
Grupo Operativo GIASAT: Ecosistema de ferramentas para o fortalecemento e consolidación de Sustainable Food Hubs (FHS) a través de innovacións multiacción para a canle
- Tipo Grupo operativo
- Execución 2022 -2025
- Orzamento asignado 395.340,37 €
- Ámbito Supraautonómico
- Comunidade Autónoma Andalucía; Aragón; Canarias; Castilla y León; Comunitat Valenciana; Madrid, Comunidad de; Navarra, Comunidad Foral de
- Fonte principal de financiamento PAC 2014-2020
- Páxina web do proxecto https://giasat.org/proyectos-giasat/
A misión de GIASAT é dinamizar e apoiar aos distintos axentes implicados para lograr Sistemas Alimentarios Territoriais (SAT) baseados na agroecoloxía, que, de forma coordinada, con principios de sustentabilidade e un enfoque de economía social, resolvan de xeito colaborativo a necesidade de alimentos orgánicos, de tempada e locais.
O proxecto GO-GIASAT mellorou a loxística de varios Hubs de Alimentos agroecolóxicos mediante un diagnóstico detallado, o deseño de protocolos de recollida máis eficientes e un estudo de viabilidade dos sistemas de caixas retornables. Estas actuacións melloraron a organización interna, reduciron os erros na preparación de pedidos e a distribución profesionalizada, con impacto directo no incremento do fluxo comercial dos Food Hubs implicados.
A avaliación loxística identificou problemas comúns como a falta de estandarización dos procesos, unha infraestrutura mal adaptada e unha dixitalización limitada. As solucións propostas inclúen a reorganización dos espazos de traballo, a implementación de indicadores de rendemento e a mellora da planificación da ruta de entrega. A principal recomendación práctica é a implantación destes protocolos de preparación de pedidos (picking) adaptados ás características da canle curta. Isto reduce os erros, mellora a organización interna e aforra tempo e custos.
Tamén se comprobou que o uso de caixas retornables nun circuito pechado entre produtores, Hubs e clientes non só reduce o desperdicio, senón que tamén pode ser economicamente viable en comparación cos sistemas desbotables.
Os produtores ou xestores poden implementar estas melloras para gañar eficiencia, aforrar custos e abrir oportunidades comerciais, especialmente para a canle curta. Estas ferramentas reforzan a trazabilidade, a eficiencia e unha imaxe de marca sostible entre os clientes comprometidos.
A contratación pública e a canle de restauración escolar representan unha oportunidade primordial para establecer canles locais entre a pequena e mediana produción e os puntos de consumo estables e a longo prazo. Ofrecendo unha canle rendible e estable. A regularidade e estabilidade dos comedores escolares, con menús definidos, permiten procesos de planificación produtiva entre o sector primario e os centros, ao tempo que contribúe a consolidar rutas loxísticas locais viables.
Para facelo posible é necesario traballar en coordinación coas empresas de restauración, desenvolvendo un traballo técnico na elaboración de menús para que se asenten nas épocas de produción de cada un dos territorios de referencia. Ao mesmo tempo, a produción a pequena escala ten que traballar de forma cooperativa para concentrar a oferta, profesionalizarse e desenvolver un servizo loxístico viable e eficiente; o que chamamos FoodHubs, do que son exemplo o proxecto Horta-Cuina, Vallacolid e Alimentando Córdoba.
Ao longo do proxecto estableceuse unha canle de comercialización entre estes tres Food Hubs e os centros educativos a través de procesos de coordinación empresarial entre empresas produtoras e de xestión, desenvolvendo un modelo de innovación empresarial e colaborando cos axentes da cadea de valor que integran a canle de restauración escolar.
O produto desta actividade é unha plataforma especializada para a xestión comercial, administrativo-contable e de trazabilidade das pequenas empresas agrarias e gandeiras e das agrupacións destas, con e sen certificación de produción ecolóxica.
Esta ferramenta permite que as micro, pequenas e medianas empresas do sector manufacturero profesionalicen a súa xestión diaria mediante a dixitalización de procesos repetitivos como a elaboración de propostas comerciais, a xestión de pedidos e compras, envíos, trazabilidade, emisión de albaráns e facturas e mantemento de contabilidade básica, entre outros.
Tamén che axuda a ampliar a túa base de clientes grazas a unha experiencia de xestión de vendas de última xeración que che permite crear catálogos de vendas interactivos con termos e condicións comerciais —prezos, formatos, métodos de pago dispoñibles, prazos de entrega dispoñibles, etc.— adaptables a cada segmento ou canle de clientes.
