Projecte H2020 STOPTHEFRAUDINOLIVEO:Lluitant contra la falsificació de l'oli d'oliva amb blockchain: ha arribat un producte funcional
- Tipus Projecte
- Estat Completat
- Execució 2019 -2019
- Pressupost assignat 50.000,00 €
- Àmbit Europeo
- Font principal de finançament H2020
- Web del projecte STOPTHEFRAUDINOLIVEO
El seu oli d'oliva verge extra podria ser fals. Podria haver estat diluït amb oli de baixa qualitat i refinat químicament, o amb oli que estarà podrit per quan arribi al consumidor. El negoci de l'oli d'oliva falsificat a la Unió Europea ha crescut ràpidament i les inspeccions i les multes no poden resoldre el problema.
El projecte STOPTHEFRAUDINOLIVEO, finançat amb fons europeus, està desenvolupant un producte basat en blockchain que actua com un segell digital, permetent als consumidors fer servir els telèfons intel·ligents per detectar fàcilment les ampolles falsificades. El projecte es posarà en contacte amb els productors i les associacions d'oli d'oliva a Europa per presentar-los els Segells Digitals de l'Oli d'Oliva i explicar-los com poden combatre els estafadors.
Els productors europeus legals i seriosos d'oli d'oliva original lluiten contra el frau comès per falsificadors europeus i no europeus. Les solucions no funcionen prou bé: o no funcionen, o requereixen grans inversions per a les petites empreses, o intenten, sense èxit, complaure els distribuïdors que no estan disposats (més sobre això més endavant)... Les multes i les inspeccions no funcionen. I els consumidors continuen desprotegits, a nivell europeu i extraeuropeu. És hora de fer alguna cosa diferent i radical.
A les pàgines següents veureu:
- Un producte funcional basat en blockchain dʻalta tecnologia que actua com un segell (digital), eliminant lʻeconomia dels falsificadors. Si us plau, mireu! https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6489484643006509056
- Un producte que posa en mans dels clients, a través dels seus smartphones, i sense apps ni criptomonedes, una arma definitiva per diferenciar l'oli original del fals i més encara, una vegada identificada una ampolla com a falsa, tot el lot d'ampolles falsificades queda marcat com a “fals”. És una mena de “vacunació”.
- Un producte que ja compta amb un early adopter, productor d´oli d´oliva d´arbres mil·lenaris de Catalunya, Espanya (https://www.filosofiagourmet.com/es/).
- Una empresa que manté converses amb un grup més ampli de productors d'oli d'oliva andalusos, interessats en el producte per a les exportacions a Polònia, Regne Unit i altres.
- ¡Una empresa que té contractes per emetre més de 100.000 certificats blockchain en altres camps (Educació, Salut i targetes d'identificació), amb una tecnologia blockchain similar no és experimental per a nosaltres! És el nostre negoci. I volem fer dels Segells Digitals de l'Oli d'Oliva un gran negoci per a Europa. Ara necessitem afinar el producte i explorar i expandir els mercats. Planegem apropar-nos a productors i associacions d'oli d'oliva a Europa per mostrar les nostres solucions, personalitzar-les i fer-les acceptades àmpliament.
Aturar el frau de l'oli d'oliva amb l'ajuda de blockchain L'oli d'oliva fraudulent és un greu problema a la Unió Europea ia la resta del món. Els nous segells digitals podrien contribuir a la lluita contra la falsificació. Europa és una potència al món de l'oli d'oliva, bressol de moltes de les marques de qualitat més reconegudes del món. Europa produeix oli d'oliva per valor d'uns 3.000 milions d'euros cada any, principalment a Espanya, Itàlia i Grècia. Si bé l'oli d'oliva pot no semblar un candidat probable per al frau, la falsificació és un problema important i creixent a tota la Unió Europea.
S'estima que les pèrdues de mercat a Europa per frau a l'oli d'oliva ronden els 1500 milions d'euros a l'any. A més de les econòmiques, les conseqüències per a la salut humana poden ser enormes: a Espanya, el 1981, un cas d'oli fraudulent va afectar més de 20.000 persones i va provocar centenars de morts per una síndrome tòxica. "Hi ha diferents maneres de falsificar: pots simplement inventar una marca, abocar alguna cosa dins de l'ampolla i etiquetar-la com vulguis", explica Enrique Lizaso, director tècnic de BlockTac i coordinador del projecte STOPTHEFRAUDINOLIVEO. Els olis es poden diluir amb olis de baixa qualitat i refinats químicament, o amb olis que ja estaran podrits quan els consumidors obrin l'ampolla i comencin a afegir-los a les amanides.
La majoria dels clients no s'adonen que el seu oli és fals, ni tan sols després de tastar-lo. Hi ha inspectors d'oli d'oliva, però no n'hi ha prou per revisar cada ampolla. A més, les multes no són suficients per prevenir el frau. El projecte STOPTHEFRAUDINOLIVEO ha desenvolupat una solució tecnològica intel·ligent per a aquest problema. BlockTac és un nou tipus de segell digital, basat en tecnologia blockchain, que permet als clients verificar l'autenticitat de l'oli simplement amb el seu telèfon intel·ligent al supermercat. Signat, segellat, entregat “Des del principi, vam decidir que el sistema havia de ser extremadament fàcil d'usar: el client només havia d'apuntar amb el telèfon intel·ligent al codi QR del producte i immediatament saber si aquesta ampolla era original”, explica Lizaso.
Cada unitat te una etiqueta de doble capa. El client retira una capa per revelar un codi QR. Qualsevol smartphone (iOS o Android) pot escanejar el codi, i una aplicació comprova si l'ampolla està registrada a la blockchain. Si és legal, es marca com a oberta. Si ja ho heu comprovat, s'avisa al client. "Si el registre de la blockchain no conté el codi QR, l'ampolla apareix com a 'sense informació, cura, sense informació, consumeixi-la sota la seva pròpia responsabilitat!'", explica Lizaso. Quan un falsificador copia un producte, sol implicar fabricar molt més duna unitat addicional. Això implica fabricar centenars o milers d´ampolles.
En aquest cas, l'estafador pot copiar el codi QR, i cadascuna de les ampolles falses compartirà el mateix codi. Quan un d'aquests s'obre a través de BlockTac, tots els altres es marquen com a oberts o com a possible falsificació. El client pot decidir llavors com procedir. El projecte compta actualment amb acords per a 3,5 milions d'unitats, i l'objectiu per al 2020 és assolir els 10 milions de productes, cosa que el converteix en el major ús de blockchain fins a la data, després de les criptomonedes. «Estem profundament agraïts a la UE per brindar-nos aquesta oportunitat», conclou Lizaso.
- HASHED BLOCKTAC SL (BLOCKTAC)