Skip to main content

Projecte H2020 SMART.MET: PCP per al mesurament intel·ligent de l'aigua

  • Tipus Projecte
  • Estat Completat
  • Execució 2017 -2022
  • Pressupost assignat 3.989.643,75 €
  • Àmbit Europeo
  • Font principal de finançament H2020
  • Web del projecte Proyecto SMART.MET
Descripció

L‟entorn europeu de les empreses d‟aigua es troba en un context que aborda problemes globals com l‟escassetat d‟aigua i aspectes tècnico-econòmics com l‟envelliment de les infraestructures.

La gestió del subministrament d'aigua potable s'enfronta a reptes clau, en part relacionats amb els comptadors tradicionals, com ara la gestió dels costos de capital i operatius; costos operatius, identificar problemes de rendiment, millorar el servei al client i prioritzar millor les inversions en infraestructura. però, la manca d'estàndards europeus comuns i de plataformes tecnològiques obertes, sumada als elevats costos de transacció per a la demanda, crea una situació de dependència del mercat i determina una dependència a llarg termini dels operadors d'aigua respecte als proveïdors de tecnologia. Això genera alts costos operatius mitjana per als operadors i usuaris d'aigua. és, per tant, impulsar el desenvolupament de noves tecnologies per gestionar la recopilació i la gestió de dades de mesura intel·ligent, impulsat per un grup de set empreses d'aigua mitjançant una Contractació Precomercial (PCP) conjunta.

Compten amb el suport de sis organitzacions expertes per avaluar les tecnologies, implementar els nous procediments de contractació i difondre els resultats del projecte a altres empreses d‟aigua i proveïdors de solucions La durada del projecte és de 48 mesos.

Descripció de les activitats

Durant els 61 mesos del projecte SMART.MET s'han aconseguit els resultats següents:

  • El Manual de Gestió de Projectes ha estat publicat i utilitzat com a guia per a la implementació. Es basa en una Junta Directiva amb tots els socis per a les decisions estratègiques i la supervisió del projecte; i un Comitè d'Avaluació Tècnica que inclou experts de tots els socis, a més d'un grup de compradors.
  • Preparació i Disseny: es va fer una anàlisi exhaustiva de les necessitats de les empreses d'aigua i es va compartir amb el sector (Consulta de Mercat Obert amb 95 empreses a Espanya, Itàlia, Bèlgica i Hongria). Les necessitats es van traduir en requisits funcionals i es van prioritzar segons l'anàlisi de l'estat de l'art. Les necessitats no es poden satisfer amb les solucions existents. Es va preparar un resum del desafiament i una descripció de les funcionalitats descobertes i es va publicar un avís d'informació prèvia.
  • Execució del PCP: Les tres fases es van dur a terme amb èxit per un comprador principal, actuant en nom de les set empreses d'aigua.
  • Avaluació del PCP: Es va fer una doble avaluació dels requisits funcionals: una autoavaluació per part dels proveïdors i una avaluació per part dels compradors. El procés del PCP es va considerar rellevant i eficaç per desenvolupar solucions que responguessin a les necessitats dels compradors. Les característiques proporcionades van permetre avaluar capacitats avançades i els compradors comprendre millor les limitacions tècniques d'algunes funcionalitats que els proveïdors no cobreixen adequadament (per exemple, la detecció automàtica in situ d'errors de mesura).
  • S'han implementat eficaçment les activitats de difusió i de comunicació. S'ha desenvolupat una àmplia gamma de materials tant impresos com digitals. Els socis van difondre els resultats en més de 20 esdeveniments. Es va organitzar un programa de capacitació sobre el procés de PCP i la conferència final va atreure més de 140 persones.
  • La documentació sobre els requisits ètics es va completar el 2017. El PCP va permetre als compradors col·laborar en un problema comú, definint un conjunt de requisits comuns, cooperant durant l'execució de la contractació i la fase de proves i permetent a les empreses desenvolupar funcions avançades per a les tecnologies de mesura d'aigua.

