Ir o contido principal

Proxecto SIMRA de H2020: Innovación social en zonas rurais marxinalizadas

  • Tipo Proxecto
  • Estado Cheo
  • Execución 2016 -2020
  • Orzamento asignado 5.575.828,75 €
  • Ámbito Europeo
  • Fonte principal de financiamento Horizonte 2020
  • Páxina web do proxecto Proyecto SIMRA
Descrición das actividades

Traballo durante os 48 meses do proxecto: creación dun grupo de expertos internacional sobre ciencia, política e práctica das partes interesadas na innovación social e unha abordaxe estruturada para garantir a participación multinivel, multiactor/transdisciplinar das partes interesadas na análise e implementación da innovación social (Kluvankova et al., 2018); Desenvolveuse unha definición de innovación social: «a reconfiguración das prácticas sociais, en resposta aos desafíos sociais, que busca mellorar os resultados para o benestar da sociedade e inclúe necesariamente a participación dos actores da sociedade civil» (D2.1 www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/); Probas do papel da innovación social na apertura do capital territorial (Nijnik et al., 2019; Sarkki et al., 2019); Clasificáronse e mapeáronse as características das zonas rurais marxinalizadas de Europa e da área mediterránea (D3.1) tendo en conta os factores físicos e socioeconómicos, e creouse unha base de datos de exemplos de innovación social (www.simra-h2020.eu/index.php/simradatabase/); Desenvolvemento dun manual para a Avaliación da Innovación Social en Zonas Rurais Marxinalizadas (D4.3) cunha descrición das ferramentas para a recollida e análise de datos cualitativos e cuantitativos, e fichas dun conxunto de indicadores; Unha explicación de por que as rexións con condicións iniciais similares para a innovación social mostran traxectorias diverxentes (D2.3); Comprender as barreiras e os factores de éxito nas innovacións sociais obtidos mediante a análise de 24 estudos de caso (D5.2, D5.4) e 7 accións de innovación (D7.4) accesibles en www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/ que melloran a operacionalización das innovacións sociais en diferentes contextos e a todas as escalas; Difusión mediante 21 artigos en revistas publicados ata marzo de 2020 e unha conferencia final e un evento de formación sobre políticas e prácticas (Bruxelas, febreiro de 2020); Un programa de organización de obradoiros locais para a aprendizaxe conxunta de leccións sobre innovación social sobre o terreo en Europa e na área mediterránea; Curso de formación presencial sobre innovación social en zonas rurais (Zaragoza, España, novembro de 2019), dirixido a profesionais, responsables políticos e investigadores, e un curso en liña aberto e masivo (MOOC) (www.futurelearn.com/courses/social-innovation-in-rural-areas) publicado en D7.5 (www.simra-h2020.eu/wp-content/uploads/2020/04/SIMRA-D7_5_Report-of-the-Training-Course-Including-E-learning.pdf); Desenvolvemento de guías sobre innovación social para grupos obxectivo de políticas (D6.3); e os Grupos Obxectivos da Práctica (D6.4) validados coas partes interesadas e empregados en cursos de formación (D7.5). Identificación das condicións do marco político, as políticas e os instrumentos para as innovacións sociais nas zonas rurais (D6.1) e explicación das principais implicacións políticas para a innovación social nas zonas rurais marxinalizadas (D6.2).

Descrición contextual

Nas zonas rurais marxinalizadas, os desafíos comúns, como a debilidade das economías rexionais, o transporte, as infraestruturas, a vivenda e o envellecemento da poboación, intersecanse con cuestións globais como o cambio climático, a sustentabilidade e a seguridade enerxética e alimentaria. Estes desafíos requiren solucións urxentes. A innovación social recoñécese como unha resposta aos desafíos sociais que tradicionalmente non foron ben abordados polos mercados ou as institucións públicas existentes. Cando os mercados son fráxiles e os orzamentos do sector público limitados, a participación da sociedade civil pode ser necesaria para impulsar a innovación social e apoiar o desenvolvemento. Aínda que os académicos desenvolveron enfoques para definir e medir as características dos procesos de innovación social, existiu unha lagoa de coñecemento á hora de vincular as innovacións sociais cos resultados e o impacto desexados, especialmente nas zonas rurais marxinalizadas. É fundamental ter en conta as condicións locais e os factores intermedios. SIMRA buscou comprender como a innovación social contribúe a abordar os desafíos do desenvolvemento. A súa misión era identificar e probar mecanismos para abordar os desafíos sociais, especialmente nas zonas rurais marxinalizadas de toda Europa, centrándose na rexión mediterránea (incluídos os países non pertencentes á UE), onde había evidencias limitadas de resultados e condicións de apoio. Os obxectivos xerais eran mellorar a comprensión da innovación social e a gobernanza innovadora na agricultura, a silvicultura e o desenvolvemento rural, e como aproveitalas para mellorar o benestar social. O programa de investigación foi deseñado para avanzar no coñecemento da innovación social mediante a colaboración activa coas partes interesadas e para apoiar o desenvolvemento da capacidade institucional nas comunidades e o desenvolvemento do capital social necesario para o éxito das innovacións sociais.

