Projecte H2020 RURALITZACIÓ: L'obertura de les zones rurals per renovar les generacions, les feines i les explotacions rurals
- Tipus Projecte
- Estat Completat
- Execució 2019 -2023
- Pressupost assignat 5.995.904,00 €
- Àmbit Europeo
- Font principal de finançament H2020
- Web del projecte Proyecto RURALIZATION
La cohesió territorial europea és amenaçada pel desenvolupament desigual de les zones urbanes i rurals. El projecte RURALIZATION, finançat amb fons europeus, cerca impulsar un procés de ruralització, és a dir, un desenvolupament cap a una nova frontera rural on les noves generacions trobin oportunitats econòmiques i socials. Analitzarà tendències, elaborarà un inventari dels futurs ideals rurals dels joves, estudiarà pràctiques prometedores que afavoreixin els nouvinguts al camp, els nous agricultors i els successors de les explotacions agrícoles, i analitzarà normes, polítiques i accions per facilitar l'accés a la terra.
Els resultats es debatran amb les parts interessades en els contextos rurals regionals per tal de potenciar les experiències positives i formular conjuntament opcions innovadores per als responsables polítics i eines pràctiques per als actors rurals.
RURALITZACIÓ va desenvolupar directrius conceptuals i un marc davaluació. Els conceptes clau són regeneració, resiliència, innovació i marcs de capital. S'hi aborden qüestions de gènere. Es desenvolupa una guia per a professionals. S'han analitzat més de 1500 observacions de megatendències, tendències i senyals febles rellevants, incloent-hi estimacions dels seus impactes, per produir targetes de tendències per a 10 megatendències, 20 tendències i 30 senyals febles (www.ruraltrends.eu).
S'han analitzat els futurs somiats de més de 2000 joves (18-30 anys), incloent-hi la ubicació futura somiada, els mitjans de vida, l'estil de vida i l'allotjament preferits, i qualsevol obstacle important que preveuen entre el son i la realitat, incloent-hi l'impacte de la COVID-19. Tots els tipus de regions (rurals) són objecte de somnis futurs, però difereixen en l'estil de vida, els mitjans de subsistència i els obstacles previstos per a tipus específics de regions. Els somnis i les tendències s'han debatut a 20 tallers regionals amb parts interessades per debatre el potencial de fer realitat aquests somnis i permetre la regeneració rural. Es van fer entrevistes en aquestes regions per estudiar els factors clau que van impulsar la proposta de polítiques. Es va analitzar la diversitat de contextos a 10 Estats membres de la UE. Els principals problemes per als qui s'inicien a l'agricultura inclouen l'accés a la terra, l'obertura i la integració a les comunitats rurals, la compatibilitat amb els agricultors existents, l'absència de polítiques adreçades a ells i l'accés a la formació.
Part d'aquests aspectes també són rellevants per als nouvinguts al camp. Es van estudiar i analitzar comparativament pràctiques prometedores per facilitar la incorporació dels nouvinguts al camp, els nous participants a l'agricultura i la successió d'explotacions agrícoles mitjançant 30 estudis de cas a 11 països. Tallers regionals en 20 contextos rurals van debatre l'adopció de pràctiques prometedores a altres regions. Per a molts membres de les noves generacions, l'accés a la terra és un obstacle important per iniciar-se a l'agricultura o la silvicultura. RURALITZACIÓ aborda el context legal i polític a tots els Estats membres de la UE i vuit activitats específiques, l'evolució dels mercats i la tinença de terres, i tres pràctiques innovadores de baix a dalt, mitjançant l'anàlisi de 64 pràctiques existents i el desenvolupament de deu accions pilot en cinc usos del sòl. Tant les polítiques com els mercats són desfavorables per als nous participants a l'agricultura.
Les practiques innovadores aborden l'accés a la terra. RURALIZATION ha elaborat un manual per a les autoritats locals sobre el suport a l'accés a la terra i una guia de bones pràctiques per als nouvinguts al medi rural i els nous participants a l'agricultura. S'analitzen les propostes nacionals per a la Política Agrícola Comuna pel que fa al relleu generacional i s'han proposat millores. S'han fet activitats de promoció de polítiques. S'han dut a terme diverses activitats de difusió i comunicació, incloent-hi conferències nacionals i internacionals i una campanya en xarxes socials.
Hi ha una tendència de desenvolupament desigual entre les zones urbanes i rurals. L'activitat econòmica és més forta a les zones urbanes que a les rurals. degradació dels paisatges i el medi ambient. Eurostat (2020) projecta que la població de les regions urbanes europees augmentarà en 8,6 milions de persones i la de les regions predominantment rurals disminuirà en 6,8 milions. a l'agricultura són actors clau per introduir la innovació a les zones rurals.
Les principals recomanacions polítiques són les següents:
- Donar la benvinguda al canvi: les noves generacions marquen la diferència.
