Skip to main content

H2020 SUPREMA Proiektua: Nekazaritza-politika garrantzitsuen modelizaziorako laguntza

  • Mota Proiektua
  • Egoera Bete
  • Exekuzioa 2018 -2020
  • Esleitutako Aurrekontua 999.823,75 €
  • Eremua Europeo
  • Finantza-iturri nagusia Horizonte 2020
  • Proiektuaren webgunea Proyecto SUPREMA
Jardueren deskribapena

Hornikuntza-katearen ezaugarriak eta bere eragile desberdinen portaera garrantzitsuak dira nekazaritzaren eta txikizkako merkataritzaren arteko prezio-diferentzialaren bilakaera ulertzeko. Bere eragina oso zabala izan daiteke eta hainbat gai hartzen ditu barne, hala nola estandarrak (adibidez, elikagaien segurtasuna, ingurumena, animalien ongizatea), kontratu-akordioak (jasangarritasun-eskakizunak barne), prestakuntza eta prezioen transmisioa. SUPREMAk ondorioztatzen du ahalegin gehiago behar direla hornidura-kateak modelatzeko, dauden ereduetan integratzeko baino. Lurzoruaren erabileraren eta basogintzaren ordezkaritza egokia duten ereduak garrantzitsuak dira bioekonomiaren edozein ebaluaziorako. Bioerregaiak modelatzeko gaitasuna nabarmen hobetu da.

Hala ere, bio-oinarritutako materialen eta produktu kimikoen sarrera modelatzea erronka bat izaten jarraitzen du, gutxienez neurri batean produktu horien heterogeneotasun handia eta aldaketa teknologiko azkarrak direla eta. Biodibertsitatearen modelizazioaren egungo egoera nahiko eskasa da oraindik. Ahaleginak egin behar dira nekazaritzako modelizazio-gaitasuna hobetzeko, punta-puntako ezagutza ekologikoa sartuz (adibidez, batez ere NEPBko neurrien inpaktuen ebaluazioari dagokionez). Gainera, lurzoruaren erabilera eta kudeaketa praktikak garrantzitsuak dira klima-aldaketa arintzeko aukeren testuinguruan. SUPREMAk ereduaren aurreko eta ondorengo loturaren arteko aldakuntza-koefizientea kuantifikatu zuen. SUPREMAko eredu-lotura batzuek emaitza nahiko eskasak erakutsi zituzten, eta horrek loturak ahulegiak direla edo behar bezala ez direla inplementatu ere frogatu lezake. Gai hau modelatzearen etorkizuneko norabideen bide-orrian jorratzen da. SUPREMA webgunerako ( https://suprema-project.eu/ ) 2020. urterako sarbidearen laburpena aurkezten da. Guztira, 3.040 bisitari bakar inguru erregistratu ziren 2020ko urtarrila eta azaroa bitartean, gutxi gorabehera 93.000 bisita eta 22.000 orrialde deskargatu zirelarik. CAPRI prestakuntza materialak hobetu ziren, eta AGMEMODek hiru eguneko prestakuntza programa bat antolatu zuen sarea zabaltzeko. Modelo batzuek ekitaldi birtualak antolatzen esperientziatik ere etekina atera zuten.

Hainbat ustiapen eta zabalkunde ekintza, besteak beste:

  • Hiru tailer zientifiko-politiko ikerketa beharrei, narratibei eta ikuspegi estrategikoei buruz.
  • Politika-laguntzarako modelizazio-tresnei buruzko dokumentazioa eta prestakuntza.
  • Kanpoko Aholku Batzordearen hiru bilera emaitzen inguruko iritzia emateko.

Ekintza horiek guztiak garrantzitsuak dira politikariek dituzten itxaropenen eta ereduek politikarekin lotutako analisiak sortzeko duten benetako gaitasunaren arteko aldea ixten laguntzeko. SUPREMA partzuergoak gomendatzen du sare mota hau ezinbestekoa dela ereduak alderatzeko, lotzeko eta hobetzeko.

