Projecte H2020 SIMRA: Innovació social a zones rurals marginades
- Tipus Projecte
- Estat Completat
- Execució 2016 -2020
- Pressupost assignat 5.575.828,75 €
- Àmbit Europeo
- Font principal de finançament H2020
- Web del projecte Proyecto SIMRA
Descripció de les activitats
Treball al llarg dels 48 mesos del projecte: Creació d'un grup de reflexió internacional sobre ciència, polítiques i pràctiques de les parts interessades en la innovació social, i un enfocament estructurat per garantir la participació multinivell, multiactor/transdisciplinària de les parts interessades en l'anàlisi i la posada en pràctica de la innovació social (Kluvankova et al., 20) S'ha elaborat una definició d'innovació social: "la reconfiguració de les pràctiques socials, en resposta als desafiaments socials, que cerca millorar els resultats en el benestar de la societat i inclou necessàriament la participació dels actors de la societat civil" (D2.1 www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/); Evidències del paper de la innovació social en l'obertura del capital territorial (Nijnik et al., 2019; Sarkki et al., 2019); Es van categoritzar i cartografiar les característiques de les zones rurals marginades d'Europa i l'àrea mediterrània (D3.1) tenint en compte factors físics i socioeconòmics, i es va crear una base de dades d'exemples d'innovació social (www.simra-h2020.eu/index.php/simradatabase/); Elaboració d'un manual per a l'Avaluació de la Innovació Social a Zones Rurals Marginades (D4.3) amb una descripció de les eines per a la recopilació i anàlisi de dades qualitatives i quantitatives, i fitxes d'un conjunt d'indicadors; Una explicació de per què les regions amb condicions inicials similars per a la innovació social mostren camins divergents (D2.3); Comprendre les barreres i els factors d'èxit en les innovacions socials obtinguts a través de l'anàlisi de 24 estudis de cas (D5.2, D5.4) i 7 accions d'innovació (D7.4) accessibles a www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/ que està millorant l'operacionalització de les innovacions; Difusió a través de 21 articles de revistes publicats fins a març de 2020, i un congrés final i un esdeveniment de formació sobre polítiques i pràctiques (Brussel·les, febrer de 2020); Un programa dorganització de tallers locals per a laprenentatge conjunt de lliçons sobre la innovació social sobre el terreny a Europa i làrea mediterrània; Curs de formació presencial sobre innovació social a zones rurals (Saragossa, Espanya, novembre de 2019), dirigit a professionals, responsables polítics i investigadors, i un curs en línia massiu i obert (MOOC) (www.futurelearn.com/courses/social-innovation-in-rural-areas) publicat en D7.5 (www.simra-h2020.eu/wp-content/uploads/2020/04/SIMRA-D7_5_Report-of-the-Training-Course-Including-E-learning.pdf); Elaboració de guies sobre innovació social per als grups destinataris de les polítiques (D6.3); i els Grups Objectiu de Pràctiques (D6.4) validats amb les parts interessades i utilitzats als cursos de formació (D7.5). Identificació de les condicions del marc polític, les polítiques i els instruments per a les innovacions socials a les zones rurals (D6.1) i explicació de les principals implicacions de les polítiques per a la innovació social a les zones rurals marginades (D6.2).
Descripció contextual
A les zones rurals marginades, les dificultats comunes, com ara la debilitat de les economies regionals, el transport, la infraestructura, l'habitatge i l'envelliment de la població, s'entrecreuen amb problemes globals, com ara el canvi climàtic, la sostenibilitat i la seguretat energètica i alimentària. Aquests desafiaments requereixen solucions urgents. La innovació social es reconeix com una resposta als desafiaments socials que tradicionalment no són ben abordats pels mercats o les institucions públiques existents. Quan els mercats són fràgils i els pressupostos del sector públic estan limitats, pot ser necessària la participació de la societat civil per impulsar la innovació social i donar suport al desenvolupament. Tot i que els acadèmics han desenvolupat enfocaments per definir i mesurar les característiques dels processos d'innovació social, hi ha hagut una bretxa de coneixement en la vinculació de les innovacions socials amb els resultats i l'impacte desitjats, especialment a les àrees rurals marginades. És essencial tenir en compte les condicions locals i els factors intermediaris. SIMRA va buscar comprendre com la innovació social contribueix a abordar els desafiaments del desenvolupament. La seva comesa consistia a identificar i provar mecanismes per fer front als reptes socials, en particular a les zones rurals marginades de tot Europa, centrant-se a la regió mediterrània (inclosos els països no pertanyents a la UE), on hi havia proves limitades dels resultats i les condicions de suport. Els objectius generals eren avançar en la comprensió de la innovació social i la governança innovadora a l'agricultura, la silvicultura i el desenvolupament rural, i com impulsar-les per millorar el benestar de la societat. El programa de recerca va ser dissenyat per promoure el coneixement de la innovació social a través de la col·laboració activa amb les parts interessades, i per donar suport al desenvolupament de la capacitat institucional de les comunitats i al desenvolupament del capital social necessari per aconseguir innovacions socials reeixides.