- Buscar els senyals febles: trobar estratègies basades en el lloc.
- Cal una acció concertada.
- Centrar-se al capital cultural i social.
- Donar suport a l'agroecologia i l'agricultura multifuncional
El projecte RURALIZATION ha omplert un buit de recerca en desenvolupament rural. S'ha identificat l'impacte específic de les noves generacions en la seva funció com a agents de canvi a les zones rurals i s'ha clarificat la seva dinàmica. la manera com impacten el desenvolupament rural i pot portar a invertir el cercle virtuós del declivi cap a un de dinàmiques rurals positives.
S'espera que la dinàmica de renovació rural de les noves generacions, descrita en el projecte RURALIZATION, s'utilitzi per a l'acció política pràctica en un context ampli.
Els socis científics ja han publicat un nombre considerable d'articles basats en el treball empíric de RURALIZATION i continuaran fent-ho, ja que el material empíric està lluny de ser explotat exhaustivament. diverses situacions i tipus dacció.
La cohesió econòmica, social i territorial europea és amenaçada pel desenvolupament desigual de zones urbanes en creixement i zones rurals en declivi. RURALITZACIÓ desenvolupa una perspectiva nova perquè les zones rurals desencadenen un procés de ruralització com a contraforça a la urbanització, és a dir, un desenvolupament cap a una nova frontera rural que ofereixi a les noves generacions estimular oportunitats per a la sostenibilitat econòmica i social dins un context rural. Aquestes oportunitats serviran tant els habitants existents de les zones rurals, per superar el dilema entre l'aferrament al lloc i la manca d'oportunitats econòmiques, com els nouvinguts rurals que aporten perspectives innovadores i innovadores i xarxes relacionals a les zones rurals. RURALITZACIÓ utilitzarà mètodes tant quantitatius com qualitatius per desenvolupar innovacions i fer-les transferibles a altres contextos.
Les pràctiques innovadores se seleccionaran mitjançant dos mètodes:
- En primer lloc, mitjançant l'ús de dades estadístiques i anàlisi de prospectiva per trobar àrees que es desvien de la tendència general de declivi rural i distingir, utilitzant un enfocament de múltiples actors, els instruments i els enfocaments que poden contribuir a aquestes ruptures de tendència.
- En segon lloc, mitjançant l'estudi de nous enfocaments i instruments a la pràctica, i desenvolupant-los en un context multiactor, per ser aplicats en nous contextos d'aplicació. Segons la convocatòria, les innovacions se centraran a facilitar als nouvinguts a les zones rurals, llocs de treball rurals, nous participants a l'agricultura i l'accés a la terra per a les noves generacions. A l'anàlisi de prospectiva s'investigaran els somnis rurals de les noves generacions i es dissenyaran i reflexionaran futurs rurals alternatius amb les parts interessades rurals i els grups focals en termes de possibilitat, probabilitat i preferència.
Es formularan accions per fer realitat els futurs positius. Els resultats del projecte generaran opcions noves per als responsables polítics i eines pràctiques per als actors rurals. Una àmplia campanya de comunicació difondrà el projecte i els resultats.
Per revertir la tendència de despoblació rural, RURALIZATION està explorant la creació d'un cercle virtuós recolzat per polítiques que permetin als joves prosperar a les zones rurals. Les zones rurals europees estan en declivi a mesura que les generacions més joves se senten atretes per les zones urbanes. El projecte RURALIZATION (L'obertura de les zones rurals per renovar les generacions rurals, les ocupacions i les explotacions agrícoles), finançat per la UE, treballa amb joves de tot Europa per comprendre millor les seves aspiracions vitals i com les podrien assolir en entorns rurals. «No és cert que la majoria dels joves només somiïn amb la vida urbana, i encara que algunes tendències han perjudicat les zones rurals, veiem noves oportunitats que es poden impulsar amb les polítiques i incentius adequats», afirma Willem Korthals Altes, coordinador del projecte i professor de Desenvolupament Territorial a la Universitat Tecnològica de Delft (Països Baixos).
