient.

L'objectiu general de CONSOLE és impulsar la innovació en la prestació sostenible de BACC per part de l'agricultura i la silvicultura de la UE. Els tipus de contracte abordats són els contractes basats en la tinença de terres amb fins mediambientals; els contractes amb implementació/cooperació col·lectiva; els contractes basats en resultats/orientats als resultats, i els contractes basats en la cadena de valor.

Objectius

L'objectiu de CONSOLE és impulsar la innovació a l'entrega duradora de béns públics agroambientals i climàtics (AECPG) per part de l'agricultura i la silvicultura de la UE. Per assolir aquest objectiu, CONSOLE construeix una Comunitat de Pràctica (CoP) per cocrear un marc contractual validat empíricament, dissenyar i provar models de contracte efectius i eficients i donar suport a la seva implementació per part de múltiples actors. L'equip multiactor i multidisciplinari de CONSOLE reuneix 24 socis a 13 països, cobrint tipologies representatives d'actors involucrats en el disseny i la implementació de contractes AECPG (organitzacions d'agricultors, administracions regionals, empreses de consultoria, institucions de recerca i organismes de gestió de l'aigua i els boscos).

El marc CONSOLE permetrà millorar el disseny i facilitarà la implementació de solucions contractuals innovadores per al subministrament d'AECPG en diverses condicions a tota la UE. El marc CONSOLE inclou:

  • Un catàleg que mostra experiències amb èxit i bones pràctiques en els models de contractació i cooperació de les AECPG.
  • Millors solucions de contractes d'AECPG i la seva avaluació per a diferents nivells de governança.
  • Una guia integral del procés per dissenyar contractes d'AECPG; d) documentació, formació i materials de suport.

CONSOLE inclou una anàlisi integral d'almenys 52 estudis de cas d'experiències existents que comprenen acords de tinença de la terra, enfocaments basats en resultats, implementació col·lectiva i remuneració basada en la cadena de valor, recolzats per enquestes i models. A partir d‟aquestes experiències, es desenvoluparan solucions contractuals millorades en col·laboració amb la CoP.

El marc CONSOLE es provarà en contextos reals de presa de decisions i es convertirà en una eina de suport per als actors al camp, permetent el lliurament i la sostenibilitat dels AECPG. Els coneixements milloraran el disseny de polítiques encaminades a assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible, en particular a través de les polítiques mediambientals i la PAC posterior al 2020.

Resultats

CONSOLE va superar l'estat de l'art en tres àrees principals:

  1. Emmarcar el problema de les solucions contractuals innovadores per a la prestació d‟AECPG en un marc únic i consistent.
  2. Proporcionar perspectives empíriques sobre les preferències i el rendiment dels contractes.
  3. Establir una comunitat de pràctica amb capacitat per utilitzar noves solucions contractuals i innovar encara més en aquest camp. CONSOLE va aconseguir impactes en cinc àrees principals:
    1. Mostrar models de cooperació que permetin el lliurament de béns públics agroambientals i climàtics i garantir-ne la longevitat en el temps: recopilació de 120 estudis de cas de la UE i altres països.
    2. Desenvolupament de models contractuals agroambientals i climàtics innovadors basats en la revisió d'iniciatives existents i el disseny de noves.
    3. Millorar la viabilitat econòmica de les iniciatives agroambientals i climàtiques mitjançant un marc contractual agroambiental i climàtic renovat i coherent, incorporat a les directrius per al disseny de contractes (dissenyat i provat conjuntament amb la comunitat de pràctica) i la viabilitat de les solucions prospectives.
    4. Suport als responsables de polítiques i parts interessades mitjançant l'intercanvi de bones pràctiques a nivell nacional i regional: es van organitzar 37 esdeveniments de la CoP, amb més de 740 participants, i es van complementar amb 21 activitats de capacitació, 12 presentacions itinerants i 24 esdeveniments multiplicadors per a un total de més de 1200 participants. Si bé ja s'han incorporat a la formulació de polítiques als 13 països participants, s'espera que la majoria de les implicacions per al disseny de polítiques siguin rellevants per al proper període de programació.
    5. Enfortiment de la investigació transdisciplinària i el suport científic integrat per aconseguir enfocaments coherents entre les prioritats agrícoles i ambientals i climàtiques, mitjançant activitats participatives de definició d'agenda i un intercanvi bidireccional amb les parts interessades, establint les bases per a col·laboracions que es prolonguin molt més enllà de la durada del projecte.
Coordinadors
  • ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA (UNIBO)