Skip to main content
Logo GO Plahud

Grup Operatiu PLAHUD: Plataforma d'autenticació d'olis d'oliva mitjançant empremta digital

  • Tipus Grup operatiu
  • Estat En curs
  • Execució 2023 -2025
  • Pressupost assignat 297.979,37 €
  • Àmbit Autonómico
  • Comunitat Autònoma Andalucía
Abstract

La plataforma PLAHUD permetrà que els diferents agents que integren el sector i els seus laboratoris hi accedeixin per a:

Verificar que un determinat oli d'oliva no ha patit cap alteració o barreja amb altres olis vegetals, mitjançant la classificació d'empremtes digitals.

Autentificar l'oli d'oliva verge al llarg del procés de comercialització, de manera que la comparació de les empremtes digitals, en permeti la identificació. comercialitzadors integrants de la cadena de valor.

Impacte esperat: des del punt de vista econòmic, la diferenciació per la qualitat ha demostrat ser l'instrument més eficaç per valoritzar les produccions dels olis d'oliva verges. qualitat que l´oli d´oliva. El conjunt del sector serà beneficiari del sistema en disposar d´un repositori/banc d´empremtes digitals de les diferents partides d´olis comercialitzades i que podran ser consultades com a element de verificació de la qualitat.

Descripció de les activitats
  • Disseny de la plataforma PLAHUD.
  • Anàlisi de necessitats de PLAUD.
  • Obtenció i normalització de "petjades digitals".
  • Disseny de larquitectura del sistema i subsistemes de PLAHUD.
  • Disseny i implementació de PLAHUD.
  • Adaptació d'algorismes i classificació d'olis mitjançant empremtes digitals.
  • Posada en marxa Prova i validació de PLAHUD.
  • Disseny i implementació de la interfície dusuari.
  • Desplegament i posada en funcionament de PLAHUD.
  • Administració i suport tècnic en línia de PLAHUD.
  • Recollida, emmagatzematge i anàlisi de traçabilitat de producte en diferents fases del procés
  • Procediments per a ús pels organismes de certificació Informe final i divulgació de resultats
Descripció contextual

En l'actual context, hi ha una demanda creixent per part dels consumidors dels oli d'oliva verge extra, amb taxes de creixement interanuals de doble dígit i el gran diferencial de preu entre els olis d'oliva i la resta d'olis vegetals, fan créixer la preocupació per part del sector sobre la necessitat d'assegurar que els olis d'oliva vergins.

Concretament per tractar de verificar la identitat dels lots d'oli en una transacció comercial, incloent partides d'oli d'oliva que hagin patit barreja amb un altre greix vegetal desconegut, el mètode actual de determinació mitjançant un nou limitat de compostos no pot assegurar la identitat dels lots d'oli en no abastar la gran quantitat de compostos diferents que són presents a tots els greixos.

En aquest context, cal mètodes alternatius incorporant noves tecnologies que mitiguin o resolguin el problema i que permeti l'accés a aquesta informació i metodologia a totes les baules de la cadena alimentària.

Objectius

PLAHUD, ha de convertir-se en un "hub" o centre d'activitat on s'intercanvien dades, petjades digitals dels olis, que són tractats i interpretats pel sistema i finalment classificats per un mòdul de decisió, que basat en intel·ligència artificial, permet establir la identitat d'un determinat lot o volum d'oli d'oliva davant d'altres plantes enfront de possibles modificacions en la composició, i verificar.

Resultats

Des del punt de vista econòmic, la diferenciació per la qualitat ha demostrat ser l'instrument més eficaç per valoritzar les produccions dels olis d'oliva verges. d'oliva verges davant d'altres greixos vegetals i les seves barreges, mitjançant l'autenticació d'aquests per empremta dactilar.

De la mateixa manera, incrementarà el valor de la producció a través del reconeixement de l'origen dels olis verges a través de la comparació d'empremtes en diferents moments temporals i ubicacions físiques per a un mateix lot d'oli.

Finalment, la plataforma PLAHUD incorpora la digitalització de processos relacionats amb la qualitat, mitjançant l'ús de tecnologies avançades relacionades amb les empremtes digitals dels olis d'oliva i la seva discriminació, mitjançant algoritmes d'intel·ligència artificial; estableix una xarxa de coneixement en què s'integra el conjunt del sector.

Informació de contacte
  • Nom coordinador/entitat: Fundació per a la Promoció i el Desenvolupament de l'Olivar i de l'Oli d'Oliva
  • Adreça postal: Carrer Sierra Morena, 13A, Edif. Terra Oleum Parc Tecnològic Geolit., 23620, Mengíbar, Jaén
  • Email coordinador/entitat: luis.ortega@fundaciondelolivar.com
  • Telèfon: 953274976
Coordinadors
  • Fundación para la Promoción y el Desarrollo del Olivar y del Aceite de Oliva
Col·laboradors
  • Universidad de Granada (agcasado@ugr.es)
  • Cooperativas Agroalimentarias de Andalucía (aguzman@agroalimentarias-andalucia.coop)
  • CRDO Sierra de Segura (gerencia@dosierradesegura.com)
  • Instituto de Investigación y Formación Agraria, Pesquera, Alimentaria y de la Producción Ecológica (josea.garcia.mesa@juntadeandalucia.es)
Beneficiaris
  • Fundación para la Promoción y el Desarrollo del Olivar y del Aceite de Oliva