Grup Operatiu FITONET: Desenvolupament d'un entorn digital i de laboratoris vivents per valorar els recursos fitogenètics d'interès agrícola
- Tipus Grup operatiu
- Estat Completat
- Execució 2022 -2024
- Pressupost assignat 594.138,18 €
- Àmbit Supraautonómico
- Comunitat Autònoma Andalucía; Castilla - La Mancha; Comunitat Valenciana; Galicia; Madrid, Comunidad de
- Font principal de finançament PAC 2014-2020
- Web del projecte https://gofitonet.es
Establir una xarxa dinàmica composta per una APP i 3 Living Labs (projectes pilot) que faciliti i impulsi la utilització dels recursos fitogenètics per al conjunt del sector agroalimentari, de manera que s'intercanviïn coneixements i necessitats mitjançant la col·laboració en l'obtenció de productes de qualitat, sostenibles i rendibles,
- Esdeveniments Divulgatius:
- Jornada tècnica sobre ¿ Què són els recursos fitogenètics? On són? Com utilitzar-los? Què aporten? Dirigit a: agricultors i productors del sector (públic general) Contingut: mostrarà resultats midterm del projecte.
- Jornada tècnica sobre la biodiversitat com a sistema d'optimització de les explotacions agràries davant del canvi climàtic.
- Fòrum formatiu sobre bones pràctiques agrícoles ja implantades. Dirigit a: públic general i públic específic.
Nombre de destinataris esperats: 150
- Facilitar l'accés als recursos fitogenètics i les varietats millorades als pagesos, associacions i empreses.
- Promoure l'intercanvi de coneixements i necessitats entre empreses i fomentar la col·laboració en l'obtenció de productes de qualitat, sostenibles i rendibles.
- Incrementar la diversitat genètica dels cultius per obtenir productes més ben adaptats i diferenciats que contribueixin a uns sistemes agraris més sostenibles, resilients i rendibles.
- Desenvolupament d'una xarxa social professional que connecti els agricultors, les associacions i els empresaris amb els investigadors (milloradors, conservadors, biotecnòlegs, etc.)
- Desenvolupament de 4 living labs/experiències pilot que demostrin la importància d'utilitzar la biodiversitat per obtenir cultius i productes de qualitat, sostenibles i rendibles.
- Incorporació de la informació útil per a la utilització dels materials per als agricultors a través d'un sistema d'informació que arreplegue les seues característiques, els coneixements dels agricultors, els resultats d'avaluació, el comportament en cultiu i les dades recollides a l'Inventari de la Xarxa de Col·leccions.
- Desenvolupament i distribució d'una app “amigable” i dinàmica que connecti els agricultors, associacions i empresaris amb els investigadors i que es retroalimenti amb tota la informació generada pels usuaris.
- Selecció de varietats de blat de moro, sègol i espelta més idònies per al seu cultiu i estudi de varietats de blat hipoalergènic amb molt baixa capacitat d'induir al·lèrgies i intoleràncies. Les característiques agronòmiques i immunogenètiques seran analitzades i els problemes del cultiu seran incorporats a FitoNet pels agricultors, utilitzant la grip.
- Agricultors i transformadors agroalimentaris que no formen part del grup operatiu seran incorporats a la xarxa dinàmica i oberta gràcies a la divulgació de l'app i les experiències pilot.
Resultat de divulgació 1: Estratègia de comunicació eficaç i eficient
DESCRIPCIÓ: L'estratègia de comunicació de FITONET es basa en la definició de responsabilitats i directrius clares, tant pel que fa a la comunicació interna com a externa, identitat corporativa i disseny de materials de difusió, definició de l'estratègia en el desenvolupament de la web, estratègia de comunicació d'acord amb el públic objectiu, així com la planificació.
PRINCIPALS RESULTATS DEL RESULTAT DE DIVULGACIÓ 1:
Dins aquest resultat de divulgació 1 les principals activitats i el seu resultat han estat:
- Act. 1.1. Comitè de Direcció: el responsable d'aquest comitè ha estat Agrofor-CSIC i ha servit per a la celebració de reunions presencials.
- Act. 1.2. Comunicacions bimensuals: en aquest cas, Agrofor-CSIC ha estat responsable de la celebració de comunicacions bimensuals en línia de cara a assegurar el seguiment de les activitats del projecte (avenços, riscos, resultats).
- Act. 1.3. Comunicació externa: BIOVEGEN ha estat lencarregat de la creació de la imatge corporativa (logotip i un roller) del projecte.
- Act.1.4. Bases de dades: BIOVEGEN també ha liderat la creació, mitjançant la utilització de les bases de dades de les entitats membres, les BBDD per a les activitats de divulgació (compliment LOPD). Aquestes BBDD contenen tots els grups d'interès del públic objectiu.
Resultat de divulgació 2: Actuacions de divulgació presencials
DESCRIPCIÓ: Les actuacions de divulgació presencials estan encaminades a fomentar la participació del GO en esdeveniments d'abast regional, nacional i internacional (congressos científics, fires empresarials, fòrums formatius, jornades, etc.) del sector.
PRINCIPALS RESULTATS DEL RESULTAT DE DIVULGACIÓ 2:
Dins aquest resultat de divulgació 2 les principals activitats i el seu resultat han estat:
- Act. 2.1. Esdeveniments Divulgatius tipus 1: Jornada tècnica sobre ¿ Què són els recursos fitogenètics? On són? Com utilitzar-los? Què aporten? Dirigit a: agricultors i productors del sector.
