H2020 SMART.MET Proiektua: Uraren Neurketa Adimendunerako PCP
- Mota Proiektua
- Egoera Bete
- Exekuzioa 2017 -2022
- Esleitutako Aurrekontua 3.989.643,75 €
- Eremua Europeo
- Finantza-iturri nagusia Horizonte 2020
- Proiektuaren webgunea Proyecto SMART.MET
Europako ur-zerbitzuen sektoreak testuinguru bati aurre egin behar dio, non arazo globalak jorratzen diren, hala nola uraren eskasia eta alderdi tekniko eta ekonomikoak, hala nola azpiegituren zahartzea.
Edateko uraren horniduraren kudeaketak erronka nagusiei aurre egin behar die, neurri batean kontagailu tradizionalei lotuta, hala nola kapital- eta funtzionamendu-kostuak kudeatzea; ihesen eta sistemaren beste akats batzuen ondoriozko ur-galerak (diru-sarrerarik gabeko ura bezala ere ezagutzen dena); eta uraren eskasia eta kontserbazioa. Irtenbidearen gakoa Uraren Neurketa Adimendunak funtzionamendu-kostuak murrizteko, errendimendu-arazoak identifikatzeko, bezeroarentzako arreta hobetzeko eta azpiegituren inbertsioak hobeto lehenesteko eman dezakeen datu zehatzetarako sarbide eta erabilera berrituan datza. SMART.METek kudeaketa eraginkorrago baten oinarriak ezartzen ditu, eta, adibidez, etxeko kontagailuen irakurketa eta fakturazio automatikoa, denbora errealeko ur-balantzearen ebaluazioa ihesak detektatzeko, portaera anomaloen identifikazioa eta kontzientziazioa, eta erabiltzaileen kontagailuetan akatsak identifikatzeko gaitasuna eskaintzen ditu. Hala ere, Europako estandar komunen eta teknologia plataforma irekien faltak, eskariaren transakzio-kostu handiekin batera, merkatu-blokeo egoera sortzen du eta ur-operadoreek teknologia-hornitzaileekiko epe luzerako menpekotasuna eragiten du. Horren ondorioz, ur-operadore eta erabiltzaileentzat batez besteko funtzionamendu-kostu handiak daude, baita eskaintzen diren jabedun irtenbide desberdinen ugaritzearekin lotutako eraginkortasun eza kolektiboak ere. Proposamenaren helburua, beraz, neurketa adimendunen datuen bilketa eta kudeaketa kudeatzeko teknologia berrien garapena sustatzea da, zazpi ur-enpresaz osatutako talde batek bultzatuta Aurre-Komertzial Kontratazio (PCP) bateratu baten bidez.
Sei erakunde adituren laguntza dute teknologiak ebaluatzeko, erosketa-prozedura berriak ezartzeko eta proiektuaren emaitzak beste ur-zerbitzu eta irtenbide-hornitzaileei zabaltzeko. Proiektuaren iraupena 48 hilabetekoa da.
SMART.MET proiektuaren 61 hilabeteetan zehar, emaitza hauek lortu dira:
- Proiektuen Kudeaketa Eskuliburua argitaratu da eta inplementaziorako gida gisa erabili da. Bazkide guztiekin osatutako Zuzendaritza Batzorde batean oinarritzen da, erabaki estrategikoak eta proiektuen gainbegiratzea hartzeko; eta bazkide guztietako adituak eta erosle talde bat biltzen dituen Ebaluazio Batzorde Tekniko bat.
- Prestaketa eta diseinua: Ur-enpresen beharren analisi integrala egin eta sektorearekin partekatu zen (Espainia, Italia, Belgika eta Hungariako 95 enpresarekin merkatu irekiko kontsulta). Beharrak funtzio-eskakizunetan itzuli ziren eta lehentasunak ezarri ziren egoera-mailako analisi batean oinarrituta. Beharrak ezin dira dauden irtenbideekin ase. Erronkaren laburpena eta aurkitutako funtzionalitateen deskribapena prestatu ziren, eta Aurretiazko Informazio Oharra argitaratu zen.