De última xeración, aloxado na nube e accesible desde calquera dispositivo sen un gran investimento, coa opción de recibir formación dixital a medida, os usuarios existentes informan dunha redución importante das tarefas administrativas e de xestión de pedidos, un lixeiro aumento da actividade de vendas e un maior control sobre a saúde financeira dos seus negocios.
Achegarse o máis posible ao consumidor final é un obxectivo para moitas empresas familiares que non ven suficiente marxe ou liberdade de manobra nas cadeas de subministración convencionais. Durante o proxecto intentáronse establecer acordos con empresas, colexios e outros establecementos como ximnasios, permitindo a entrega de produtos nas súas instalacións nun horario predeterminado. Deste xeito, a produción a pequena escala, agrupada en clusters, pode chegar aos grupos de clientes finais sen incorrer nos custos íntegros da venda de vivendas. A acollida nos centros de traballo non foi satisfactoria, mentres que as oportunidades están máis dispoñibles nos centros educativos. Tamén se sinalou que estas propostas deben ter un enfoque máis institucional e educativo que un puramente comercial. Esixen, polo tanto, certa complicidade de todos os actores implicados.
A produción ecolóxica ten unha maior demanda en moitos países estranxeiros en comparación con España. En certos alimentos, a demanda española non puido absorber toda a produción. A pesar diso, o acceso aos mercados internacionais non é doado para as empresas familiares. Durante o proxecto formáronse as FHS de Ekoalde (Navarra), Saltamontes Bio (Rexión de Manubles) e Valle y Vega (Granada) para as canles de venda por xunto. Finalmente, o intercambio entre estes colectivos para complementar a súa oferta local, especialmente para o sector da restauración, permitiulles establecer unha canle coherente de venda por xunto e impediu polo momento as exportacións. Ao proporcionar unha canle complementaria coa loxística e a recollida de palés (moito menos custosa que outras canles), a actividade da empresa diversificouse sen sobrecargar a súa estrutura. A intercooperación entre os produtos locais e as distintas rexións demostrou ter o seu lugar no esquema comercial.
O sector do comercio polo miúdo tradicional vive unha crise semellante á da produción familiar e ten unha capilaridade fundamental para lanzarse ao consumo a través de canles curtas de comercialización. A pesar diso, esta oportunidade de sinerxía foi pouco explorada. O proxecto probou diversas fórmulas co sector de venda polo miúdo tradicional e comercio especializado na FHS Ekoalde (Navarra), Vallaecolid (Mercaolid) e Minhca aqui (Pirineo aragonés). Os resultados non foron os esperados por varias razóns importantes, como as rutinas de abastecemento destas tendas, ás veces incompatibles coa capacidade do pequeno comercio, os prezos excesivos desta canle e a dificultade de diferenciar o produto dentro da tenda. Conclúese que é fundamental introducir nesta canle unha selección de produtos que se poidan elaborar a prezos próximos os medios, e estratexias publicitarias no punto de venda como expositores propios, ou identificación na liña. Supoña tamén que esta canle pode funcionar mellor para algunhas familias de produtos que para outras. Por exemplo, atopar carne máis difícil que os lácteos.
O noso principal obxectivo é promover a transición agroecolóxica nos SAT fomentando innovacións sociais e tecnolóxicas baseadas nas estratexias colectivas que xa se están a implantar en España en torno aos Food Hubs sostibles.
A proposta de GIASAT céntrase na promoción dos Sustainable Food Hubs (FHS) ou centros loxísticos sostibles, xa que mellorar o acceso á alimentación e aos mercados locais require desenvolver unha loxística e distribución alimentaria adaptada á pequena e mediana produción e ás redes de canles curtas de comercialización.
O traballo realízase de forma eminentemente práctica, onde as ferramentas e procesos de apoio baséanse nas grandes áreas de xestión: cadea de subministración, administración e xestión, e vendas e márketing. Para conseguilo, propoñemos o seguimento e desenvolvemento de innovacións a diferentes niveis:
- Optimizar os procesos loxísticos, implementar protocolos de apoio para a compra sostible para empresas de restauración, aumentar a dixitalización dos FHS participantes desenvolvendo melloras na infraestrutura dixital de GISAT, deseñar mecanismos innovadores de venda directa aos consumidores finais en escolas, lugares de traballo ou fogares e mellorar as novas capacidades para desenvolver canles por xunto de produtos orgánicos.