Els principals avantatges de les solucions de mesura intel·ligent d'aigua són: la detecció precisa de fuites després del comptador (és a dir, a la xarxa dels usuaris); la detecció de flux invers; un alt nivell de rendiment per a la plataforma de recopilació de dades; una comunicació bidireccional estable amb els comptadors; i una instal·lació simplificada gràcies als dispositius de comunicació integrats al comptador.

Això resultarà en una independència més gran dels compradors respecte als proveïdors tecnològics, proporcionant informació personalitzada als consumidors en la factura d'aigua i, finalment, protegint els recursos hídrics gràcies a una menor extracció d'aigua per al subministrament d'aigua potable. Els compradors han exercit l'opció d'estendre la durada de les proves de les solucions desenvolupades pels contractistes més enllà de la durada del PCP per obtenir més informació sobre aquestes solucions i preparar-ne l'explotació posterior, possiblement llançant una PPI. A més, la participació en el procés PCP va permetre a les empreses de serveis públics augmentar els seus coneixements tècnics, xarxes de comunicació i funcionalitats requerides, cosa que els permetrà trobar solucions adequades a les seves necessitats i negociar millor els possibles contractes amb aquests o altres proveïdors. Així mateix, el PCP va permetre a les empreses comprendre millor les necessitats dels seus clients objectiu i preparar una nova generació de mesuradors intel·ligents.

Van desenvolupar la comunicació al voltant dels mesuradors d'aigua intel·ligents i van començar a comercialitzar aquests productes més enllà del grup de compradors involucrats a Smart.Met, presentant el seu desenvolupament a fires i publicacions en revistes tècniques. Gràcies a Smart.Met, també van iniciar la col·laboració amb altres empreses i organitzacions de recerca, van llançar diverses investigacions de patents i van preparar una estratègia de màrqueting per expandir el negoci.

Descripció contextual

Les empreses europees de subministrament d‟aigua operen en un context que afronta problemes socioambientals com l‟escassetat d‟aigua i problemes tècnico-econòmics com l‟envelliment de les infraestructures. A més, la gestió del subministrament d'aigua potable s'enfronta a reptes addicionals, com ara la gestió dels costos de capital i operatius; les pèrdues d'aigua (també conegudes com a aigua no comptabilitzada) a causa de fuites i altres fallades del sistema; i l'escassetat i la conservació de l'aigua. Els comptadors daigua tradicionals tenen una capacitat limitada per ajudar les empreses a abordar aquests reptes. La clau de la solució rau en la capacitat de generar, accedir i utilitzar dades precises que el mesurament intel·ligent d'aigua pot proporcionar per reduir els costos operatius, identificar problemes de rendiment, millorar el servei al client i prioritzar millor les inversions en infraestructura. SMART.MET estableix les bases per a una gestió de l'aigua potable més eficient i eficaç, oferint, per exemple, la lectura i facturació automàtiques de comptadors domèstics, l'avaluació en temps real dels balanços hídrics per a la detecció de fuites, la identificació de comportaments anòmals i la conscienciació, i la capacitat d'identificar errors als comptadors dels usuaris.

Tot i això, la manca d'estàndards europeus comuns i de plataformes tecnològiques obertes, sumada als alts costos de transacció de la demanda, crea una situació de dependència del mercat i determina una dependència a llarg termini dels operadors d'aigua respecte als proveïdors de tecnologia. Això genera elevats costos operatius mitjana per a operadors i usuaris, així com una ineficiència col·lectiva relacionada amb la proliferació de diferents solucions propietàries a l'oferta. L'objectiu del projecte SMART.MET, liderat per un grup de set empreses d'aigua, és impulsar el desenvolupament de noves tecnologies per a la recopilació i la gestió de dades de mesura intel·ligent mitjançant una Contractació Precomercial (PCP) conjunta. Les empreses compten amb el suport de sis organitzacions expertes per avaluar les tecnologies, implementar els nous procediments de contractació i difondre els resultats del projecte a altres empreses i proveïdors de solucions. El mesurament intel·ligent de l'aigua es presenta com una solució eficaç als reptes a què s'enfronten la majoria de les empreses d'aigua europees actualment. De fet, proporcionar accés a dades precises en temps real pot ajudar a reduir els costos operatius i prioritzar les inversions en infraestructura, alhora que millora la gestió diària de les xarxes i latenció al client. En llançar un procediment PCP, les empreses de serveis públics involucrades busquen promoure la investigació impulsada per la demanda sobre noves solucions innovadores de mesuradors intel·ligents que satisfacin completament les necessitats de les empreses de serveis públics.

