Skip to main content

Projecte H2020 SUPREMA: Suport a la modelització de polítiques rellevants de l'agricultura

  • Tipus Projecte
  • Estat Completat
  • Execució 2018 -2020
  • Pressupost assignat 999.823,75 €
  • Àmbit Europeo
  • Font principal de finançament H2020
  • Web del projecte Proyecto SUPREMA
Descripció de les activitats

Les característiques de la cadena de subministrament i el comportament dels diferents actors són importants per comprendre l'evolució del diferencial de preus entre l'agricultura i la venda al detall. El seu impacte és potencialment de gran abast i inclou qüestions com les normes (p. ex., seguretat alimentària, medi ambient, benestar animal), els acords contractuals (inclosos els requisits de sostenibilitat), la formació i la transmissió de preus. SUPREMA conclou que calen més esforços per modelar les cadenes de subministrament, en lloc d'integrar-les en els models disponibles. Els models amb una representació adequada de l'ús del sòl i la silvicultura tenen importància per a qualsevol avaluació relativa a la bioeconomia. La capacitat per modelar biocombustibles ha millorat substancialment.

Tot i això, modelar la introducció de materials i productes químics d'origen biològic continua sent un desafiament, almenys en part degut a la gran heterogeneïtat d'aquests productes i als ràpids canvis tecnològics. L'estat actual de la modelització de la biodiversitat continua sent força deficient. Es requereixen esforços per millorar la capacitat de modelització agrícola mitjançant la introducció de coneixements ecològics d'avantguarda (p. ex., especialment pel que fa a l'avaluació dels impactes de les mesures de la PAC). A més, les pràctiques d'ús i de gestió del sòl són importants en el context de les opcions de mitigació del canvi climàtic. SUPREMA va quantificar el coeficient de variació entre la vinculació pre i post model. Algunes vinculacions de models a SUPREMA van mostrar resultats relativament deficients, cosa que podria donar suport a l'evidència que les vinculacions són massa febles o fins i tot no s'han implementat correctament. Aquest tema s'aborda al full de ruta de futures adreces per a la modelització. Es presenta un resum de l'accés al lloc web de SUPREMA ( https://suprema-project.eu/ ) per a l'any 2020. En total, es van registrar uns 3040 visitants únics entre gener i novembre de 2020, amb aproximadament 93.000 visites i 22.000 pàgines descarregades. Es va millorar el material de capacitació de CAPRI i AGMEMOD va organitzar una capacitació de tres dies per ampliar la xarxa. Alguns models també es van beneficiar de lexperiència en lorganització desdeveniments virtuals.

Diferents accions d'explotació i difusió, incloent-hi:

  • Tres tallers cientificopolítics sobre les necessitats, narratives i perspectives estratègiques de recerca.
  • Documentació i capacitació sobre les eines de modelatge per al suport a les polítiques.
  • Tres reunions del Consell Assessor Extern per brindar retroalimentació sobre els resultats.

Totes aquestes accions constitueixen mitjans importants per ajudar a tancar la bretxa entre les expectatives dels responsables polítics i la capacitat real dels models per generar anàlisis de polítiques rellevants. El consorci SUPREMA recomana que aquest tipus de treball en xarxa sigui essencial per a la comparació, la vinculació i la millora dels models.

Descripció contextual

Les avaluacions dimpacte en les àrees dagricultura es basen (en part) en projeccions lliurades per models. Les polítiques sectorials estan cada cop més interrelacionades. Per tant, hi ha la necessitat de millorar la capacitat dels models actuals, connectar-los o redissenyar-los per complir amb una varietat cada vegada més gran d'objectius de política i explorar adreces futures per al modelatge agrícola a Europa. SUPREMA té un enfocament prospectiu per tancar l'escletxa entre les expectatives dels responsables polítics i l'enfortiment dels vincles existents i l'establiment de nous vincles entre els models.

SUPREMA ofereix marge per millorar els models existents i establir nous enllaços entre els models. S'hi aborda la gestió de dades, així com les futures estructures de governança dels models. SUPREMA va treballar a la llum de l'agenda política amb una diversitat creixent d'àrees de política (per exemple, la Política Agrícola Comuna - PAC, polítiques ambientals i climàtiques, Pacte Verd i els Objectius de Desenvolupament Sostenible - ODS).

SUPREMA proposa un enfocament de sistemes alimentaris, que inclou empreses d'insums, pagesos, comerciants, processadors, minoristes i consumidors.

La modelització de la producció primària es podria millorar mitjançant:

  1. una millor representació de les activitats i sectors de producció (p. ex., fruites, verdures i productes mediterranis) i productes sota esquemes de qualitat de la UE.
  2. Una millor representació dels insums (p. ex., fertilitzants, antibiòtics) i els costos de producció.
  3. Adopció de mesures polítiques voluntàries, pràctiques de gestió agrícola i innovacions tecnològiques. Es necessiten més esforços per comprendre millor l‟adopció d‟innovacions tecnològiques i socials a nivell de l‟explotació agrícola (p. ex., canvi tecnològic endogen, introducció d‟inversions en R+D en models macroeconòmics).

