Projecte HORITZÓ EUROPA SPEED: Polítiques Territorials per al Medi Ambient i el Desenvolupament Equitatiu
- Tipus Projecte
- Estat Signat
- Execució 2024 -2026
- Pressupost assignat 181.152,96 €
- Àmbit Europeo
- Comunitat Autònoma Cataluña
- Font principal de finançament Horitzó Europa 2021-2027
- Web del projecte https://doi.org/10.3030/101146979
En les darreres dècades, el problema del canvi climàtic s'ha entrellaçat amb l'economia, cosa que genera preocupacions sobre l'impacte potencial de les accions de mitigació a les indústries i als mercats.
Els investigadors pregunten si l'economia global actual és sostenible. Tot i que s'han elaborat polítiques de mitigació, aquestes no s'apliquen àmpliament, especialment als països de baixos ingressos. Amb polítiques més estrictes a la UE, molts es pregunten com afectaran la indústria i l'economia.
Amb el suport de Marie Skodowska-Curie Actions (MSCA), el projecte SPEED estudiarà l'impacte d'aquestes polítiques a l'economia i, per extensió, a la transició europea cap a les zero emissions netes. El projecte combinarà polítiques espacials, models econòmics i experiments de polítiques per assolir els seus objectius.
Durant les darreres dècades, la connexió entre l'economia i el clima ha adquirit una gran importància. Tot i això, mentre acadèmics i legisladors han qüestionat la sostenibilitat de l'economia global, nombrosos factors han limitat el disseny i la implementació de polítiques de mitigació coordinades a nivell mundial. Per tant, les prediccions sobre els possibles impactes a l'economia mundial, i especialment als països de baixos ingressos, no són optimistes. En aquest context, les economies desenvolupades estan dissenyant i implementant, unilateralment, polítiques ambientals més estrictes, com el Pacte Verd Europeu (PVE): un conjunt de polítiques transformadores per a la Unió Europea (UE) que busquen garantir zero emissions netes a la UE sense deixar ningú ni enlloc.
Aquestes polítiques territorials, és a dir, implementades a la UE i no a altres llocs, són ambicioses però arriscades, a causa de les interaccions amb una resta del món menys estricte (per exemple, gravar les emissions obligant les indústries d'alt consum energètic a reassignar els seus recursos fora de la UE). Com pot afectar la transició de la UE cap a una economia en creixement amb zero emissions netes la interacció d'aquestes polítiques ambientals, entre elles i amb la resta del món? Com garantir que aquest procés impliqui un desenvolupament econòmic equitatiu dins de la UE ia nivell mundial? El projecte SPEED (Polítiques Espacials per al Medi Ambient i el Desenvolupament Equitatiu) respondrà aquestes preguntes.
Per això, començarà per establir les bases teòriques ideals amb models econòmics espacials d'avantguarda, capaços d'integrar una àmplia gamma de polítiques espacials. Posteriorment, combinant aquests models amb nous conjunts de dades espacials d'alta resolució, farà experiments de polítiques contrafàctiques que mostraran l'eficiència d'aquestes polítiques (i els mecanismes econòmics subjacents). Aquest enfocament híbrid, teòric-empíric, proporcionarà respostes ben fonamentades i curosament quantificades a les preguntes plantejades, informant els responsables polítics sobre els avantatges i desavantatges de les polítiques espacials com les EGD.
- UNIVERSIDAD POMPEU FABRA