- PCParen exekuzioa: 3 fase guztiak arrakastaz burutu zituen erosle nagusi batek, 7 ur-enpresen izenean jardunez.
- PCP Ebaluazioa: Funtzio-eskakizunen ebaluazio bikoitza egin zen: hornitzaileek egindako autoebaluazioa eta erosleek egindako ebaluazioa. PCP prozesua garrantzitsu eta eraginkorra iruditu zen erosleen beharrak asetzen zituzten irtenbideak garatzeko. Emandako ezaugarriek gaitasun aurreratuen ebaluazioa ahalbidetu zuten eta erosleei saltzaileek behar bezala estaltzen ez dituzten funtzionalitate batzuen muga teknikoak hobeto ulertzen lagundu zieten (adibidez, neurketa-erroreen detekzio automatikoa tokian bertan).
- Komunikazio eta zabalkunde jarduerak eraginkortasunez gauzatu dira. Material sorta zabala garatu da, bai inprimatuak bai digitalak. Bazkideek emaitzak 20 ekitaldi baino gehiagotan zabaldu zituzten. PCP prozesuari buruzko prestakuntza programa bat antolatu zen, eta azken biltzarrak 140 pertsona baino gehiago erakarri zituen.
- Baldintza etikoei buruzko dokumentazioa 2017an amaitu zen. PCP-k erosleei arazo komun bati aurre egiteko lankidetzan aritzeko aukera eman zien, baldintza komun multzo bat definituz, erosketa eta proba fasean lankidetzan arituz, eta enpresei uraren neurketa teknologietarako gaitasun aurreratuak garatzeko aukera emanez.
Ur-neurketa adimendunen irtenbideen abantaila nagusiak hauek dira: isurien detekzio zehatza kontagailuaren ondoren (hau da, erabiltzailearen sarean); alderantzizko fluxuaren detekzioa; datuak biltzeko plataformaren errendimendu maila altua; bi norabideko komunikazio egonkorra kontu-hartzaileekin; eta instalazio sinplifikatua kontagailuan integratutako komunikazio-gailuei esker.
Horrek erosleek teknologia-hornitzaileekiko independentzia handiagoa ekarriko du, kontsumitzaileei ur-fakturei buruzko informazio pertsonalizatua emango die eta, azken finean, ur-baliabideak babestuko ditu edateko uraren hornidurarako ur-erauzketa murriztuz. Erosleek kontratistak garatutako irtenbideen proben iraupena PCPren iraupena baino haratago luzatzeko aukera erabili dute, irtenbide horien inguruko informazio gehiago lortzeko eta ondorengo ustiapena prestatzeko, agian PPI bat abiaraziz. Gainera, PCP prozesuan parte hartzeak zerbitzu-enpresei beren espezializazio teknikoa, komunikazio-sareak eta beharrezko funtzionaltasunak handitzea ahalbidetu zien, beren beharretara egokitutako irtenbideak aurkitzeko eta hornitzaile hauekin eta beste batzuekin balizko kontratuak hobeto negoziatzeko aukera emanez. PCP-k enpresei beren bezeroen beharrak hobeto ulertzen eta kontagailu adimendunen belaunaldi berri baterako prestatzen ere lagundu zien.
Ur-kontagailu adimendunen inguruko komunikazioa garatu zuten eta produktu horiek Smart.Met-en parte hartzen zuen erosle taldetik harago merkaturatzen hasi ziren, haien garapena azoketan aurkeztuz eta aldizkari teknikoetan argitaratuz. Smart.Meti esker, beste enpresa eta ikerketa-erakunde batzuekin lankidetzan hasi ziren, hainbat patente-ikerketa abiarazi zituzten eta marketin-estrategia bat garatu zuten beren negozioa zabaltzeko.
