Skip to main content
Proyecto de identificación, puesta en valor y comercialización internacional de variedades minoritarias de uva

Grup Operatiu VinGO: Projecte d'identificació, posada en valor i comercialització internacional de varietats minoritàries de raïm

Descripció

Projecte que cerca solucions innovadores per desenvolupar models de gestió vitícola orientats a la promoció i visibilitat de les varietats minoritàries de raïm, I ho fa recolzat en tres pilars: la identificació i classificació de la matèria primera a través de la creació d'un catàleg digital, la posada en valor d'aquestes varietats com una solució per mitigar els efectes del canvi climàtic en la viticultura amb aquestes varietats creant distintius de qualitat que en reflecteixin la singularitat i l'origen.

La globalització del sector vitivinícola ha provocat una homogeneïtzació de les varietats de vinya a nivell mundial, limitant-ne el cultiu a un nombre reduït de varietats (Vitis vinifera L.). La pèrdua de material vegetal és un problema important a la majoria de les zones vitivinícoles, posant en perill la conservació del ric patrimoni genètic vitivinícola.
Les tendències en el consum de vi estan canviant en els darrers temps. Continua el descens del consum de vins de qualitat moderada, acompanyat d'un augment de la producció de vins singulars, percebuts pel consumidor com a vins de més qualitat. Una de les maneres d'aconseguir aquesta diferenciació està relacionada amb el material vegetal escollit. La varietat de vinya utilitzada confereix al vi una personalitat diferent i uns caràcters propis. A causa de l'existència d'una important limitació en l'ús de varietats autòctones a les diferents Denominacions d'Origen ia la demanda dels consumidors de vins amb més personalitat i qualitat, cal realitzar estudis específics encaminats a caracteritzar el potencial i la qualitat enològica de Nous genotips de vinya identificats o varietats minoritàries que, encara que encara estan presents entre els cultius.

El Hato i el Garabato és un celler icònic quant a varietats minoritàries, es troba en una zona amb gran potencial per a aquest tipus de varietats i ha sabut no només trobar el seu lloc en l'elaboració d'aquests vins, sinó també innovar en les tasques més tradicionals de gestió de vinyes, viticultura tradicional aplicada i elaboracions singulars. La seva experiència rau en el bagatge personal dels seus fundadors: dos emprenedors, que han participat en la redacció i l'execució de nombrosos projectes regionals, nacionals i internacionals i mantenen un actiu programa d'intercanvi de joves enòlegs, convidant cada any algú a participar a la verema. La seva trajectòria personal de viatges i experiències els permet posar en marxa iniciatives pioneres en el procés d'elaboració dels vins de Arribes, experimentant i cercant la innovació als productes que ofereixen. Tenen una dilatada experiència en el desenvolupament de programes d'enoturisme i senten un arrelament profund que, unit a la seva experiència global, fan del celler la barreja perfecta entre tradició i innovació.

Celler 202 és un celler modern amb visió de futur. La innovació i la sostenibilitat formen part del seu ADN. Disposa d´un equip humà amb gran capacitat de gestió de projectes. Els membres següents de l'equip participaran activament en el projecte VinGO:
Luis Güemes és el Director Tècnic, Cap de Viticultura i Enòleg. És Enginyer Agrònom (UPM) i Màster en Enologia i Viticultura (UPM), Somelier per la Cambra de Comerç de Madrid i Màster en Comerç Exterior (Càmera de Comerç de Madrid – Universidad Juan Carlos I).
Marta Ortiz-Arce Vizcarro és la Responsable de Sostenibilitat i Màrqueting. És Enginyera Forestal (UPM), Màster en Agricultura Ecològica (Universitat de Wageningen, Països Baixos), Experta en Màrqueting del Vi, Enoturisme i Gastronomia (Basc Culinary Center - Mondragón Unibertsitatea) i WSET3 (Wine & Spirit Education Trust).