Objectius

L'entorn de les empreses europees de serveis d'aigua està immers en un context que aborda qüestions globals com l'escassetat d'aigua i qüestions tecnicoeconòmiques com l'envelliment de les infraestructures. La gestió del subministrament daigua potable enfronta desafiaments clau relacionats en part amb els mesuradors daigua tradicionals, com la gestió dels costos operatius i de capital; pèrdua d'aigua (també coneguda com a aigua no comptabilitzada) a causa de fuites i altres falles del sistema; i escassetat/conservació daigua.

El nucli de la solució rau en l'accés renovat i l'ús de dades precises que Smart Water Metering pot proporcionar per disminuir els costos operatius, identificar problemes de rendiment, millorar el servei al client i prioritzar millor les inversions en infraestructura. SMART.MET aplana el camí cap a una gestió més eficient proporcionant, per exemple, lectura automàtica dels mesuradors domèstics i facturació, avaluació en temps real del balanç hídric per a la detecció de fuites, identificació de comportaments anormals i sensibilització, capacitat per identificar falles als mesuradors dels usuaris. Tot i això, la manca d'estàndards europeus comuns i la manca de “plataformes tecnològiques obertes” es combinen amb la Els alts costos de transacció pel costat de la demanda creen una situació de bloqueig al mercat i determinen una situació de dependència a llarg termini dels operadors d'aigua dels proveïdors de tecnologia. Això determina alts costos operatius mitjana per als operadors i usuaris de laigua, així com una ineficiència col·lectiva relacionada amb la multiplicació de diferents solucions patentades pel costat de loferta.

Per tant, l'objectiu de la proposta és impulsar el desenvolupament de noves tecnologies per gestionar la recopilació i la gestió de dades de mesura intel·ligent, impulsada per un grup de 7 empreses d'aigua a través d'una adquisició precomercial (PCP) conjunta. Compten amb el suport de 6 organitzacions expertes per avaluar les tecnologies, implementar els nous procediments dadquisició i difondre els resultats del projecte a altres empreses de serveis públics i proveïdors de solucions. La durada del projecte és de 48 mesos.

Resultats

En oferir informació precisa sobre el consum, el mesurament intel·ligent de l'aigua és una eina òptima per a la gestió de l'aigua. Ara hi ha solucions innovadores tant per a llars com per a proveïdors d'aigua. El mesurament intel·ligent de l'aigua es presenta com una solució eficaç als desafiaments que enfronten la majoria de les empreses d'aigua europees avui dia, des d'esdeveniments extrems induïts pel canvi climàtic fins a la necessitat de reemplaçar infraestructura obsoleta. Proporcionar accés a dades precises en temps real pot ajudar a reduir els costos operatius i prioritzar les inversions en infraestructura, alhora que millora la gestió diària de les xarxes i els serveis al client. El projecte SMART.MET, finançat amb fons europeus, va introduir noves i innovadores solucions de mesura intel·ligent de l'aigua que satisfan completament les necessitats de les empreses d'aigua en termes de llegibilitat, durada de la bateria, interoperabilitat i cost. SMART.MET ha resultat en una innovació tangible relacionada amb la integració de funcions avançades per aconseguir un alt nivell de recopilació de dades de mesura intel·ligent. També es va aconseguir la millora de la detecció de fuites a la xarxa, la comunicació estable en condicions reals (fins i tot en àrees rurals o en condicions adverses, per exemple, soterranis, garatges subterranis) i l'eliminació de passarel·les per a transferències de dades per a un nivell molt alt de rendiment a la plataforma de recopilació de dades.