Europako ur-hornikuntzako enpresek arazo sozio-ingurumenekoei aurre egin behar dien testuinguru batean jarduten dute, hala nola uraren eskasia, eta azpiegituren zahartzea bezalako erronka tekniko eta ekonomikoei aurre egin behar dien testuinguru batean. Horrez gain, edateko uraren hornidura kudeatzeak erronka gehigarriei aurre egin behar die, hala nola kapital- eta funtzionamendu-kostuak kudeatzea; ihesen eta sistemaren beste akats batzuen ondoriozko ur-galerak (diru-sarrerarik gabeko ura bezala ere ezagutzen dena); eta uraren eskasia eta kontserbazioa. Ur-kontagailu tradizionalek ahalmen mugatua dute enpresei erronka horiei aurre egiten laguntzeko. Irtenbidearen gakoa Uraren Neurketa Adimendunak eman ditzakeen datu zehatzak sortu, eskuratu eta erabiltzeko gaitasunean datza, funtzionamendu-kostuak murrizteko, errendimendu-arazoak identifikatzeko, bezeroarentzako arreta hobetzeko eta azpiegituren inbertsioak hobeto lehenesteko. SMART.METek edateko uraren kudeaketa eraginkorrago eta efizienteago baten oinarriak ezartzen ditu, besteak beste, etxeko kontagailuen irakurketa eta fakturazio automatikoa, ur-balantzeen denbora errealeko ebaluazioa ihesak detektatzeko, portaera anomaloen identifikazioa eta kontzientziazioa, eta erabiltzaileen kontagailuetan akatsak identifikatzeko gaitasuna eskainiz.
Hala ere, Europako estandar komunen eta teknologia plataforma irekien faltak, eskariaren transakzio-kostu handiekin batera, merkatu-blokeo egoera sortzen du eta ur-operadoreek teknologia-hornitzaileekiko epe luzerako menpekotasuna eragiten du. Horren ondorioz, batez besteko funtzionamendu-kostu handiak sortzen dira operadoreentzat eta erabiltzaileentzat, baita eskaintzen diren jabedun irtenbide desberdinen ugaritzearekin lotutako eraginkortasun eza kolektiboak ere. SMART.MET proiektuaren helburua, zazpi ur-enpresek osatzen duten talde batek zuzenduta, neurketa adimendunen datuak biltzeko eta kudeatzeko teknologia berrien garapena sustatzea da, Kontratazio Aurre-Komertzial (PCP) bateratuaren bidez. Enpresei sei erakunde adituren laguntza ematen zaie teknologiak ebaluatzeko, erosketa-prozedura berriak ezartzeko eta proiektuaren emaitzak beste enpresa eta irtenbide-hornitzaileei zabaltzeko. Ur-neurketa adimenduna gaur egun Europako ur-hornidura gehienek dituzten erronkei aurre egiteko irtenbide eraginkor gisa aurkezten da. Izan ere, datu zehatz eta denbora errealeko sarbidea emateak funtzionamendu-kostuak murrizten eta azpiegitura-inbertsioak lehenesten lagun dezake, sarearen eguneroko kudeaketa eta bezeroarentzako arreta hobetuz. PCP prozedura bat abiaraziz, parte hartzen duten zerbitzu publikoek eskaerak bultzatutako ikerketa sustatu nahi dute zerbitzu publikoen beharrak guztiz asetzen dituzten kontagailu adimendunen irtenbide berri eta berritzaileetan.
Europako ur-zerbitzuen sektorea testuinguru batean murgilduta dago, eta horrek arazo globalak jorratzen ditu, hala nola uraren eskasia eta azpiegituren zahartzea bezalako arazo tekniko eta ekonomikoak. Edateko uraren horniduraren kudeaketak erronka nagusiei aurre egin behar die, neurri batean ur-kontagailu tradizionalekin lotutakoekin, hala nola ustiapen- eta kapital-kostuak kudeatzea; ihesen eta sistemaren beste akats batzuen ondoriozko ur-galera (diru-sarrerarik gabeko ura bezala ere ezagutzen da); eta uraren eskasia/kontserbazioa.