L'enòleg de Celler 3 Ases, va treballar durant més de 10 anys a ITACYL en la identificació i catalogació de varietats minoritàries de Castella i Lleó, té una forta relació amb aquest tipus de raïm i sent un gran interès per elaborar vins amb aquestes varietats. Limitada per la Denominació d'Origen en què es troba, pel que fa a l'elaboració, el celler participa en diversos projectes per poder elaborar alguns dels seus vins amb varietats minoritàries, encara que a nivell pràctic no porten identificació de la Ribera. del Duero DO
Donat el seu caràcter innovador i la seva participació en nombrosos projectes de recerca i millora de la vinya i del sòl, el seu paper en el projecte ve determinat per la seva capacitat per desenvolupar activitats formatives en el camp de la vinya, que permetin millorar la formació de les persones que viuen al medi rural. dels cellers.

Fa uns quants anys que el Grup d'Acció Local de Liébana dóna suport a la creació, desenvolupament i millora de projectes d'emprenedoria sostenible ubicats en aquesta zona de Cantàbria. Liébana és una zona de tradició orella i, per tant, de producció de pinyolada, però, en els darrers anys s'han instal·lat nous projectes empresarials relacionats amb la producció de vi, o com a complement a la producció de pinyolada. O recuperant vinyes autòctones existents que en una altra època s'havien deixat de banda. El Grup d'Acció Local ha recolzat i promogut la creació d'una marca de qualitat, Vins de Liébana, indicació geogràfica protegida, amb què es designen els vins de la terra de la zona vitivinícola que engloba els municipis de Potes, Pesagüero, Cabezón de Liébana, Camaleño, Cillorigo de Liébana i Vega. Hi trobem varietats minoritàries que estan sent utilitzades en l'elaboració de vins de baixa producció en aquesta zona.
El Grup d'Acció Local de Liébana és un aliat al territori per la seva participació en el desenvolupament i la implantació d'una marca de qualitat com és el Vi de Liébana, que reconeix i aposta per les varietats autòctones de la zona de Liébana.

La Diputació Foral d'Àvila fa anys que està compromesa amb la viticultura, el seu desenvolupament i promoció i aquest compromís es reflecteix en els Pressupostos Generals. Ha participat en nombrosos projectes europeus relacionats amb la creació de llocs de treball a la província d'Àvila, la millora de l'ocupabilitat i el desenvolupament de centres productius rurals equipats amb els materials més innovadors. Àvila és una província amb una llarga tradició vitivinícola, que potser no ha tingut tanta demanda al mercat com altres Denominacions existents, però sí que compta amb extensions de vinyes de varietats minoritàries identificades i de gran interès per al mercat de comercialització de vins.

La Ruta del Vi de Arribes participa activament a les comissions de turisme de la Diputació Foral de Zamora i de la Diputació de Salamanca, col·laborant en els estudis de caracterització de varietats minoritàries realitzats a la zona per ITACYL. Juntament amb Iberdrola, està dissenyant un estudi per a la implantació de sistemes de mobilitat innovadors i sostenibles a zones rurals. Com a entitat col·laboradora participa en diversos estudis sobre enoturisme i enoturisme a Espanya i ha participat el 2021 en un programa de promoció turística de la Cambra de Zamora per obrir mercat empresarial a Ucraïna i Bèlgica.
Compta amb àmplia experiència en el desenvolupament de programes de formació per a la formació permanent dels seus associats en camps tan diversos com: noves tecnologies i la seva aplicació a serveis al medi rural, posicionament de productes en un mercat digital, creació de models de negoci sostenibles i vinculats a la territori i comercialització de serveis en general.


