
Grup Operatiu AOVE-Tradicional: Certificació Blockchain de la traçabilitat de l'oli d'oliva verge extra d'oliverar tradicional
- Tipus Grup operatiu
- Execució 2023 -2025
- Pressupost assignat 479.882,5 €
- Àmbit Supraautonómico
- Comunitat Autònoma Andalucía; Castilla - La Mancha; Extremadura
- Font principal de finançament PAC 2014-2020
- Web del projecte https://aovetradicional.es
Creació d'una eina blockchain que ofereixi al consumidor confiança i un producte de qualitat, produït en oliverar tradicional i en explotacions agrícoles amb assessorament econòmic i sostenibilitat mediambiental
- Estudi del comportament del consumidor: grau de coneixement sobre els olis d'oliva, la percepció del consumidor sobre qualitat i confiança que els inspiren determinats atributs dels olis d'oliva i dels verges extra.
- Caracterització d'oliverar tradicional.
- Creació de l'eina blockchain adaptable de certificació de tota la cadena de valor, establiment del plec de condicions de la certificació i etiquetatge.
- Creació d‟un mòdul d‟assessorament sobre gestió econòmica de les explotacions i desenvolupament de l‟assessorament específic dirigit a joves i dones.
- Recomanacions sobre adaptació i mitigació del canvi climàtic, utilització d'insums i recursos naturals i desenvolupament d'energies renovables.
- Estudi del comportament del consumidor: grau de coneixement sobre els olis d'oliva, la percepció del consumidor sobre qualitat i confiança que els inspiren determinats atributs dels olis d'oliva i dels verges extra.
- Caracterització d'oliverar tradicional.
- Creació de l'eina blockchain adaptable de certificació de tota la cadena de valor, establiment del plec de condicions de la certificació i etiquetatge.
- Creació d‟un mòdul d‟assessorament sobre gestió econòmica de les explotacions i desenvolupament de l‟assessorament específic dirigit a joves i dones.
- Recomanacions sobre adaptació i mitigació del canvi climàtic, utilització d'insums i recursos naturals i desenvolupament d'energies renovables.
Resultat 1: estudi comportament consumidor. L'objectiu principal d'aquest estudi ha estat obtenir informació sobre el comportament del consumidor en relació amb el tema "Olivar Tradicional" i la certificació blockchain de la traçabilitat de l'oli d'oliva verge extra d'oliverar tradicional.
Busquem comprendre com els consumidors requereixen informació sobre l'AOVE d'Olivar Tradicional, però una majoria no aconsegueix obtenir-la. A l'actual comprador de l'AOVE d'Olivar Tradicional li agrada rebre'n informació, ja que abans de comprar-lo s'informa a l'hora d'escollir-lo i es fixa a l'origen d'aquest. Aquesta informació s'ha obtingut d'un estudi de mercat realitzat pel grup operatiu, mitjançant un mostreig aleatori de 800 enquestes realitzades en línia i diversos focus groups.
El treball realitzat per les diferents entitats implicades en aquest resultat, ha donat lloc a la consecució total del resultat esperat en un document que s'adjunto anomenat “Estudi comportament consumidor”.
Resultat 2: Estudi de Caracterització de l'Olivar Tradicional. S'ha basat a analitzar les aproximacions teòriques i les nombroses variables que s'han manejat en la literatura científica i tècnica per caracteritzar l'oliverar tradicional. Es tracta, amb això, d'oferir una definició justificada que faciliti la certificació d'oli d'oliva verge extra procedent de les parcel·les/explotacions on es troba aquest oliverar, als efectes de millorar-ne la identificació i la valoració per part de productors, distribuïdors, consumidors i altres operadors de la cadena de valor. A partir del treball realitzat, els membres del grup operatiu han dut a terme un treball de consens sobre els aspectes que han de definir el concepte d'oliverar tradicional, intentant aportar-hi una definició integral i inclusiva. Com a conclusions de l'estudi s'estableixen com a indicadors de l'oliverar tradicional, una densitat de plantació menor o igual a 180 arbres per ha o un pendent de parcel·la del 20% o més.
Resultat 3: Establiment del plec de condicions de la certificació de l'AOVE a Olivar Tradicional. Aquest resultat ha donat lloc a un document PDF, que recull els aspectes més destacats que el GO ha considerat incloure al plec de condicions. Amb aquest resultat s'oferirà un resultat concret sobre els indicadors que s'han de complir en aquesta certificació als diferents capítols; categoria de producte, origen, tipus d'oliverar, indicadors de sostenibilitat econòmica, indicadors de sostenibilitat mediambiental, indicadors socials, elaboració i transformació de l'oliva, comercialització, etc. Com a font de verificació d'aquest resultat, es va aportar el document anomenat “Plec de condicions”.