Obxectivos

SIMRA busca mellorar a comprensión da innovación social (IS) e a gobernanza innovadora na agricultura, a silvicultura e o desenvolvemento rural (RD), e como fomentalas, especialmente nas zonas rurais marxinalizadas de toda Europa, centrándose na rexión mediterránea (incluídos os países non pertencentes á UE) onde hai evidencia limitada de resultados e condicións de apoio. Estes obxectivos acadaranse mediante: 1. Desenvolvemento de marcos sistemáticos: a) teóricos - para mellorar o coñecemento da complexidade dos SI e as súas dimensións, así como o seu impacto no desenvolvemento do capital territorial; b) operativa: baseada nunha coalición transdisciplinar (investigadores e profesionais) para avanzar na comprensión das condicións previas e os factores de éxito (por exemplo, instrumentos, incentivos, etc.) para implementar/poñer en funcionamento a IS. 2. Crear unha categorización dos SI que abarque especificidades en termos de prioridades sociais, relacións/colaboracións, etc. e que sirva como ferramenta para explorar as razóns polas que as rexións con condicións similares mostran camiños diverxentes e para "converter a diversidade en fortaleza". Crear un conxunto integrado de métodos para avaliar os SI e os seus impactos nas dimensións económica, social, ambiental, institucional e política do capital territorial.4. Avaliación coconstruída dos SI en estudos de caso a través da variación espacial das áreas rurais europeas, considerando que compoñentes do capital territorial fomentan ou integran a RD. 5. Síntese e difusión de coñecementos novos ou mellorados sobre os sistemas de información e os mecanismos de gobernanza innovadores para promover o capital social e o desenvolvemento da capacidade institucional e fundamentar opcións/solucións eficaces para configurar traxectorias de desenvolvemento sostible. 6. Crear oportunidades de aprendizaxe colaborativa e creación de redes e lanzar accións innovadoras a diferentes ou múltiples escalas, con interaccións continuas entre investigadores, axentes de coñecemento e partes interesadas para fomentar e integrar a IS, deixando un legado duradeiro.

Resultados

Os avances no coñecemento de vangarda conseguíronse mediante a posta en marcha dunha abordaxe transdisciplinar, multinivel e multipartes interesadas con interaccións continuas entre investigadores, axentes de coñecemento e partes interesadas en toda Europa e o Mediterráneo. Creouse novo coñecemento teórico e contextualizado sobre a innovación social, incluíndo a conceptualización da innovación social (por exemplo, D2.1 D2.2; www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/); a recompilación e categorización de exemplos de innovación social en zonas rurais marxinalizadas (D3.1 D3.2 D3.3); as vías de evolución da innovación social en diferentes contextos (D2.3); un inventario de ferramentas para avaliar as implicacións da innovación social (D4.2); e perspectivas sobre o papel das políticas no apoio, ou no apoio, á innovación social nos entornos rurais (D6.1 D6.2). O coñecemento, os métodos e a experiencia locais en innovación social preséntanse nun conxunto de 21 artigos publicados en revistas científicas. Unha mellor comprensión permitiu, por primeira vez, unha recompilación sistemática de evidencias empíricas sobre os impulsores, procesos, resultados e impactos das innovacións sociais, e a produción dun único manual para a súa avaliación (D4.3) (en 24 estudos de caso) e análise (D5.4). Os achados identifican os tipos de desencadeantes e reconfiguracións da gobernanza da sociedade civil, ou as respostas socialmente motivadas aos fallos do mercado e do Estado á hora de prestar servizos que apoien a calidade de vida e o benestar da sociedade local. Estes achados empregáronse en formación presencial (35 participantes) e en liña (516 alumnos activos) para mellorar as capacidades das partes interesadas na práctica, a investigación e as políticas. Desenvolvéronse novas capacidades nas organizacións asociadas e entre os actores locais na avaliación da innovación social e a avaliación dos seus impactos nas zonas rurais, e compartíronse cos equipos políticos (por exemplo, a DG Agricultura da UE). Compiláronse exemplos de innovación social en zonas rurais, cunha versión en liña e co apoio de cinco folletos con exemplos de innovación social. A posta en marcha da innovación social a través das 7 Accións de Innovación reforzou o capital humano nas comunidades rurais, creando novos procesos (por exemplo, en VALAB, Guadalupe, en colaboración co Grupo de Traballo Agrícola do EIP) e fontes de ingresos (por exemplo, un portal en liña, ISHOPRURAL, para a comercialización de produtos locais por parte de mulleres nunha comunidade do Líbano). A abordaxe transdisciplinar da aprendizaxe conxunta deu lugar a guías para os destinatarios das políticas, con 9 recomendacións clave para as políticas nacionais e da UE (D6.3) e a práctica, cunha guía de 7 pasos e unha lista de verificación para a autoavaliación das innovacións sociais (D6.4).

Coordinadores
  • THE JAMES HUTTON INSTITUTE (THE JAMES HUTTON INSTITUTE)