Skip to main content
Ecosistema de herramientas para el fortalecimiento y consolidación de Food Hubs Sostenibles (FHS) mediante Innovaciónes multiacción para el canal

GIASAT Talde Operatiboa: Elikadura Iraunkorreko Zentroak (FHS) sendotzeko eta sendotzeko tresnen ekosistema, kanalerako ekintza anitzeko berrikuntzen bidez.

  • Mota Talde operatiboa
  • Exekuzioa 2022 -2025
  • Esleitutako Aurrekontua 395.340,37 €
  • Eremua Supraautonómico
  • Autonomia-erkidegoa Andalucía; Aragón; Canarias; Castilla y León; Comunitat Valenciana; Madrid, Comunidad de; Navarra, Comunidad Foral de
  • Finantza-iturri nagusia 2014-2020ko NPB
  • Proiektuaren webgunea https://giasat.org/proyectos-giasat/
Azalpena

GIASATen eginkizuna da hainbat eragile dinamizatzea eta laguntzea agroekologian oinarritutako Elikadura Sistemak (SAT) lor ditzaten, zeinak, modu koordinatuan, jasangarritasun printzipioekin eta ekonomia sozialaren ikuspegiarekin, elkarlanean konpontzen baitute elikagai ekologiko, sasoiko eta tokikoen beharra.

GO-GIASAT proiektuak hainbat Elikagai Zentro agroekologikoren logistika hobetu du diagnostiko zehatz baten bidez, bilketa protokolo eraginkorragoak diseinatuz eta kutxa itzulgarrien sistemen bideragarritasun azterketaren bidez. Ekintza hauek barne-antolaketa hobetu dute, eskaerak prestatzeko akatsak murriztu eta banaketa profesionalizatu dute, inplikatutako Food Huben merkataritza-fluxua areagotzean eragin zuzena izanik.
Logistika-ebaluazioak ohiko arazoak identifikatu zituen, hala nola prozesuen estandarizazio falta, gaizki egokitutako azpiegiturak eta digitalizazio mugatua. Proposatzen diren irtenbideen artean, laneko guneak berrantolatzea, errendimendu-adierazleak ezartzea eta entrega-ibilbideen plangintza hobetzea daude. Gomendio praktiko nagusia kanal laburren ezaugarrietara egokitutako eskaerak prestatzeko (picking) protokolo hauek ezartzea da. Horrek akatsak murrizten ditu, barne-antolaketa hobetzen du eta denbora eta kostuak aurrezten ditu.
Era berean, frogatu da ekoizleen, Huben eta bezeroen arteko zirkuitu itxian itzul daitezkeen kaxak erabiltzeak hondakinak murrizten dituela ez ezik, ekonomikoki bideragarria izan daitekeela botatzeko sistemen aldean.
Ekoizleek edo kudeatzaileek hobekuntza horiek ezar ditzakete eraginkortasuna lortzeko, kostuak aurrezteko eta aukera komertzialak irekitzeko, batez ere kanal laburrerako. Tresna hauek trazabilitatea, eraginkortasuna eta marka-irudi iraunkorra indartzen dituzte bezero konprometituen artean.

Kontratazio publikoa eta eskola-ostalaritza kanala aukera paregabea da ekoizpen txiki eta ertainen eta epe luzeko kontsumo-puntu egonkorren artean tokiko kanalak ezartzeko. Kanal errentagarri eta egonkorra eskainiz. Eskolako jantokien erregulartasunak eta egonkortasunak, menu zehaztuekin, lehen sektorearen eta ikastetxeen arteko plangintza prozesu produktiboak ahalbidetzen ditu, tokiko bide logistiko bideragarriak finkatzen ere laguntzen du.
Hori posible egiteko, catering enpresekin koordinatuta lan egin behar da, menuen garapenean lan teknikoa garatuz, erreferentziako lurralde bakoitzeko ekoizpen-sasoietan oinarritu daitezen. Aldi berean, eskala txikiko ekoizpenak lankidetzan jardun behar du hornidura kontzentratzeko, profesionalagoa izateko eta zerbitzu logistiko bideragarri eta eraginkor bat garatzeko; FoodHubs deitzen duguna, eta horren adibide dira Horta-Cuina proiektua, Vallacolid eta Alimentando Córdoba.
Proiektuan zehar, hiru Food Hub horien eta ikastetxeen artean merkaturatze-kanal bat ezarri da, ekoizpen- eta kudeaketa-enpresen arteko negozio-koordinazio prozesuen bidez, enpresa-berrikuntza-eredu bat garatuz eta eskola-ostalaritza kanala osatzen duten balio-kateko eragileekin batera lan eginez.

