Ir o contido principal

Proxecto H2020 RURALIZATION: Abrir as zonas rurais para renovar xeracións, empregos e explotacións agrícolas rurais

  • Tipo Proxecto
  • Estado Cheo
  • Execución 2019 -2023
  • Orzamento asignado 5.995.904,00 €
  • Ámbito Europeo
  • Fonte principal de financiamento Horizonte 2020
  • Páxina web do proxecto Proyecto RURALIZATION
Descrición

A cohesión territorial europea está ameazada polo desenvolvemento desigual das zonas urbanas e rurais. O proxecto RURALIZATION, financiado con fondos europeos, busca promover un proceso de ruralización, é dicir, o desenvolvemento cara a unha nova fronteira rural onde as novas xeracións poidan atopar oportunidades económicas e sociais. Analizará as tendencias, elaborará un inventario dos ideais rurais futuros da xente nova, explorará prácticas prometedoras que beneficien aos recén chegados ao campo, aos novos agricultores e aos sucesores das explotacións agrícolas, e analizará as normativas, políticas e accións para facilitar o acceso á terra.

Os resultados debateranse coas partes interesadas en contextos rurais rexionais para aproveitar as experiencias positivas e desenvolver conxuntamente opcións innovadoras para os responsables políticos e ferramentas prácticas para os axentes rurais.

Descrición das actividades

RURALIZATION desenvolveu unhas directrices conceptuais e un marco de avaliación. Os conceptos clave son rexeneración, resiliencia, innovación e marcos de capital. Abórdanse as cuestións de xénero. Elaborouse unha guía para profesionais. Analizáronse máis de 1500 observacións de megatendencias, tendencias e sinais débiles relevantes, incluíndo estimacións dos seus impactos, para producir tarxetas de tendencias para 10 megatendencias, 20 tendencias e 30 sinais débiles (www.ruraltrends.eu).

Analizáronse os futuros soñados de máis de 2.000 mozos (de 18 a 30 anos), incluíndo a súa localización futura soñada, os seus medios de vida preferidos, o seu estilo de vida e aloxamento, así como calquera barreira importante que prevean entre o seu soño e a realidade, incluído o impacto da COVID-19. Todo tipo de rexións (rurais) son obxecto de soños de futuro, pero difiren no estilo de vida, nos medios de subsistencia e nos obstáculos previstos para tipos específicos de rexións. Estes soños e tendencias foron debatidos en 20 obradoiros rexionais con partes interesadas para explorar o potencial para realizalos e permitir a rexeneración rural. Realizáronse entrevistas nestas rexións para explorar os factores clave que impulsan as propostas políticas. Analizouse a diversidade de contextos en 10 Estados membros da UE. Os principais desafíos para os que se inician na agricultura inclúen o acceso á terra, a apertura e a integración nas comunidades rurais, a compatibilidade cos agricultores existentes, a falta de políticas específicas e o acceso á formación.

Algúns destes aspectos tamén son relevantes para os recén chegados ao campo. Estudáronse e analizáronse comparativamente prácticas prometedoras para facilitar a incorporación de recén chegados ao campo, novos participantes na agricultura e a sucesión de explotacións agrícolas a través de 30 estudos de caso en 11 países. En obradoiros rexionais celebrados en 20 contextos rurais debateuse a adopción de prácticas prometedoras noutras rexións. Para moitos membros da xeración máis nova, o acceso á terra é un obstáculo importante para comezar na agricultura ou na silvicultura. RURALIZATION aborda o contexto xurídico e político en todos os Estados membros da UE e oito actividades específicas, a evolución dos mercados e a tenencia da terra e tres prácticas innovadoras de abaixo cara arriba, mediante a análise de 64 prácticas existentes e o desenvolvemento de dez accións piloto en cinco usos da terra. Tanto as políticas como os mercados son desfavorables para os novos participantes na agricultura.

As prácticas innovadoras abordan o acceso á terra. RURALIZATION elaborou un manual para as autoridades locais sobre o apoio ao acceso á terra e unha guía de boas prácticas para os recén chegados ás zonas rurais e os que se inician na agricultura. Analízanse as propostas nacionais para a Política Agrícola Común en materia de renovación xeracional e propúxense melloras. Realizáronse actividades de promoción de políticas. Realizáronse diversas actividades de divulgación e comunicación, como conferencias nacionais e internacionais e unha campaña nas redes sociais.