Desenvolver e implementar un ecosistema dixital de ferramentas para impulsar, acelerar e mellorar os centros de alimentación e difundir o conxunto de ferramentas entre estas e as pequenas e medianas explotacións e industrias familiares.
O proxecto GO-GIASAT mellorou a viabilidade de seis Food Hubs en diferentes rexións mediante a dixitalización, a optimización loxística e novas estratexias de mercadotecnia. Implantáronse ferramentas que permiten mellorar a xestión ou reducir os custos (ata un 30% no transporte nalgúns casos), aumentando a eficiencia e profesionalizando a actividade. A facturación medrou notablemente nalgúns dos proxectos participantes, como Horta-Cuina. O sector da restauración demostrou ser clave para a estabilidade económica, mentres que a venda directa e o comercio polo miúdo seguen ofrecendo oportunidades, especialmente se se adaptan ao contexto local.
As claves do éxito son a especialización nas canles máis estables, os acordos claros con clientes, o transporte compartido e un goberno participativo pero áxil. A implementación deste coñecemento axuda a mellorar a rendibilidade, acceder a novos mercados e construír redes locais fortes.
Entre as recomendacións máis útiles destaca o uso da ferramenta dixital gratuíta desenvolvida polo proxecto, que inclúe calculadoras de custos, ferramentas de planificación de cultivos, guías de mercadotecnia e loxística e probas para mellorar as vendas directas. Este ecosistema permite aos agricultores e pequenas empresas agroalimentarias aforrar tempo, mellorar a súa organización e acceder a novos mercados. O uso destas ferramentas pode facilitar a entrada en determinadas canles, optimizar rutas e mellorar a comunicación co cliente, aumentando a rendibilidade sen perder a identidade agroecolóxica. O principal valor engadido: profesionalizarse sen perder a alma do proxecto.
Puxemos a disposición do sector agroecolóxico un completo ecosistema de ferramentas prácticas, denominado Toolkit, para a creación, apoio e consolidación de Centros de Distribución Agroecolóxica (CAD). O kit de ferramentas inclúe recursos útiles deseñados para ofrecer solucións nas cinco áreas de calquera proxecto ou negocio: Produción, Marketing e Vendas, Loxística, Administración e Xestión e, por último, Marketing e Comunicacións. Co conxunto de ferramentas, os proxectos de produción a pequena e mediana escala poden implementar e mellorar aspectos clave das súas operacións diarias.
Todos os recursos son de descarga gratuíta da páxina web de GIASAT e están deseñados para ofrecer unha formación inicial autoguiada tanto para empresas individuais como para proxectos que buscan colectivizar ou colaborar na súa distribución e loxística.
Neste sentido, o conxunto de ferramentas inclúe dúas guías completas. O primeiro aborda a viabilidade e as fases da creación dun Centro de Alimentos Sostibles (CAD), e o segundo aborda os puntos clave a ter en conta na gobernanza do CAD. Nesta liña, ponse a disposición do sector unha proba para avaliar a capacidade de comercialización dun CAD especificamente deseñado para o comercio retallista, así como unha guía centrada na utilización dunha ferramenta integral de comarketing para clusters (POD).
Tamén se inclúen contidos como guías de marketing estratéxico e de comunicación, ferramentas especializadas para a planificación de cultivos, cálculos de custos e viabilidade da produción agroecolóxica, autoelaboración de criterios de calidade dos produtos ecolóxicos en venda directa e canles curtas de comercialización, e explicacións dos distintos modelos de recollida, entre outros.
- Denominación do coordinador/entidade: CERAI
- Correo electrónico do coordinador/entidade: info@cerai.org
- Unidad alimentaria de Valladolid S.A (Mercaolid)
- Mercados centrales de abastecimiento de Valencia S.A (Mercavalencia)
- Asociación Ekoalde Elkartea
- Instituto Canario de Calidad Agroalimentaria
- Saltamontes Bio S.A.T
- Valle y Vega S.C.A
- Centro de Estudios Rurales y de Agricultura Internacional (CERAI)
- Fundación Entretantos
- iniciativas sociambientales G.S.Coop Mad
- Plant on Demand
- Madrid Km0 Centro Logístico Sociedad Cooperativa
- Asociación productores
- elaboradores y tiendas ecológicas Valladolid
- Asociación Vida Sana
- Universidad de Córdoba (UCO)