Resultat 4: Creació de l'eina blockchain adaptable de certificació de tota la cadena de valor. El grup operatiu ha generat una eina basada en blockchain adaptada a totes les condicions de comercialització del producte al llarg de la cadena, que permet certificar al consumidor final, les condicions establertes al plec de certificació.
Es van desenvolupar diversos components:
- Una aplicació mòbil amb què els agricultors poden registrar l'oliva que recull.
- Una aplicació web per registrar com aquesta oliva es processa en oli.
- Un smart contract que permet registrar aquests actius a blockchain perquè siguin auditables.
- Una landing que permet al consumidor consultar tota la informació de traçabilitat de l'oli, des de la recol·lecció.
Resultat 5: Creació i desenvolupament d‟un mòdul d‟assessorament sobre gestió econòmica de les explotacions Informe temàtica assessorament sobre aspectes de gestió econòmica. L'assessorament individual de les explotacions d'oliverar tradicional pot millorar-ne la rendibilitat. S'ha creat una eina adequada per a la millora de la gestió sostenible i el rendiment general de les explotacions, especialment, sobre la base del trasllat de coneixement, sobre innovació i noves oportunitats que ofereix la digitalització. S'ha procedit a fer la validació final de la plataforma amb la introducció de 24 mòduls que contenen informació de gestió agronòmica. Atès el caràcter de la informació esmentada, alguns d'aquests capítols també introdueixen informació de caràcter mediambiental i/o social. Tota aquesta informació ha estat testada mitjançant assessoraments amb pagesos d'Andalusia, Castella-la Manxa i Extremadura.
Resultat 6: Creació i desenvolupament dun mòdul dassessorament, en aspectes mediambientals i socials Informe temàtica assessorament sobre aspectes mediambientals i socials. L'assessorament individual de les explotacions d'oliverar tradicional pot millorar-ne la sostenibilitat ambiental i social. És una eina adequada per a la millora de la gestió sostenible i el rendiment general de les explotacions, en especial, sobre la base del trasllat de coneixement, sobre innovació i noves oportunitats que ofereix la digitalització. S'ha procedit a fer la validació final de la plataforma amb la introducció de 22 mòduls que contenen informació de gestió mediambiental i social. Atès el caràcter de la informació esmentada, alguns d'aquests capítols també introdueixen informació de caràcter agronòmica. Tota aquesta informació ha estat testada mitjançant assessoraments amb pagesos d'Andalusia, Castella-la Manxa i Extremadura.
Resultat 7: Desenvolupament de lassessorament específic dirigit a joves i dones. L'assessorament individual a joves i dones de les explotacions d'oliverar tradicional pot millorar-ne la sostenibilitat ambiental i social. És una eina adequada per a la millora de la gestió sostenible i el rendiment general de les explotacions, en especial, sobre la base del trasllat de coneixement, sobre innovació i noves oportunitats que ofereix la digitalització.
El desenvolupament d'aquesta part de l'assessorament va ser realitzat amb l'entitat Federació d'Associacions de Dones Rurals (FADEMUR), així com amb les organitzacions territorials d'UPA.
Aquest treball va permetre afinar els aspectes dels mòduls relacionats amb la incorporació i la igualtat.
UPA va realitzar una selecció de 16 agricultors de les comunitats autònomes de major implantació del cultiu com són Andalusia, Castella-la Manxa i Extremadura.
Aquests pagesos han estat la base del treball d'assessorament i validació de l'eina. Posteriorment s'ha mantingut un contacte directe amb ells, on se n'han recollit les observacions, suposant aspectes de millora de la plataforma.
Resultat 8: Etiquetatge verificable sobre la base de la certificació blockchain de l'AOVE. Informe casos pràctics reals d'adopció de la certificació d'Olivar Tradicional. Aquest resultat s'ha anat desenvolupant en els tres períodes del projecte, al primer període, tal com es va informar en el seu moment es va dur a terme la primera activitat, que va ser la selecció de casos pràctics que es posaven a disposició del grup operatiu per assolir els objectius previstos.
En el segon període dins aquest resultat, els socis del grup operatiu van desenvolupar un treball d'acompanyament al resultat R4, mitjançant la seva validació i certificació. I en el període final s'ha conclòs el resultat amb la posada en marxa de l'eina obtinguda al resultat R4, i la prova pilot realitzada amb un total de 30.000 ampolles certificades com a Oli d'Oliva Verge Extra d'Olivar Tradicional.
- Nom coordinador/entitat: UOA
- Email coordinador/entitat: upa@upa.es
- LIDL supermercado SAU
- Unión de pequeños agricultores y ganaderos (UPA)
- Wealize S.L.
- Migasa aceites S.L.U
- Universidad de