Descrición contextual

Existe unha tendencia ao desenvolvemento desigual entre as zonas urbanas e as rurais. A actividade económica é máis forte nas zonas urbanas que nas zonas rurais. Ao mesmo tempo, as zonas rurais enfróntanse a desafíos como a concentración da propiedade da terra e o envellecemento da poboación. A falta de rexeneración rural contribúe á escaseza de man de obra e ao illamento, á falta de subministración local de alimentos, á desaparición de pequenas explotacións agrícolas e á degradación das paisaxes e do medio ambiente. Eurostat (2020) proxecta que a poboación das rexións urbanas europeas aumentará en 8,6 millóns de persoas e a das rexións predominantemente rurais diminuirá en 6,8 millóns. A RURALIZACIÓN baséase na premisa de que a rexeneración rural é necesaria para xerar oportunidades para as novas xeracións de habitantes rurais, tanto actuais como potenciais. As persoas que acaban de chegar á agricultura e as que entran na actividade son actores clave para levar a innovación ás zonas rurais. RURALIZACIÓN examina como a agricultura pode formar parte desta nova realidade rural creada pola ruralización, prestando especial atención ao acceso á terra, así como a cuestións máis amplas relacionadas coa facilitación de novos participantes e a sucesión.

As principais recomendacións políticas son as seguintes:

  1. Acollendo o cambio: as novas xeracións marcan a diferenza.
  2. Busca sinais débiles: atopa estratexias baseadas no lugar.
  3. É necesaria unha acción concertada.
  4. Énfase no capital cultural e social.
  5. Apoiar a agroecoloxía e a agricultura multifuncional

O proxecto RURALIZATION cubriu unha lagoa de investigación no desenvolvemento rural. Identificouse o impacto específico das novas xeracións no seu papel como axentes de cambio nas zonas rurais e clarificouse a súa dinámica. Os recén chegados, os novos participantes na agricultura e os sucesores das explotacións agrícolas innovadoras contribúen ao desenvolvemento de innovacións, á mellora do capital social e cultural e ao xurdimento de cooperación e redes. A RURALIZACIÓN mostra como impactan no desenvolvemento rural e poden levar a inverter o ciclo virtuoso do declive cara a unha de dinámicas rurais positivas. Unha nova comprensión destas dinámicas pode axudar aos políticos e aos axentes de cambio a emprender accións prácticas e pode apoiar a lexislación, mesmo a nivel da UE, para que a PAC sexa máis propicia para a rexeneración rural.

Espérase que a dinámica de renovación rural entre as novas xeracións, descrita no proxecto RURALIZATION, se utilice para a acción política práctica nun contexto máis amplo. Os socios do consorcio que traballan no acceso á terra xa comezaron a incorporar os resultados na súa comunicación política e na cooperación cos concellos locais, o que para algúns deles representa unha nova área de actividade.

Os socios científicos xa publicaron un número considerable de artigos baseados no traballo empírico de RURALIZATION e continuarán a facelo, xa que o material empírico está lonxe de ser explotado de forma exhaustiva. Non obstante, espérase que o principal impacto do proxecto RURALIZACIÓN resida nos progresos realizados na mellora xeral das políticas de desenvolvemento rural. Con este fin, os resultados de RURALIZACIÓN e o sitio web ofrecen material práctico para unha ampla variedade de situacións e tipos de acción.

Obxectivos

A cohesión económica, social e territorial europea está ameazada polo desenvolvemento desigual das zonas urbanas en crecemento e o declive das zonas rurais. A RURALIZACIÓN desenvolve unha nova perspectiva para as zonas rurais co fin de desencadear un proceso de ruralización como contraforza á urbanización, é dicir, un desenvolvemento cara a unha nova fronteira rural que ofrece ás novas xeracións oportunidades estimulantes para a sustentabilidade económica e social dentro dun contexto rural. Estas oportunidades servirán tanto aos residentes rurais existentes, que superan o dilema do apego ao lugar e a falta de oportunidades económicas, como aos recén chegados ao rural que aporten perspectivas e redes de relacións novas e innovadoras ás zonas rurais. A RURALIZACIÓN empregará métodos cuantitativos e cualitativos para desenvolver innovacións e facelas transferibles a outros contextos.