Irtenbidearen muina Uraren Neurketa Adimendunak funtzionamendu-kostuak murrizteko, errendimendu-arazoak identifikatzeko, bezeroarentzako arreta hobetzeko eta azpiegitura-inbertsioak hobeto lehenesteko eman dezakeen datu zehatzetarako sarbide eta erabilera berrituan datza. SMART.MET-ek kudeaketa eraginkorrago baterako bidea errazten du, adibidez, etxeko kontagailuen irakurketa eta fakturazio automatizatua, denbora errealeko ur-balantzearen ebaluazioa ihesak detektatzeko, portaera anormalen identifikazioa eta kontzientziazioa, eta erabiltzaileen kontagailuetan akatsak identifikatzeko gaitasuna eskainiz. Hala ere, Europako estandar komunen faltak eta "teknologia-plataforma irekien" faltak, eskariaren aldeko transakzio-kostu handiekin batera, merkatu-blokeo egoera bat sortzen dute eta ur-operadoreek teknologia-hornitzaileekiko epe luzerako menpekotasuna eragiten dute. Horren ondorioz, ur-operadore eta erabiltzaileentzat batez besteko funtzionamendu-kostu handiak daude, baita eskaintzaren aldean jabedun irtenbide desberdinen ugaritzearekin lotutako eraginkortasun eza kolektiboak ere.
Beraz, proposamenak neurketa adimendunen datuen bilketa eta kudeaketa kudeatzeko teknologia berrien garapena bultzatzea du helburu, zazpi ur-hornidurako talde batek bultzatuta merkataritza aurreko erosketa bateratu (PCP) baten bidez. Sei erakunde adituren laguntza dute teknologiak ebaluatzeko, erosketa-prozedura berriak ezartzeko eta proiektuaren emaitzak beste zerbitzu-enpresei eta irtenbide-hornitzaileei zabaltzeko. Proiektuaren iraupena 48 hilabetekoa da.
Kontsumoari buruzko informazio zehatza emanez, ur-neurketa adimenduna tresna optimoa da ura kudeatzeko. Irtenbide berritzaileak badaude bai etxebizitzetarako bai ur-hornitzaileentzat. Ur-neurketa adimenduna Europako ur-hornidura gehienek dituzten erronkei aurre egiteko irtenbide eraginkor gisa aurkezten da, klima-aldaketak eragindako muturreko gertaeretatik hasi eta azpiegitura zaharkituak ordezkatzeko beharraraino. Datu zehatz eta denbora errealeko sarbidea eskaintzeak funtzionamendu-kostuak murrizten eta azpiegitura-inbertsioak lehenesten lagun dezake, eguneroko sarearen kudeaketa eta bezeroarentzako zerbitzuak hobetuz. EBk finantzatutako SMART.MET proiektuak ur-neurketa adimenduneko irtenbide berritzaile berriak aurkeztu zituen, ur-hornitzaileen beharrak guztiz asetzeko, irakurgarritasunari, bateriaren iraupenari, elkarreragingarritasunari eta kostuari dagokienez. SMART.METek berrikuntza ukigarria ekarri du neurketa adimendunen datu bilketa maila altua lortzeko funtzio aurreratuen integrazioari lotuta. Era berean, sareko ihesen detekzioa hobetu da, komunikazio egonkorra lortu da benetako baldintzetan (landa-eremuetan edo baldintza txarretan ere bai, adibidez, sotoetan, lurpeko garajeetan) eta datuak transferitzeko pasabideak ezabatu dira, datuak biltzeko plataforman errendimendu maila oso altua lortzeko.