Somnis, tendències i pràctiques prometedores L'equip del projecte ha preguntat a més de 2000 joves de 20 regions europees sobre el futur dels seus somnis: On els agradaria viure, què farien per guanyar-se la vida, amb quins estils de vida i quins obstacles s'enfrontarien? "Com comparar les ubicacions actuals dels enquestats amb les seves ubicacions ideals, hi ha una clara tendència cap a la ruralització aspiracional", afegeix Altes. "Per exemple, mentre que el 21% vivia actualment al centre d'una ciutat, només el 10% volia ser-hi d'aquí a 15 anys". Dins l'abast del projecte, s'han identificat 10 megatendències que afecten la majoria de les zones, 20 tendències específiques d'algunes regions i 30 senyals localitzats de canvi, que van anomenar senyals febles . Si bé algunes megatendències, com l'impacte del canvi climàtic i l'envelliment de la població, estan força ben establertes, van ser d'especial interès les trajectòries dels senyals i les tendències febles emergents. "Per exemple, s'ha parlat que la COVID està creant una apreciació més gran de la vida rural, impulsada pel treball remot i un interès en la sostenibilitat, però per convertir-se en una megatendència o fins i tot en una tendència es necessitarien polítiques facilitadores", explica Altes. Per abordar la qüestió de l'accés a la terra, després d'investigar els acords legals i de polítiques a tots els Estats membres de la UE, es va trobar que pocs se centraven en la renovació generacional, amb poc èmfasi a atraure nous participants agrícoles i més a la consolidació parcel·lària. "El mercat de terres agrícoles de la UE no està funcionant de manera equitativa, amb el 52,6% de les terres controlades pel 3,4% de les explotacions agrícoles. La majoria dels agricultors tenen més de 55 anys i, amb la successió de les explotacions agrícoles generalment basada en l'herència patriarcal, la desigualtat". Per abordar aquests reptes, es van fer 30 estudis de cas per identificar pràctiques prometedores d'accés a la terra: 10 de nouvinguts rurals, 10 de nous participants agrícoles i 10 d'hereus d'explotacions agrícoles.
Se seleccionaren seixanta-quatre pràctiques innovadores, inclòs el suport als nous participants abans que s'identifiqui la terra, l'accessibilitat a les terres agrícoles, la priorització de l'ús sostenible i multifuncional de la terra i la garantia d'accés per a agricultors individuals. "Definim quatre pilars per al canvi: una millor promoció de la innovació; l'adaptació de la normativa territorial per beneficiar els nous participants; un major apoderament de les autoritats locals; i una PAC renovada per facilitar l'accés a la terra", afegeix Altes. "Actualment, estem integrant aquests elements al material d'assessorament per a les autoritats locals i els agents de canvi rurals". Canviant el rumb S'ha pronosticat que les poblacions urbanes creixeran un 12% entre el 2014 i el 2050, però les regions rurals disminuiran un 8%.
Mentrestant, el producte interior brut urbà per càpita s'ha calculat en 34.179 EUR en comparació amb 19.104 EUR a les regions rurals. Aquestes discrepàncies amenacen la cohesió social i econòmica a tota la UE. Si bé la UE va assignar 9600 milions d'EUR entre el 2007 i el 2020 per donar suport als joves agricultors, al seu informe especial del 2017, el Tribunal de Comptes va concloure que això es basava "en una lògica d'intervenció mal definida" i "hauria d'estar millor orientat a fomentar una renovació generacional efectiva". "Necessitem un enfocament nou per contrarestar la tendència a llarg termini de la urbanització, un que encaixi amb les estratègies de les regions, alhora que contribueix a la Declaració de Cork 2.0 'Una vida millor a les zones rurals", diu Altes. A aquest efecte, l'equip del projecte ha engegat 10 accions pilot relacionades amb l'accés a la terra i la gestió territorial, juntament amb el desenvolupament d'un Curs Online Massiu i Obert, dissenyat per a professionals del desenvolupament rural.
Es fa més èmfasi en la renovació generacional de les zones rurals, com es reflecteix en la visió a llarg termini per a les zones rurals de la UE. RURALITZACIÓ proporciona eines a les parts interessades perquè assumeixin aquest repte. El coneixement del futur somiat dels joves és un enfocament nou que genera perspectives clau sobre com les parts interessades locals poden actuar per atraure les noves generacions i eliminar les barreres entre els somnis i la realitat actual. Tallers amb parts interessades locals han posat aquest tema a l'agenda a 20 regions, i això ha estat seguit per entrevistes i anàlisis addicionals. L‟anàlisi d‟estudis de cas sobre pràctiques prometedores ha servit d‟inspiració per a altres regions que ofereixen potencial d‟impacte mitjançant pràctiques prometedores més enllà dels seus contextos originals. A més de proporcionar informació sobre les pràctiques innovadores actuals, RURALIZATION ha desenvolupat noves pràctiques per facilitar l'accés a la terra.
Això s'ha debatut en 10 contextos regionals per promoure l'impacte de noves maneres de facilitar l'accés a la terra. RURALITZACIÓ es va dirigir als responsables polítics, en particular per destacar la manca de mecanismes legals i polítics adequats que tractin l'accés a la terra. Les activitats de disseny i avaluació de polítiques van incloure l'elaboració d'una guia de bones pràctiques per a nouvinguts a les zones rurals i per als que s'inicien a l'agricultura, un manual per a responsables de polítiques, enfocaments de polítiques per donar suport al futur ideal dels joves rurals i l'avaluació de polítiques i la comunicació de les lliçons apreses. La difusió i la comunicació van incloure esdeveniments i conferències de base per a responsables de polítiques i dues conferències internacionals. Es va desenvolupar un curs en línia massiu i obert.
- TECHNISCHE UNIVERSITEIT DELFT (TU Delft)