As prácticas innovadoras seleccionaranse mediante dous métodos:

  1. En primeiro lugar, empregando datos estatísticos e análises de prospectiva para identificar áreas que se desvían da tendencia xeral de declive rural e, mediante unha abordaxe multilateral, para identificar os instrumentos e as abordaxes que poden contribuír a estas rupturas de tendencia.
  2. En segundo lugar, estudando novas abordaxes e instrumentos na práctica e desenvolvéndoos nun contexto multilateral, para a súa aplicación en novos contextos. Segundo a convocatoria, as innovacións centraranse en facilitar o acceso ás zonas rurais para os recén chegados, o emprego rural, os novos participantes na agricultura e o acceso á terra para as novas xeracións. A análise prospectiva explorará os soños rurais das novas xeracións e deseñaranse e debateranse futuros rurais alternativos coas partes interesadas e os grupos focais rurais en termos de posibilidade, probabilidade e preferencia.

Formularanse accións para facer realidade futuros positivos. Os resultados do proxecto xerarán opcións innovadoras para os responsables políticos e ferramentas prácticas para as partes interesadas rurais. Unha ampla campaña de comunicación difundirá o proxecto e os seus resultados.

Resultados

Para reverter a tendencia ao despoboamento rural, RURALIZATION está a explorar a creación dun círculo virtuoso apoiado por políticas que permitan que a xente nova prospere nas zonas rurais. As zonas rurais de Europa están en declive a medida que as xeracións máis novas se ven atraídas polas zonas urbanas. O proxecto RURALIZATION (Opening up rural areas to renew rural generations, jobs and farms), financiado pola UE, traballa con mozos de toda Europa para comprender mellor as súas aspiracións vitais e como poderían alcanzalas en contornas rurais. «Non é certo que a maioría da xente nova só soñe coa vida urbana e, aínda que algunhas tendencias foron prexudiciais para as zonas rurais, nós vemos novas oportunidades que se poden fomentar coas políticas e os incentivos axeitados», afirma Willem Korthals Altes, coordinador do proxecto e profesor de Desenvolvemento Territorial na Universidade Tecnolóxica de Delft, nos Países Baixos.

Soños, tendencias e prácticas prometedoras O equipo do proxecto preguntou a máis de 2.000 mozos de 20 rexións europeas sobre o futuro dos seus soños: onde lles gustaría vivir, a que se dedicarían, que estilo de vida tomarían e a que obstáculos se enfrontarían? "Ao comparar as localizacións actuais dos enquisados coas súas localizacións ideais, existe unha clara tendencia cara á ruralización aspiracional", engade Altes. "Por exemplo, mentres que o 21 % vivía actualmente no centro dunha cidade, só o 10 % quería estar alí dentro de 15 anos." No ámbito do proxecto, identificáronse 10 megatendencias que afectan á maioría das áreas, 20 tendencias específicas da rexión e 30 sinais localizados de cambio, que se denominaron sinais débiles. Aínda que algunhas megatendencias, como o impacto do cambio climático e o envellecemento da poboación, están bastante ben establecidas, as traxectorias dos sinais e tendencias débiles emerxentes foron de particular interese. «Por exemplo, falouse de que a COVID está a crear unha maior apreciación da vida rural, impulsada polo traballo remoto e o interese pola sustentabilidade, pero para que se converta nunha megatendencia ou mesmo nunha tendencia, serían necesarias políticas que as faciliten», explica Altes. Para abordar a cuestión do acceso á terra, tras investigar os acordos legais e políticos nos Estados membros da UE, descubrimos que poucos se centraban na renovación xeracional, con pouca énfase na atracción de novos participantes agrícolas e máis na concentración parcelaria. "O mercado de terras agrícolas da UE non funciona de xeito equitativo, xa que o 52,6 % das terras están controladas polo 3,4 % das explotacións. A maioría dos agricultores teñen máis de 55 anos e, dado que a sucesión agrícola baséase xeralmente na herdanza patriarcal, a desigualdade de xénero é evidente", sinala Altes. Para abordar estes desafíos, realizáronse 30 estudos de caso para identificar prácticas prometedoras de acceso á terra: 10 con recén chegados ao rural, 10 con novos participantes na agricultura e 10 con herdeiros de explotacións agrícolas.