Els models amb una representació adequada de l'ús de la terra i la silvicultura són cada cop més importants per a qualsevol avaluació sobre l'evolució i la contribució de la bioeconomia. SUPREMA proporciona un full de ruta que explora les futures adreces de la modelització agrícola a la UE. Ofereix marge per millorar els models existents i establir nous enllaços entre aquests.

A més de la mitigació del canvi climàtic, també cal prestar més atenció a la preservació i l'enfortiment de la biodiversitat. SUPREMA va aconseguir reduir gradualment les bretxes entre les expectatives dels responsables polítics i la capacitat de modelització. Per assolir aquests objectius, van ser fonamentals els tallers d'actualització sobre el progrés del projecte, les reunions amb el Consell Assessor Extern i un seminari web per presentar i debatre els resultats finals.

Es comparen les estructures de governança actuals dels models per tal d'elaborar recomanacions sobre com avançar cap a un model de negoci més sostenible en cas que es trobin endarrerits. S'explora l'accés a codi obert, que continuarà i tindrà implicacions per a les estructures futures de governança dels models.

Objectius

Les avaluacions dimpacte en les àrees dagricultura es basen (en part) en projeccions lliurades per models. Les polítiques sectorials estan cada cop més interrelacionades. Per tant, hi ha la necessitat de millorar la capacitat dels models actuals, connectar-los o redissenyar-los per complir amb una varietat cada vegada més gran d'objectius polítics i explorar adreces futures per al modelatge agrícola a Europa.

SUPREMA aborda aquest desafiament proposant una metaplataforma que dóna suport a grups de modelatge ja vinculats a través de diverses altres plataformes i xarxes. SUPREMA hauria d'ajudar a tancar les bretxes entre les expectatives dels formuladors de polítiques i la capacitat real dels models per oferir anàlisis de polítiques rellevants.

La família de models SUPREMA inclou un conjunt de "models bàsics" que ja s'utilitzen en suport d'avaluacions d'impacte europees clau en polítiques agrícoles, comercials, climàtiques i bioenergies. La metaplataforma, el sistema vinculat millorat dels models centrals existents i algunes aplicacions clau es fonen en un full de ruta per a adreces futures per a la modelització agrícola a Europa.

El projecte té quatre objectius coherents:

  1. Es desenvoluparà un full de ruta SUPREMA d'adreces futures per al modelatge.
  2. Es crearà una família de models SUPREMA millorada i enfortida.
  3. S'exploraran i provaran futures adreces de modelització a l'agricultura.
  4. S'establirà una metaplataforma SUPREMA per compartir i discutir les troballes del treball amb plataformes models existents, comunitats de recerca i formuladors de polítiques. Els objectius de SUPREMA són de naturalesa iterativa i impliquen un fort compromís amb els formuladors de polítiques i la interacció amb la comunitat científica a les diferents etapes. Els models inclosos a SUPREMA cobreixen diferents escales espacials d'anàlisi, activitats agrícoles, representació de tecnologies, però també diferents aspectes del seu entorn de mercat, així com múltiples polítiques que afecten directament o indirectament l'agricultura.
Resultats

Assolir la neutralitat climàtica per al 2050 és un objectiu clau del Pacte Verd, que requereix una millor representació de les mesures d'adaptació i mitigació a l'agricultura, incloent-hi l'adopció i la difusió per l'agricultura. Es podrien dissenyar solucions rendibles quantificant les corbes de costos marginals de reducció de les mesures de mitigació. Els resultats mostren que uns esforços de mitigació modestos fora de la UE podrien fer que els agricultors de la UE mantinguin la seva competitivitat global malgrat l'ambiciosa política de mitigació de la UE.

Els escenaris de política agrícola a mitjà termini fins al 2030 se centren en diferents mesures, incloent-hi mesures d'ecologització amb condicionalitat millorada i ecoesquemes, canvis en els pressupostos de la PAC (p. ex., limitació, redistribució) i suport associat voluntari. Les troballes del model emfatitzen la importància d'implementar polítiques ambientals, biodiversitat i climàtiques de manera específica. A més, els efectes de substitució i vessament poden, a nivell regional, crear 'diferències en la direcció' dels impactes de les polítiques.

El consorci està interessat a fer seguiment i crear una xarxa de treball sobre modelització agrícola, millorant així el suport a les polítiques a nivell europeu, i estudiarà la possibilitat d'organitzar un taller a Brussel·les sobre modelització agrícola per al suport a les polítiques. El consorci elaborarà un pla per al 2021.

Coordinadors
  • STICHTING WAGENINGEN RESEARCH (WR)