Jardueren deskribapena

Jarduera honen produktua nekazaritza- eta abeltzaintza-enpresa txikien eta horien taldeen merkataritza, administrazio-kontabilitatea eta trazabilitatea kudeatzeko plataforma espezializatua da, ekoizpen ekologikoaren ziurtagiriarekin zein gabe.
Tresna honi esker, fabrikazio-sektoreko mikro, txiki eta ertainek beren eguneroko kudeaketa profesionaliza dezakete, prozesu errepikakorrak digitalizatuz, hala nola, merkataritza-proposamenak prestatzea, eskaerak eta erosketak kudeatzea, bidalketak, trazabilitatea, albaranak eta fakturak igortzea eta oinarrizko kontabilitatea mantenduz, besteak beste.
Era berean, zure bezero-basea zabaltzen laguntzen dizu salmenta-kudeaketako punta-puntako esperientziari esker, salmenta-katalogo interaktiboak sortzeko baldintza komertzialekin —prezioak, formatuak, erabilgarri dauden ordainketa-metodoak, eskuragarri dauden entrega-epeak, etab.— bezero-segmentu edo kanal bakoitzerako moldagarriak.
Punta-puntakoa, hodeian ostatatutakoa eta inbertsio handirik gabeko edozein gailutatik eskuragarria, neurrira egindako prestakuntza digitala jasotzeko aukerarekin, lehendik dauden erabiltzaileek administrazio- eta eskaerak kudeatzeko zereginen murrizketa nabarmena, salmenta-jardueraren gorakada txikia eta negozioen finantza-osasunaren kontrol handiagoa dutela jakinarazi dute.


Azken kontsumitzailetik ahalik eta gehien hurbiltzea helburu bat da ohiko hornikuntza-kateetan marjina edo maniobra-askatasun nahikorik ikusten ez duten familia-enpresa askorentzat. Proiektuan zehar, enpresekin, ikastetxeekin eta gimnasioak bezalako beste establezimendu batzuekin hitzarmenak ezartzen saiatu ziren, produktuak beren instalazioetara aurrez zehaztutako ordutegi batean entregatu ahal izateko. Horrela, eskala txikiko produkzioa, klusterretan bilduta, azken bezero taldeetara iritsi daiteke etxebizitzen salmentaren kostu osoak jasan gabe. Lantokietan harrera ez da egokia izan, eta hezkuntza zentroetan aukerak errazagoak dira. Proposamen hauek merkataritza hutsa baino ikuspegi instituzional eta hezigarriagoa izan behar dutela ere adierazi da. Hortaz, nolabaiteko konplizitatea eskatzen diete inplikatutako eragile guztiei.


Ekoizpen ekologikoa eskari handiagoa du atzerriko herrialde askotan Espainiarekin alderatuta. Zenbait elikagaitan, Espainiako eskariak ezin zuen ekoizpen guztia xurgatu. Hala ere, nazioarteko merkatuetarako sarbidea ez da erraza familia-enpresentzat. Proiektuan zehar, Ekoalde (Nafarroa), Saltamontes Bio (Manubles Eskualdea) eta Valle y Vega (Granada) FHS-ak handizkako salmenta-kanaletarako trebatu dira. Azkenik, talde hauen arteko trukeak tokiko eskaintza osatzeko, batez ere ostalaritzaren sektorerako, handizkako salmentarako bide koherentea ezartzea ahalbidetu du eta esportazioak galarazi ditu momentuz. Logistika eta paleta bilketarekin (beste kanalak baino askoz merkeago) kanal osagarri bat eskainiz, enpresaren jarduera dibertsifikatu egin da bere egitura gainkargatu gabe. Tokiko produktuen eta eskualde ezberdinen arteko elkarlanak bere lekua duela frogatu du merkataritza-eskeman.