Uraren eskaria hornidurarekin lotzea kontratazio aurre-komertzialeko prozesuan parte hartzeak ur-enpresei kontagailu adimendunen, komunikazio-sareen eta beharrezko funtzionalitateen inguruko ezagutza teknikoa zabaltzeko aukera eman zien, eta horrek beren beharretara egokitutako irtenbideak aurkitzeko eta hornitzaileekin balizko kontratuak hobeto negoziatzeko aukera emango die. Aldi berean, enpresek aukera izan zuten beren bezeroen beharrak hobeto ulertzeko eta kontagailu adimendunen belaunaldi berri baterako prestatzeko. Komunikazioa garatu eta produktu hauek proiektuan parte hartzen zuten erosle taldetik harago merkaturatzen hasi ziren, haien garapena azoketan aurkeztuz eta aldizkari teknikoetan argitaratuz. SMART.METi esker, beste enpresa eta ikerketa-erakunde batzuekin lankidetzak hasi zituzten, hainbat patente-ikerketa abiarazi zituzten eta marketin-estrategia bat garatu zuten beren negozioa zabaltzeko. COVID-19 pandemiak benetako erronka ekarri zuen bost Europako hiritako etxebizitzetan kontagailu adimendunak instalatzeko (guztira 3.000 kontagailu inguru). «Bidaia-murrizketengatik, instalazio guztiak ur-operadoreek egin zituzten, hornitzaileek baino gehiago, eta instalazio-prozesua askoz luzeagoa izan zen segurtasun-arauak direla eta», dio Eric Minok, Frantziako Uraren Nazioarteko Bulegoaren izenean proiektuaren koordinatzaileak.
2018an EBko Datuen Babeserako Erregelamendu Orokorra (DBEO) indarrean sartzeak ere erronka bat ekarri zuen, kontagailu adimendunek etxeetako datuak biltzen baitituzte, gaineratu du Eric Minok. Datuen segurtasuna jada kontagailu adimendunen alderdi gakoa zen, baina GDPR betetzea beharrezkoa zen kontagailu berriak instalatuko ziren etxe guztietan. Muga hori komunikazio eta sentsibilizazio kanpaina baterako aukera bihurtu zen. Etorkizuneko uraren kudeaketarako bidea zabaltzen Benetako probak egiteko fasean parte hartzen duten bost ur-enpresek aztertu dute kontratistek garatutako irtenbideen probak SMART.METen iraupenaz harago luzatzeko aukera, haiei buruzko informazio gehiago lortzeko eta, agian, berrikuntzarako lehiaketa publiko bat abiarazteko. «Proiektuko bazkideez gain, emaitzak Europako ur-enpresen artean zabaldu dira, antzeko erronkei aurre egin behar dietenak», ondorioztatzen du Eric Minok. "Aurreikusten dugu, halaber, bildutako datu batzuk batu eta eskuragarri jarri ahal izango direla biki digitaletan eta hiri adimendunen aplikazioetan gehiago ustiatzeko."
Neurketa adimendunak datuak prozesatzea, transferitzea eta kudeatzea ahalbidetzen du, kontsumoari buruzko informazio puntuala emanez, modu oso desagregatu eta zehatzean. Horrek inplikatutako baliabideen kudeaketa errazten du, bai eskaintzaren aldetik (ur hornitzaileak) bai eskariaren aldetik (erabiltzaileak).
Uraren sektorean, neurketa adimendunek kudeaketa eraginkorragoa ekar dezakete neurgailuen irakurketa eta fakturazio automatikoaren, denbora errealeko ihesen detekzioaren, kontsumo-eredu anormalen identifikazioaren eta erabiltzaileen neurgailuetan akatsak detektatzearen bidez. Ur-enpresentzat eta bazkide teknikoentzat onura ez-teknikoak: Lankidetza eta esperientzien trukea; neurketa adimendunaren erronkak hobeto ulertzea.
Sektore publikoaren modernizazioaren eragin esperoen artean daude: kontagailuen kudeaketa fidagarria eta ia denbora errealean, etxeentzako zerbitzu hobea (ihes-alarmak, fakturazio-sistema zehatzagoak); ingurumenaren kontserbazioa ur gezaren erauzketa murriztuz.
- OFFICE INTERNATIONAL DE L'EAU (OIEAU)