Descripció de les activitats
  1. S'ha establert un protocol tècnic de maneig de varietats minoritàries amb potencial millorant que permet reduir fins a un 10% la graduació alcohòlica i disminuir el pH del vi. Es van dur a terme vinificacions controlades en tres fases (vi jove, criança mitjana i llarga) i es van analitzar els resultats amb panells de tast i proves analítiques. A més, es van estudiar els efectes de diferents materials de criança, incloent bótes de roure Quercus Pyrenaica. Aquest protocol facilita elaborar vins estables, ecològics i adaptats a la demanda actual del mercat nacional i internacional.
  2. S'ha dissenyat i publicat una plataforma digital especialitzada que recull un catàleg actualitzat de varietats minoritàries presents al territori espanyol. Inclou fitxes tècniques, tasts i mapes geològics que permeten visualitzar la distribució i el potencial agronòmic de cada varietat. Aquest recurs interactiu serveix com a eina de consulta i divulgació per a viticultors, tècnics, investigadors i consumidors, tot fomentant la valorització de varietats oblidades i la seva integració en projectes dinnovació vitivinícola.
  3. S'ha elaborat un diagnòstic detallat de les condicions edafoclimàtiques de les parcel·les experimentals i la interacció amb les varietats minoritàries seleccionades. A partir de l'anàlisi del sòl, dades meteorològiques i comportament agronòmic, s'han identificat zones amb millor resposta davant del canvi climàtic. Aquest resultat permet orientar decisions sobre maneig de la vinya, planificació de noves plantacions i selecció varietal, fomentant una viticultura més resilient i eficient.
  4. S'hi ha implementat una plataforma virtual amb continguts formatius sobre varietats minoritàries, que inclou vídeos, fitxes tècniques i un curs telemàtic tutoritzat. Està orientada a viticultors, enòlegs i professionals del sector agroalimentari. A més a més, s'han produït materials divulgatius accessibles per a un públic general. Aquesta acció millora la capacitació tècnica, difon coneixement generat al projecte i reforça l'ús de canals digitals per a la transferència d'innovació en viticultura.
  5. S'ha dissenyat un pla de màrqueting específic per a vins elaborats amb varietats minoritàries, amb enfocament nacional i internacional. El document inclou anàlisis de tendències de consum, segmentació de públics, eines de posicionament i estratègia digital. A més, s'han definit accions promocionals i vies de col·laboració amb operadors turístics i distribuïdors. El pla proporciona un full de ruta clar per millorar la competitivitat i la presència d'aquestes varietats al mercat.

  6. S'ha desenvolupat una proposta de distintiu digital que integra criteris de sostenibilitat, traçabilitat i certificació ecològica. Aquesta etiqueta informativa es pot incorporar a les ampolles de vi per visibilitzar-ne l'origen, el balanç ambiental i les pràctiques responsables associades a les varietats minoritàries. El disseny respon a les noves exigències del consumidor europeu i permet una comunicació transparent del valor afegit del producte.
  7. S'han fet dues sessions internes de coordinació per definir l'estratègia de comunicació del projecte, incloent-hi la identificació de públics, canals clau i cronograma d'accions. A partir d'aquestes reunions, es va fer un pla integral de divulgació, màrqueting i difusió que ha guiat totes les activitats. Es va crear una base de dades segmentada d'entitats clau (viticultors, universitats, administració, etc.) per garantir l'impacte i el seguiment dels resultats. Aquesta organització inicial ha estat fonamental per a lèxit de la comunicació externa i la cohesió interna del projecte.
  8. Es va crear el web oficial del GO VinGO, un canal actiu amb recursos, notícies i accés al catàleg de varietats minoritàries. S'hi van desenvolupar 5 vídeos divulgatius que documenten el treball de cada soci i el potencial d'aquestes varietats. A més, es van gestionar activament perfils a Instagram i LinkedIn, generant comunitat i difonent continguts especialitzats. També es van realitzar tres campanyes de correu electrònic màrqueting per donar a conèixer avenços i resultats. Aquestes accions han garantit visibilitat continuada i professional del projecte durant tota la seva execució.
  9. VinGO ha estat present a tres esdeveniments vitivinícoles de referència, compartint avenços tècnics i enfortint el posicionament de les varietats minoritàries. A més, es van celebrar tres jornades presencials a Castella i Lleó, el País Basc i Cantàbria per presentar el projecte a cada territori. Es van editar materials físics com ara roll-ups i dossiers per donar suport a la difusió. La participació directa ha estat clau per consolidar xarxes de col·laboració, generar interès institucional i apropar el projecte als seus entorns naturals.
  10. Es van publicar notes de premsa a mitjans regionals i nacionals per informar sobre fites i resultats. Es van dissenyar materials gràfics com banners, infografies i marxandatge, facilitant la identificació visual del projecte. A més, es van difondre articles especialitzats i es van elaborar fitxes divulgatives de varietats. Aquestes accions han contribuït a una imatge sòlida, cohesionada i alineada amb els valors del projecte i han garantit un llegat comunicatiu més enllà del període d'execució.
  11. Es van organitzar tres jornades divulgatives adreçades a col·lectius del sector vitivinícola (viticultors, enòlegs, sommeliers i restauradors) i tres jornades de sensibilització per a població local. Aquestes sessions van facilitar l‟intercanvi directe amb agents del territori, permetent traslladar el coneixement generat a públics clau. La metodologia participativa, l'ús de material audiovisual i els testimonis dels socis van afavorir una comprensió profunda i propera dels objectius i els resultats del projecte.

