
Projecte HORITZÓ EUROPA Infoodmation:Optimitzar la informació i comunicació sobre aliments cap a patrons dietètics més saludables i sostenibles
- Tipus Projecte
- Estat Firmado
- Execució 2025 -2027
- Pressupost assignat 2.998.444,32 €
- Àmbit Europeo
- Font principal de finançament Horizonte Europa 2021-2027
- Web del projecte Proyecto Infoodmation
Les eleccions alimentàries es veuen condicionades per una combinació de factors, com ara les condicions socioeconòmiques, l'edat i el gènere. Per a més complexitat, els mitjans de comunicació tradicionals i les xarxes socials, juntament amb el màrqueting, influeixen significativament en els hàbits alimentaris. Tot i això, encara no es comprèn bé com aquestes fonts d'informació influeixen en les eleccions alimentàries. Aquesta bretxa de coneixement limita els esforços per promoure dietes saludables i sostenibles.
En aquest context, el projecte Infoodmation, finançat amb fons europeus, estudiarà com interactuen els diferents missatges amb les eines i els canals. Analitzarà els enfocaments de comunicació al sector privat, els governs i la societat civil, amb especial atenció als grups vulnerables. Les troballes serviran de base per a les millors pràctiques, les recomanacions polítiques i un centre d'accés obert per ajudar els actors del sistema alimentari a promoure una alimentació més saludable i sostenible.
L'elecció d'aliments és determinada per una àmplia gamma de factors (condicions socioeconòmiques, gènere, edat, etc.). A més d'això, els mitjans de comunicació principals, les xarxes socials i el màrqueting tenen un paper important en l'elecció d'aliments, però no es comprèn bé com ho fan, ni s'aplica suficientment el coneixement per promoure dietes saludables i sostenibles i descoratjar les menys saludables i menys sostenibles. Infoodmation té com a objectiu omplir aquests buits augmentant el coneixement de com aquestes fonts d'informació alimentària influeixen en el consum d'aliments i fent-lo servir per desenvolupar millors pràctiques per als actors, polítiques i regulacions del sistema alimentari per donar suport a patrons dietètics més saludables i sostenibles.
El projecte identificarà enfocaments, eines, canals, tècniques i missatges utilitzats pel sector privat, els governs i la societat civil (actors clau d'Infoodmation) per comunicar sobre aliments (centrant-se també en grups vulnerables, com ara nens, adolescents i persones d'un nivell socioeconòmic baix). Aquests efectes s'avaluaran, juntament amb l'eficàcia del control parental, l'impacte dels missatges negatius davant dels positius i els efectes i difusió d'informació errònia (i com contrarestar-la). La legislació de la UE relacionada amb la informació alimentària s'avaluarà a la llum d'aquestes troballes, igual que les mesures polítiques a nivell nacional, regional i local als estats membres de la UE.
Aquestes anàlisis donaran com a resultat un compendi de millors pràctiques, resums de polítiques i recomanacions per a estratègies comercials responsables adreçades a diferents actors clau, recolzats per eines de desenvolupament de capacitats i un centre de coneixement daccés obert de resultats, recomanacions i materials sobre comunicació alimentària. La consulta continua amb els actors del sistema alimentari garantirà que les recomanacions siguin rellevants, justes, factibles i adaptables a diferents contextos. Infoodmation està format per un consorci multidisciplinari amb una xarxa extensa d'actors clau, iniciatives de múltiples parts interessades i projectes finançats per la UE relacionats amb una alimentació saludable i sostenible.
- EUROPEAN FOOD INFORMATION COUNCIL (EUFIC)