H2020 Contracts2.0 Proiektua: Nekazaritza-ingurumen eta klima-neurri berritzaileetarako eta ingurumen-ondasun publikoen balorizaziorako kontratu-eredu berrien baterako diseinua.
- Mota Proiektua
- Egoera Bete
- Exekuzioa 2019 -2023
- Esleitutako Aurrekontua 4.998.188,75 €
- Eremua Europeo
- Finantza-iturri nagusia Horizonte 2020
- Proiektuaren webgunea Contracts2.0
Nekazaritzak eragin positiboak izan ditzake ingurumenean, kontratu-jarraibide modernoak jarraitzen badira. Hori bermatzeko, nekazari berriak pizgarri ekonomikoekin bultzatu behar dira beren ekoizpena ingurumen-politiketara egokitzera.
EBk finantzatutako Contracts2.0 proiektuak nekazaritza sektoreko kontratu berriak hobetzea eta sinergietan oinarritutako kontratu berriak proposatzea du helburu. Sei urratseko diseinu-pentsamendu prozesu bat hartuko du kontratu berriak proposatu eta balioztatzeko. Proiektuak SWOT analisi bat egingo du, benetako emaitzetan, lurren jabetzan eta balio-kateko ikuspegietan oinarrituta, ahuleziak, baita aukera eta arrisku potentzialak identifikatzeko ere.
Contracts2.0-ren helburu orokorra kontratuetan oinarritutako ikuspegi berriak garatzea da, nekazariak pizgarri gisa hartzeko, ondasun pribatuekin batera ingurumen-ondasun publikoen hornidura handitzeko, balio-kate kolektiboak, lur-jabetzakoak eta emaitzetan oinarritutakoak erabiliz. Kontratuetan oinarritutako ikuspegi berriak ingurumenaren aldetik eraginkorragoak dira, ekonomikoki bideragarriagoak nekazarientzat, eta kontratu-akordioen iraupena laguntzen dute. Gainera, nekazarien ekintzailetza askatasuna eta erantzukizuna zabaltzen dituzte eta ingurumen-ondasun espezifikoen denbora- eta espazio-eskala garrantzitsuetara hobeto egokitzen dira.
Contracts2.0-k dauden kontratuak hobetzen ditu eta berriak diseinatzen ditu landa-eremuetan, lurrean sinergiak lortzeko: beraz, Contracts2.0-k Design Thinking prozesu bat egokitzen du, sei urratseko analisi eta sormen prozesu iteratibo bat erabiliz kontratu berriak diseinatu eta probatzeko. Horrez gain, Contracts 2.0-k kontratuen diseinu-printzipio berriak deskribatzen ditu, baita politika-esparru egokia eskaintzeko politika-jarraibideak ere. Contracts2.0-k Europa osoko 11 berrikuntza-ekimen eta 13 ekintza-bazkideren espezializazioa baliatzen du kontratu berrietarako oinarri gisa. Ekimenak proiektuaren urrats guztietan daude barne:
- Oinarrizkoak dira gure 'berrikuntza laborategietan' dauden ekimenen analisietarako.
- Kontratu-ezaugarri berrien proba esperimentalak onartzen dituzte.
- Eredu berritzaileak probatzen dituzte arloan.
Contracts2.0-k hau eskaintzen du: Lurzoruaren jabetzaren eta balio-katearen emaitzetan oinarritutako, kolektiboko, ikuspegien inbentarioa eta SWOT analisia; dauden ikuspegiak errazten eta oztopatzen dituzten faktoreen katalogoa; kontratuen diseinurako printzipio berritzaile multzo bat; kontratuetan oinarritutako ikuspegiak eta nekazaritza-ingurumen eta klima-politika egokiak garatzea sustatzen dituen politika-esparru baterako jarraibide bat; Helburu-publikoei egokitutako komunikazio eta zabalkunde material multzo bat, eta landa-garapeneko politikak eta tresnak etengabe hobetzeko lankidetza eta berrikuntza sare berriak.
Nekazariei nekazaritza ekologikoagoa hartzera pizgarriak ematea Nekazaritzaren ingurumen-onurak handitu daitezke egungo praktikak eraldatuz. EBk finantzatutako Contracts2.0 proiektuak produktibitatea eta iraunkortasuna orekatzen dituzten nekazaritza-ikuspegi sorta bat garatu zuen. Nekazaritzaren bilakaera batek bi krisi nagusiren eraginak arintzen lagun dezake: klima-aldaketa eta biodibertsitatearen gainbehera. Gaur egun, nekazariek agroekologia eta klima programetan parte har dezakete eta konpentsazio ekonomikoa jaso dezakete beren lurretan kontserbazio neurriak ezartzeko ahaleginengatik.