Txikizkako sektore tradizionalak familia-ekoizpenaren antzeko krisia bizi du eta merkaturatze bide laburren bidez kontsumora jauzi egiteko funtsezko kapilaritatea du. Hala ere, sinergiarako aukera hori gutxi aztertu da. Proiektuak hainbat formula probatu ditu txikizkako sektore tradizionalarekin eta merkataritza espezializatuarekin FHS Ekoalden (Nafarroa), Vallaecolid (Mercaolid) eta Minhca aqui (Aragoiko Pirinioak). Emaitzak ez dira espero bezalakoak izan hainbat arrazoi garrantzitsurengatik, hala nola denda hauen hornikuntza errutinagatik, batzuetan enpresa txikien ahalmenarekin bateraezinak baitira, kanal honen gehiegizko prezioengatik eta denda barruan produktua bereizteko zailtasunagatik. Ondorioztatzen da ezinbestekoa dela kanal horretan sartzea hurbileko prezioetan ekoitzi daitezkeen produktuen aukeraketa     komunikabideak, eta salmenta puntuan publizitate-estrategiak, hala nola, pantaila propioak, edo linean identifikazioa. Demagun, gainera, kanal honek produktu-familia batzuentzat beste batzuentzat baino hobeto funtziona dezakeela. Adibidez, haragia esnekiak baino zailagoa aurkitzea.

Helburuak

Gure helburu nagusia SATetan trantsizio agroekologikoa sustatzea da, berrikuntza sozial eta teknologikoak sustatuz, Espainian Elikagaien Zentro jasangarrien inguruan dagoeneko ezartzen ari diren estrategia kolektiboetan oinarrituta.
GIASATen proposamena Sustainable Food Hubs (FHS) edo zentro logistiko jasangarrien sustapena du ardatz, izan ere, elikagaien eta tokiko merkatuetarako sarbidea hobetzeko, ekoizpen txiki eta ertainetara eta merkaturatze kanal laburretara egokitutako elikagaien logistika eta banaketa garatzea eskatzen baita.
Lana modu guztiz praktikoan egiten da, non laguntza-tresnak eta prozesuak kudeaketa-arlo nagusietan oinarritzen diren: hornikuntza-katea, administrazioa eta kudeaketa, eta salmenta eta marketina. Hori lortzeko, hainbat mailatan berrikuntzak kontrolatzea eta garatzea proposatzen dugu:

Results
  • Logistika-prozesuak optimizatu, ostalaritza-enpresetarako erosketa jasangarrirako laguntza-protokoloak ezarri, parte hartzen duten FHSren digitalizazioa areagotu GISAT-en azpiegitura digitalean hobekuntzak garatuz, eskoletan, lantokietan edo etxeetan azken kontsumitzaileei salmenta zuzenerako mekanismo berritzaileak diseinatzea eta produktu ekologikoen handizkako kanalak garatzeko gaitasun berriak hobetzea.
  • Elikadura-guneak sustatzeko, bizkortzeko eta hobetzeko tresnen ekosistema digitala garatu eta ezartzea eta tresna-kutxa horien eta ustiategi txiki eta ertainen eta familia-industriaren artean zabaltzea.