Objectius
SIMRA busca millorar la comprensió de la innovació social (IS) i la governança innovadora a l'agricultura, la silvicultura i el desenvolupament rural (DR), i com impulsar-les, particularment en àrees rurals marginades a tot Europa, amb un enfocament a la regió mediterrània (inclosos els països no pertanyents a la UE) on hi ha evidència limitada. Aquests objectius s'assoliran mitjançant: 1. Desenvolupar marcs sistemàtics: a) teòrics – per millorar el coneixement de la complexitat de les IS i les seves dimensions, i el seu impacte en el desenvolupament del capital territorial; b) operatiu: basat en una coalició transdisciplinària (investigadors i professionals) per avançar en la comprensió de les condicions prèvies i els factors dèxit (per exemple, instruments, incentius, etc.) per implementar/operacionalitzar la IS. 2. Crear una categorització de les IS que abasti les especificitats en termes de prioritats socials, relacions/col·laboracions, etc. i serveixi com a instrument per explorar les raons per les quals regions amb condicions similars mostren camins divergents i per "convertir la diversitat en fortalesa". Crear un conjunt integrat de mètodes per avaluar la IS i els seus impactes a les dimensions econòmica, social, ambiental, institucional i política del capital territorial.4. Avaluació co-construïda de SI en estudis de cas a través de la variació espacial de les àrees rurals europees, considerant quins components del capital territorial fomenten o integren la RD. 5. Síntesi i difusió de coneixements nous o millorats sobre les IS i nous mecanismes de governança per promoure el capital social i el desenvolupament de capacitats institucionals i informar opcions/solucions efectives per donar forma a trajectòries de desenvolupament sostenible. 6. Crear oportunitats d'aprenentatge col·laboratiu i creació de xarxes i llançar accions innovadores a diferents o múltiples escales, amb interaccions contínues entre investigadors, intermediaris de coneixement i parts interessades per fomentar i incorporar la IS, deixant un llegat durador.
Resultats
Es van aconseguir avenços en el coneixement d'avantguarda mitjançant l'operacionalització d'un enfocament transdisciplinari, multinivell i multiactor d'interaccions contínues entre investigadors, intermediaris de coneixement i parts interessades a tot Europa i l'àrea mediterrània. Es va crear nou coneixement teòric i contextualitzat sobre innovació social, incloent-hi la conceptualització de la innovació social (p. ex., D2.1 D2.2; www.simra-h2020.eu/index.php/deliverables/); la recopilació i la categorització d'exemples d'innovació social a zones rurals marginades (D3.1 D3.2 D3.3); les vies devolució de la innovació social en diferents contextos (D2.3); un inventari d'eines per avaluar les implicacions de la innovació social (D4.2); i perspectives sobre el paper de les polítiques al suport, o recolzades per la innovació social en entorns rurals (D6.1 D6.2). El coneixement, els mètodes i lexperiència local en innovació social es presenten en un conjunt de 21 articles publicats en revistes científiques. Una millor comprensió va permetre, per primera vegada, una recopilació sistemàtica d'evidència empírica de factors impulsors, processos, resultats i impactes de les innovacions socials, i la producció d'un manual únic per avaluar-lo (D4.3) (en 24 estudis de cas) i anàlisi (D5.4). Les troballes identifiquen els tipus de desencadenants i reconfiguracions de la governança per part de la societat civil o les respostes socialment motivades a les falles dels mercats i l'Estat en la prestació de serveis que donen suport a la qualitat de vida i al benestar de la societat local. Aquestes troballes es van utilitzar en capacitació presencial (35 participants) i en línia (516 estudiants actius) per millorar les capacitats de les parts interessades a la pràctica, la investigació i la política. S'han desenvolupat noves capacitats a organitzacions associades i entre actors locals en l'avaluació de la innovació social i l'avaluació dels seus impactes a les àrees rurals, i s'han compartit amb els equips de polítiques (per exemple, la DG Agri de la UE). S'han recopilat exemples d'innovació social a àrees rurals, amb una versió en línia, amb difusió recolzada per 5 fulletons d'exemples d'innovació social. La posada en pràctica de la innovació social a través de les 7 Accions d'Innovació ha enfortit el capital humà a les comunitats rurals, i ha creat nous processos (p. ex., a VALAB, Guadalupe, en col·laboració amb el Grup Operatiu Agropecuari de l'EIP) i fonts d'ingressos (p. ex., un portal en línia, per part de la comunitat de productes, per ISHOPRURAL, Líban). L'enfocament transdisciplinari del coaprenentatge ha donat lloc a guies adreçades als destinataris de les polítiques, amb 9 recomanacions clau per a les polítiques a nivell de la UE i nacional (D6.3) i la pràctica, amb una guia de 7 passos i una llista de verificació per a l'autoavaluació de les innovacions socials (D6.4).
Coordinadors
- THE JAMES HUTTON INSTITUTE (THE JAMES HUTTON INSTITUTE)