Seleccionáronse sesenta e catro prácticas innovadoras, entre as que se inclúen o apoio aos novos participantes antes de identificar a terra, a accesibilidade ás terras agrícolas, a priorización do uso sostible e multifuncional da terra e a garantía do acceso para os agricultores individuais. "Definimos catro piares para o cambio: unha mellor promoción da innovación; a adaptación das normativas territoriais para beneficiar aos novos participantes; un maior empoderamento das autoridades locais; e unha PAC renovada para facilitar o acceso á terra", engadiu Altes. "Actualmente estamos a integrar estes elementos en materiais de asesoramento para as autoridades locais e os axentes de cambio rural." Invertendo a situación Prevese que a poboación urbana medre un 12 % entre 2014 e 2050, pero as zonas rurais diminuirán un 8 %.

Mentres tanto, o produto interior bruto urbano per cápita estimouse en 34.179 €, en comparación cos 19.104 € das rexións rurais. Semellantes discrepancias ameazan a cohesión social e económica en toda a UE. Aínda que a UE destinou 9 600 millóns de euros entre 2007 e 2020 a apoiar os agricultores novos, no seu informe especial de 2017, o Tribunal de Contas concluíu que isto se baseaba «nunha lóxica de intervención mal definida» e que «debería estar mellor orientado a fomentar unha renovación xeracional eficaz». «Necesitamos unha nova estratexia para contrarrestar a tendencia a longo prazo á urbanización, que se axuste ás estratexias das rexións e que contribúa á Declaración de Cork 2.0 "Unha vida mellor nas zonas rurais"», afirma Altes. Con este fin, o equipo do proxecto puxo en marcha 10 accións piloto relacionadas co acceso á terra e a xestión territorial, xunto co desenvolvemento dun curso en liña aberto e masivo deseñado para profesionais do desenvolvemento rural.

Información adicional

Faise maior fincapé na renovación xeracional nas zonas rurais, tal e como se reflicte na visión a longo prazo para as zonas rurais da UE. A RURALIZACIÓN proporciona ás partes interesadas ferramentas para afrontar este desafío. Comprender os futuros soñados da xente nova é unha nova estratexia que xera información clave sobre como as partes interesadas locais poden involucrar ás novas xeracións e romper as barreiras entre os soños e a realidade actual. Os obradoiros con partes interesadas locais puxeron este tema na axenda en 20 rexións, seguidos de entrevistas e análises adicionais. A análise de estudos de caso sobre prácticas prometedoras serviu de inspiración para outras rexións que ofrecen potencial de impacto a través de prácticas prometedoras máis alá dos seus contextos orixinais. Ademais de proporcionar información sobre as prácticas innovadoras actuais, RURALIZATION desenvolveu prácticas innovadoras para facilitar o acceso á terra.

Isto foi debatido en 10 contextos rexionais para promover o impacto das novas formas de facilitar o acceso á terra. RURALIZACIÓN dirixiuse aos responsables políticos, en particular para salientar a falta de mecanismos legais e políticos axeitados que aborden o acceso á terra. As actividades de deseño e avaliación de políticas incluíron a elaboración dunha guía de boas prácticas para os recén chegados ás zonas rurais e para os que se inician na agricultura, un manual para os responsables políticos, enfoques políticos para apoiar o futuro ideal da mocidade rural e a avaliación de políticas e a comunicación das leccións aprendidas. As actividades de divulgación e comunicación incluíron eventos e conferencias de base para responsables políticos e dúas conferencias internacionais. Desenvolveuse un curso en liña aberto e masivo.

Coordinadores
  • TECHNISCHE UNIVERSITEIT DELFT (TU Delft)