GO-GIASAT proiektuak eskualde ezberdinetako sei Food Hubren bideragarritasuna hobetu du digitalizazioaren, optimizazio logistikoaren eta marketin estrategia berrien bitartez. Kudeaketa hobetzea edo kostuak murriztea ahalbidetzen duten tresnak ezarri dira (garraioan %30eraino kasu batzuetan), eraginkortasuna areagotuz eta jarduera profesionalizatuz. Fakturazioa nabarmen hazi da parte hartzen duten proiektu batzuetan, Horta-Cuina esaterako. Ostalaritzaren sektorea egonkortasun ekonomikorako giltzarria dela frogatu da, zuzeneko salmentak eta txikizkakoak aukerak eskaintzen jarraitzen duten bitartean, batez ere tokiko testuingurura egokituz gero.
Arrakastaren gakoak kanal egonkorrenetan espezializazioa, bezeroen akordio argiak, garraio partekatua eta gobernantza parte-hartzailea baina arina dira. Ezagutza hori ezartzeak errentagarritasuna hobetzen laguntzen du, merkatu berrietara sartzen eta tokiko sare sendoak eraikitzen laguntzen du.
Gomendio baliagarrienen artean, proiektuak garatutako doako tresna digitalaren erabilera dago, non kostu kalkulagailuak, laboreak planifikatzeko tresnak, marketin eta logistika gidak eta salmenta zuzena hobetzeko probak barne hartzen dituena. Ekosistema horri esker, nekazariek eta nekazaritzako elikagaien negozio txikiek denbora aurrezteko, haien antolaketa hobetzeko eta merkatu berrietara sartzeko aukera dute. Tresna hauek erabiltzeak bide jakin batzuetan sartzea erraztu, ibilbideak optimizatu eta bezeroen komunikazioa hobetu dezake, errentagarritasuna areagotuz nortasun agroekologikoa galdu gabe. Balio erantsi nagusia: proiektuaren arima galdu gabe profesionalizatzea.

Sektore agroekologikoaren eskura jarri dugu tresna praktikoen ekosistema oso bat, Toolkit izenekoa, Banaketa Agroekologikoko Zentroak (CAD) sortzeko, laguntzeko eta finkatzeko. Tresna-kutxak edozein proiektu edo negozioren bost arlotan irtenbideak eskaintzeko diseinatutako baliabide erabilgarriak biltzen ditu: Ekoizpena, Marketina eta Salmenta, Logistika, Administrazioa eta Kudeaketa, eta azkenik, Marketing eta Komunikazioak. Tresna-kutxarekin, produkzio txiki eta ertaineko proiektuek eguneroko funtzionamenduaren funtsezko alderdiak ezarri eta hobetu ditzakete.
Baliabide guztiak dohainik deskargatu daitezke GIASATen webgunetik, eta hasierako prestakuntza autogidatua emateko diseinatuta daude, bai banakako enpresei bai beren banaketan eta logistikan kolaboratu edo kolaboratu nahi duten proiektuei.
Ildo horretatik, tresna-kutxak bi gida osatu ditu. Lehenengoak Elikagai Iraunkorreko Zentroa (CAD) sortzeko bideragarritasuna eta faseak jorratzen ditu, eta bigarrenak CAD gobernantzan kontuan hartu beharreko funtsezko puntuak jorratzen ditu. Ildo horretatik, proba bat dago eskuragarri sektoreak txikizkako merkataritzarako berariaz diseinatutako CAD baten merkaturatze-gaitasuna ebaluatzeko, baita klusteretarako (POD) komarketing tresna integral bat erabiltzera bideratutako gida bat ere.
Halaber, marketin estrategikoko eta komunikazioko gidaliburuak, laboreak planifikatzeko tresna espezializatuak, ekoizpen agroekologikorako kostu eta bideragarritasun kalkuluak, produktu ekologikoen kalitate-irizpideen auto-garapena zuzeneko salmentan eta marketin-bide laburrean eta bilketa-eredu ezberdinen azalpenak ere sartzen dira, besteak beste.

Harremanetarako informazioa
  • Koordinatzailea/entitatearen izena: CERAI
  • Koordinatzailea/entitatearen helbide elektronikoa: info@cerai.org
Kolaboratzaileak
  • Unidad alimentaria de Valladolid S.A (Mercaolid)
  • Mercados centrales de abastecimiento de Valencia S.A (Mercavalencia)
  • Asociación Ekoalde Elkartea
  • Instituto Canario de Calidad Agroalimentaria
  • Saltamontes Bio S.A.T
  • Valle y Vega S.C.A
Onuradunak
  • Centro de Estudios Rurales y de Agricultura Internacional (CERAI)
  • Fundación Entretantos
  • iniciativas sociambientales G.S.Coop Mad
  • Plant on Demand
  • Madrid Km0 Centro Logístico Sociedad Cooperativa
  • Asociación productores
  • elaboradores y tiendas ecológicas Valladolid
Kanpoko kontratazioa
  • Asociación Vida Sana
  • Universidad de Córdoba (UCO)