- Act. 2.2. Esdeveniments Divulgatius tipus 2: Jornada tècnica sobre la biodiversitat com a sistema d'optimització de les explotacions agràries davant del canvi climàtic. Aquesta jornada va estar adreçada a: agricultors, tècnics i responsables de gestió.
- Act. 2.3. Esdeveniments Divulgatius tipus 3: Fòrum formatiu sobre bones pràctiques agrícoles ja implantades. Adreçat a: públic general i públic específic.
- Act. 2.4. Esdeveniments Tipus 4: participació del GO en congressos cientificotècnics en què es presentin els avenços realitzats pel projecte innovador fins a la data. Càceres), Reunió Biologia Molecular de Plantes (RBMP2024) (3, 4 i 5 juliol 2024. Castelló de la Plana).
- Act. 2.5. Esdeveniments Tipus 5: participació del GO en fires industrials en què es presentin els avenços realitzats pel projecte innovador fins a la data. 2022, Sevilla), TRANSFEREIX 2023 (15 i 16 febrer 2023, Màlaga), BIOPESTICIDES EUROPE CONFERENCE 2023 (6 juny 2023, Brussel·les), FRUIT ATTRACTION 2023 (octubre 2023, Madrid), MICROBI TRANSFEREIX 2024 (20, 21 i 22 març 2024, Màlaga), BIOPESTICIDES EUROPE CONFERENCE 2024 (5 i 6 juny 2024, Barcelona), FRUIT ATTRACTION 2024 (8, 9 i 10 octubre 2024, Madrid).
- Act 2.6. Networking amb altres GOs: participació d'altres GOs a les activitats de GO FITONET i viceversa amb l'objectiu d'enfortir les potencials sinergies i amplificar els beneficis comuns entre projectes de temàtica transversal.
Resultat de divulgació 3: Actuacions de divulgació digitals
DESCRIPCIÓ: Les actuacions de divulgació digitals estan encaminades a millorar la presència del GO a diferents mitjans virtuals com són la web de SIMBIOLIVA, xarxes socials, newsletters, etc.
PRINCIPALS RESULTATS DEL RESULTAT DE DIVULGACIÓ 3:
Dins aquest resultat de divulgació 3 les principals activitats i el seu resultat han estat:
- Act. 3.1. Creació de la WEB PRÒPIA del GO FITONET.
- Act 3.2. Creació de la PERFILS A MITJANS SOCIALS (LinkedIn, X -amb el hashtag propi #FITONET-, Instagram) del GO FITONET.
- Act. 3.3. Creació del COMPTE DE YOUTUBE PROPI del GO FITONET en què s'allotgen els enregistraments de les actuacions dutes a terme de manera virtual.
- Act. 3.4. Jornades virtuals desenvolupades específicament per a la celebració en format virtual Aquestes trobades es van centrar en continguts concrets i tindran una durada breu (≈2 hores) encaminada a facilitar la participació dels assistents.
- Act. 3.5. Amplificació de la difusió del GO FITONET a través de les pàgines web de tots els membres del projecte, les quals contenen enllaços directes a la WEB PRÒPIA i als MITJANS SOCIALS i YOUTUBE del GO FITONET.
- Act. 3.6.
- Les BASES DE DADES de tots els membres del GO FITONET, la WEB PRÒPIA del GO FITONET i pàgines web de tots els membres del GO.
- MITJANS SOCIALS PROPIS del GO FITONET i mitjans socials de tots els membres del GO.
- Act. 3.7. Enviament per correu electrònic de tots els materials (presentacions, enregistraments, ressenyes curriculars, etc.) utilitzats durant les actuacions de divulgació presencials als assistents.
Resultat de divulgació 4: Actuacions de divulgació mitjançant publicacions
DESCRIPCIÓ: Les següents publicacions han estat dirigides a difondre, entre els agents del sector, les oportunitats que es desprenguin dels resultats assolits en el projecte ia promoure la seva implementació en la realitat empresarial del sector. i publicitat requerides a la convocatòria.
PRINCIPALS RESULTATS DEL RESULTAT DE DIVULGACIÓ 4:
Dins aquest resultat de divulgació 4 les principals activitats i el seu resultat han estat:
- Act. 4.1.
- Fullet divulgatiu amb informació dels membres, l'objectiu i les activitats del GO.
- Publicació d'articles informatius sobre el GO a revistes especialitzades del sector.
- Act. 4.2.
- Disseny i elaboració de notes de premsa que contenen l'estat del GO i els avenços del projecte innovador.
Resultat de divulgació 5: Seguiment de les activitats de divulgació
DESCRIPCIÓ: Aquest resultat s'ha centrat a fer un seguiment de les activitats de divulgació descrites prèviament, als altres resultats de divulgació. Aquest seguiment s'ha dut a terme a través de clippings de premsa.
PRINCIPALS RESULTATS DEL RESULTAT DE DIVULGACIÓ 5:
Dins aquest resultat de divulgació 5 les principals activitats i el seu resultat han estat:
- Act. 5.1. Elaboració de clippings de premsa i informes de seguiment de cada resultat relatius a divulgació.
- Nom coordinador/entitat: AGROINTEC
- Email coordinador/entitat: gestion@agrointec.com
- Fundación CELLBITEC
- AGROFOR - CSIC
- Asociación para el fomento de la I+D en genómica vegetal (INVEGEN)
- Bullsfot Solutions SL
- Unión de pequeños agricultores y ganaderos (UPA)
- Grupo da Cunha
- Panadería palmeña S.L
- (COPALPAN)
- Fundación Cajamar de la Comunitat Valenciana (CAJAMAR)
- Agrosa semillas selectas SA