Descripció contextual

Som una empresa de base tecnològica especialitzada en el maneig i desenvolupament de tractaments amb fongs i bolets com a conductors, comptem amb més de 12 anys d'experiència en el camp del maneig dels recursos naturals i la seva integració amb altres sectors productius com el vitivinícola. El nostre grup està format per persones de perfils diversos i altament qualificats, professionals de reconegut prestigi en taxonomia-micologia, trufericultura, micologia aplicada, silvicultura fúngica i en la gestió de plantacions i cultius tant forestals com agrícoles, amb una dilatada experiència en R+D+i, avalada per la seva trajectòria com a personal la docent i investigador. La nostra feina al Grup és coordinar i determinar les actuacions tècniques, així com el seu correcte desenvolupament.

Entre els objectius a desenvolupar per ECM es troben:

  1. Desenvolupar accions innovadores en la millora i productivitat dels sòls vitivinícoles mitjançant tècniques biotecnològiques que permetin la introducció de microorganismes beneficiosos per a les vinyes.
  2. Ajudar a millorar la productivitat de les vinyes utilitzant productes, fertilitzants i estimulants biològics que augmentin el vigor de les vinyes i millorin el rendiment de la producció de raïm.
  3. Aconseguir plantes més vigoroses i resistents mitjançant l'ió micorísic de plantes de vinya amb fongs i bacteris.
  4. Desenvolupar i promoure accions de capacitació i divulgació en el medi rural, en relació amb els objectius del projecte i la importància dels fongs per a un millor desenvolupament i exercici de les superfícies agroforestals, com és el cas de les vinyes.
Objectius
  • Posada en valor del cultiu de varietats minoritàries de raïm com a alternativa a l'adaptació del cultiu de vinya al canvi climàtic mitjançant l'ús d'eines tecnològiques i innovadores
  • Crear eines digitals i tecnològiques que permetin identificar, visibilitzar, georeferenciar. consultar, fomentar i gestionar les varietats minoritàries de raïm d'Espanya
  • Comercialització de varietats minoritàries de raïm a nivell nacional i internacional
  • Definir una estratègia de sostenibilitat per a la reducció d'emissions del consorci Vingo i compensació de la petjada de carboni
Resultats
  • Protocol de gestió de paràmetres vinculats a varietats minoritàries millorants l'ús de les quals permeti una reducció en les graduacions alcohòliques. baixada de pH orientats a la consecució d'elaboracions innovadores i alt potencial de comercialització
  • Localitzar zones que afavoreixin les condicions de la planta de vinya i supervivència davant del canvi climàtic
  • Desenvolupament digital de la primera plataforma en línia d'informació sectorial i multidisciplinar per al contacte de professionals i aula virtual de formació específica
  • Pla de màrqueting i de comercialització de les varietats minoritàries de raïm per al foment de la venda
  • Pla estratègic de certificació ecològica, balanç ambiental i de la petjada de carboni Disseny de distintiu de qualitat
Informació de contacte
  • Nom coordinador/entitat: Associació Cowine
  • Email coordinador/entitat: hola@cowine.es
Col·laboradors
  • Asociación ruta del vino de Arribes
  • Diputación provincial de Ávila
  • Grupo de acción local Liébana
Beneficiaris
  • Asociación Cowine
  • ECM Ingeniería ambiental S.L.
  • 3 ASES bodegas y viñedos S.L.
  • Bodega El hato y el garabato
  • Bodega202 SLU
Subcontractat
  • De rotos y descosidos SC
  • USU Turismo Expertise
  • Instituto tecnológico agrario de Castilla y León (ITACYL)