Testuinguruko deskribapena

Nekazaritzako arloetako inpaktuaren ebaluazioak (neurri batean) ereduek emandako proiekzioetan oinarritzen dira. Sektore-politikak gero eta gehiago lotuta daude elkarren artean. Beraz, beharrezkoa da egungo ereduen gaitasunak hobetzea, gero eta politika-helburu gehiago betetzeko konektatzea edo berriro diseinatzea, eta Europako nekazaritza-modelizaziorako etorkizuneko norabideak aztertzea. SUPREMAk etorkizunera begirako ikuspegia du politikariek dituzten itxaropenen arteko aldea txikitzeko eta ereduen arteko loturak sendotzeko eta berriak ezartzeko.

SUPREMAk dauden ereduak hobetzeko eta ereduen arteko lotura berriak ezartzeko aukera eskaintzen du. Datuen kudeaketa jorratzen da, baita modeloen etorkizuneko gobernantza-egiturak ere. SUPREMAk gero eta politika-arlo aniztasun handiagoarekin (adibidez, Nekazaritza Politika Bateratua - NEPB, ingurumen- eta klima-politikak, Itun Berdea eta Garapen Iraunkorrerako Helburuak - GJH) agenda politikoaren argitan lan egin zuen.

SUPREMAk elikagai-sistemen ikuspegia proposatzen du, eta horrek barne hartzen ditu sarrera-enpresak, nekazariak, merkatariak, prozesatzaileak, txikizkariak eta kontsumitzaileak.

Lehen mailako ekoizpenaren modelizazioa hobetu daiteke honako hauen bidez:

  1. EBko kalitate-eskemen pean dauden ekoizpen-jardueren eta -sektoreen (adibidez, frutak, barazkiak eta Mediterraneoko produktuak) eta produktuen ordezkaritza hobea.
  2. Sarrerak (adibidez, ongarriak, antibiotikoak) eta ekoizpen-kostuak hobeto irudikatzea.
  3. Borondatezko politika-neurrien, nekazaritza-kudeaketa praktikaren eta berrikuntza teknologikoen adopzioa. Ahalegin gehiago behar dira ustiategi mailan berrikuntza teknologiko eta sozialen adopzioa hobeto ulertzeko (adibidez, aldaketa teknologiko endogenoa, I+G inbertsioak eredu makroekonomikoetan txertatzea).

Lurzoruaren erabileraren eta basogintzaren ordezkaritza egokia duten ereduak gero eta garrantzitsuagoak dira bioekonomiaren bilakaeraren eta ekarpenaren edozein ebaluaziotarako. SUPREMAk EBn nekazaritza-modelizaziorako etorkizuneko norabideak aztertzen dituen bide-orri bat eskaintzen du. Dauden ereduak hobetzeko eta haien artean lotura berriak ezartzeko aukera eskaintzen du.

Klima-aldaketa arintzeaz gain, biodibertsitatea zaintzeari eta indartzeari ere arreta handiagoa jarri behar zaio. SUPREMAk pixkanaka murriztu du politikariek dituzten itxaropenen eta modelatzeko gaitasunen arteko aldea. Helburu horiek lortzeko funtsezkoak izan ziren proiektuaren aurrerapenaren eguneratze tailerrak, Kanpoko Aholku Batzordearekin egindako bilerak eta azken emaitzak aurkeztu eta eztabaidatzeko webinar bat.

Ereduen egungo gobernantza-egiturak alderatzen dira, atzean geratzen badira negozio-eredu jasangarriago baterantz nola mugitu gomendioak garatzeko. Kode irekiko sarbidea aztertzen ari da, eta horrek jarraituko du eta etorkizuneko gobernantza ereduen egituretan ondorioak izango ditu.