Connectant la demanda d'aigua amb l'oferta La participació en el procés de contractació precomercial va permetre a les empreses d'aigua ampliar els seus coneixements tècnics sobre comptadors intel·ligents, xarxes de comunicació i funcionalitats necessàries, cosa que els permetrà trobar solucions adequades a les necessitats i negociar millor els possibles contractes amb els proveïdors. Alhora, les empreses van tenir l'oportunitat de comprendre millor les necessitats dels seus clients objectiu i preparar una nova generació de comptadors intel·ligents. Van desenvolupar la comunicació i van començar a comercialitzar aquests productes més enllà del grup de compradors involucrats en el projecte, presentant el seu desenvolupament a fires i publicacions en revistes tècniques. Gràcies a SMART.MET, també van iniciar col·laboracions amb altres empreses i organitzacions de recerca, van llançar diverses investigacions de patents i van preparar una estratègia de màrqueting per expandir el negoci. La pandèmia de COVID-19 va suposar un veritable desafiament per a la instal·lació de comptadors intel·ligents a llars de cinc ciutats europees diferents (aproximadament 3000 comptadors en total). "A causa de les restriccions de viatge, totes les instal·lacions van ser realitzades per operadors d'aigua en comptes dels proveïdors, i el procés d'instal·lació va ser molt més llarg a causa de les normes de seguretat", confessa Eric Mino, coordinador del projecte en nom de l'Oficina Internacional de l'Aigua a França.

L'entrada en vigor del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) de la UE el 2018 també va suposar un repte, ja que els comptadors intel·ligents recopilen dades de les llars —afegeix Eric Mino—. La seguretat de les dades ja era un aspecte fonamental dels comptadors intel·ligents, però calia obtenir la conformitat amb el RGPD a cada llar on s'instal·larien nous comptadors. Aquesta limitació es va convertir en una oportunitat per a una campanya de comunicació i conscienciació. Aplanant el camí per a la gestió de l'aigua del futur Les cinc empreses d'aigua que participen a la fase de proves reals han examinat la possibilitat d'ampliar la durada de les proves de les solucions desenvolupades pels contractistes més enllà de la durada de SMART.MET per obtenir-ne més informació i, possiblement, llançar una licitació pública per a la innovació. «Més enllà dels socis del projecte, els resultats s?han difós àmpliament entre les empreses d?aigua europees que s?enfronten a reptes similars», conclou Eric Mino. «També preveiem que algunes de les dades recopilades es podran afegir i obrir per a la seva posterior explotació en bessons digitals i aplicacions per a ciutats intel·ligents».

Informació addicional

El mesurament intel·ligent permet el processament, la transferència i la gestió de dades, a més de proporcionar informació oportuna sobre el consum de forma altament desagregada i detallada. Això facilita la gestió dels recursos involucrats, tant des de la banda de l'oferta (proveïdors d'aigua) com des de la banda de la demanda (usuaris).

Al sector de l'aigua, el mesurament intel·ligent pot conduir a una gestió més eficient mitjançant la lectura i facturació automàtiques, la detecció de fuites en temps real, la identificació de patrons de consum anormals i la detecció d'errors als comptadors dels usuaris. Beneficis no tècnics per a empreses d'aigua i socis tècnics: Cooperació i intercanvi d'experiències; millor comprensió dels desafiaments del mesurament intel·ligent.

Els impactes previstos a la modernització del sector públic són: gestió fiable dels comptadors gairebé en temps real, millor servei a les llars (alarma en cas de fuites, sistema de facturació més precís); preservació del medi ambient mitjançant una extracció d'aigua dolça menor.

Coordinadors
  • OFFICE INTERNATIONAL DE L'EAU (OIEAU)