Helburuak

Nekazaritzako arloetako inpaktuaren ebaluazioak (neurri batean) ereduek emandako proiekzioetan oinarritzen dira. Sektore-politikak gero eta gehiago lotuta daude elkarren artean. Beraz, beharrezkoa da egungo ereduen gaitasunak hobetzea, gero eta politika-helburu gehiago betetzeko konektatzea edo berriro diseinatzea, eta Europako nekazaritza-modelizaziorako etorkizuneko norabideak aztertzea.

SUPREMAk erronka honi aurre egiten dio beste plataforma eta sare batzuen bidez konektatuta dauden modelizazio taldeak onartzen dituen meta-plataforma bat proposatuz. SUPREMAk politikariek dituzten itxaropenen eta politikarekin lotutako analisiak emateko modeloek duten benetako gaitasunaren arteko aldea ixten lagundu beharko luke.

SUPREMA eredu-familiak nekazaritza, merkataritza, klima eta bioenergia politiken Europako inpaktu-ebaluazio nagusiak laguntzeko dagoeneko erabiltzen diren "oinarrizko eredu" multzo bat barne hartzen du. Metaplataforma, dauden oinarrizko ereduen sistema hobetua eta aplikazio gako batzuk Europako nekazaritza-modelizaziorako etorkizuneko norabideetarako bide-orri batean konbinatu dira.

Proiektuak lau helburu koherente ditu:

  1. Modelatzearen etorkizuneko norabideen bide-orri GOGOR bat garatuko da.
  2. SUPREMA modelo familia hobetu eta indartu bat sortuko da.
  3. Nekazaritzan modelatzearen etorkizuneko norabideak aztertu eta probatuko dira.
  4. SUPREMA meta-plataforma bat sortuko da lanaren emaitzak dauden eredu-plataformekin, ikerketa-komunitateekin eta politikariekin partekatzeko eta eztabaidatzeko. SUPREMAren helburuak izaera iteratiboa dute eta politikariekin konpromiso sendoa eta komunitate zientifikoarekin elkarreragina dakartzate etapa desberdinetan. SUPREMAn sartutako ereduek analisi-eskala espazial desberdinak, nekazaritza-jarduerak eta teknologiaren irudikapena hartzen dituzte barne, baina baita haien merkatu-ingurunearen alderdi desberdinak eta nekazaritzari zuzenean edo zeharka eragiten dioten politika anitz ere.
Results

2050erako klima-neutraltasuna lortzea Itun Berdearen helburu nagusia da, eta horrek nekazaritzan egokitzapen- eta arintze-neurrien ordezkaritza hobea eskatzen du, horien adopzioa eta hedapena barne. Arintze-neurrien kostu marjinalaren kurbak kuantifikatuz, kostu-eraginkorrak diren irtenbideak diseina litezke. Emaitzek erakusten dute EBtik kanpoko arintze-ahalegin apalek EBko nekazariek beren lehiakortasun globala mantentzea ekar dezaketela, EBren arintze-politika anbiziotsuak izan arren.

2030era arteko epe ertaineko nekazaritza-politikaren eszenatokiek hainbat neurritan jartzen dute arreta, besteak beste, baldintza-betetze eta eko-eskema hobetuekin berdetzeko neurriak, NPBren aurrekontuen aldaketak (adibidez, mugak jartzea, birbanaketa) eta borondatezko laguntza akoplatua. Ereduaren emaitzek ingurumen-, biodibertsitate- eta klima-politika zehatzak ezartzearen garrantzia azpimarratzen dute. Gainera, ordezkapen eta hedapen efektuek, eskualde mailan, politiken eraginen "norabideko desberdintasunak" sor ditzakete.

Partzuergoak nekazaritza-modelizazioari buruzko sare bat jarraitu eta sortzeko interesa du, horrela Europa mailan politika-laguntza hobetzeko, eta Bruselan nekazaritza-modelizazioari buruzko tailer bat antolatzeko aukera aztertuko du politika-laguntzarako. Partzuergoak 2021erako plana garatuko du.

Koordinatzaileak
  • STICHTING WAGENINGEN RESEARCH (WR)