Hala ere, programa horien ezarpen eta jarraipen eraginkorra konplexua izan daiteke, eta horrek EB osoko nekazariek haien adopzio zabala oztopatu dezake. «Oraingo programak askotan zurrunak dira eta ez dute kontuan hartzen desberdintasun geografikoen errealitatea», azaldu du Bettina Matzdorfek, Leibniz Nekazaritza Paisaiaren Ikerketarako Zentroko gizarte zientzialariak eta Contracts2.0 proiektuaren koordinatzaileak (nekazaritza-ingurumen-klima neurri berritzaileetarako eta ingurumen-ondasun publikoen balorizaziorako kontratu-eredu berrien baterako diseinua). Honek gaineratzen du: «Emaitzetan oinarritutako ordainketak eskaintzen dituzten kontratu berriek, nekazariak elkarlanean aritzera bultzatzen dituztenek, nekazaritzako produktuak ez ezik, biodibertsitatea eta beste ekosistema-zerbitzu batzuk ekoizteko pizgarri handiagoa eman diezaiekete». Paisaia-eskalako irtenbideak EBk finantzatutako Contracts2.0 proiektuak ikuspegi berritzaileak garatu zituen programa hauek eraginkorragoak eta nekazarientzat erakargarriagoak izan zitezen. Ideia orokorra nekazariak ingurumen-ondasun publiko gehiago ekoizteko pizgarriak ematea zen: produktu ez-esklusibo eta ez-trukagarriak, hala nola paisaia erakargarriak. Contracts2.0 taldeak jakin nahi zuen zein kontratu ereduk hobetzen duten ingurumen-ondasun publiko horien hornidura, nekazaritza-ekoizpen ekonomikoki bideragarria ahalbidetzen duten bitartean. «Gure biodibertsitate, ur eta klima helburu askoren irtenbideak paisaia-eskalan ezarri behar dira», dio Matzdorfek. Zein ikuspegik funtziona dezaketen hobekien zehazteko, taldeak nekazaritza-ingurumeneko klima-programa kolektibo eta emaitzetan oinarritutako hainbat aztertu zituen.
Lurraren jabetzaren inguruko ikuspegiak ere aztertu zituzten, baita balio-katean beheragoko ideiak aztertu ere, hala nola ziurtagirietan oinarritutako ordainketa pribatuen programak. «Europan zehar dauden adibideak aztertzen ditugu, kontratu-diseinu berriak probatzen ditugu esperimentu ekonomikoetan, eta elkarrekin garatzen ditugu irtenbideak lurrean», dio Matzdorfek. Taldeak EBko bederatzi herrialdetan programa berriak ezartzeko beharrezkoak diren esparru politikoaren baldintzak ere ikertu zituen. Berrikuntza sortzea lurrean eta online Contracts2.0 proiektuak 11 kontratu-berrikuntza laborategi sortu zituen Europan zehar, nekazariak, zientzialariak eta ingurumen-adituak elkartuz kontratuetan txerta zitezkeen irtenbide berri eta bideragarriak garatzeko. Horiei osagarri izan zitzaien politika-laborategiek, zeinek politika-egileak elkartu zituzten politika-esparru egokiak garatzeko. 2019an hasita, taldeak hainbat bisita egin zituen ezagutza trukatzeko, jardunbide egokien adibideak erakusteko eta ikuspegiak eta helburuak ukigarri bihurtzeko.
«Profesionalek elkarrengandik ikastearen garrantzia azpimarratu zuten. Bisitek laborategi ezberdinetako interesdunen arteko trukeak erraztu zituzten, baina ikertzaile gisa ere parte hartu genuen», dio Matzdorfek. Pandemia garaian, taldeak aurrez aurreko tailerrak agroekologiako gaiei buruzko ekitaldi birtualekin ordezkatu behar izan zituen. Online formatuak, doako sarbideak eta gonbidatutako adituen parte-hartzeak tailerren arrakasta handia erraztu zuten. Matzdorfek azpimarratzen du Europako herrialde askotan nekazaritza-praktiken, politiken eta zientziaren arteko lankidetzak hainbat egoera, nekazaritza mota, paisaia eta ingurune politiko kontuan hartzea ahalbidetu duela. «Uste dut nekazaritzarako eta naturarako kontratu hobeak lortzeko aurrerapausoak eman ditugula», dio. Proiektuak dauden ikuspegiak errazten eta oztopatzen dituzten faktoreen katalogo bat ere garatu zuen, eta kontratu-ikuspegiak eta nekazaritza-ingurumen eta klima-politika egokiak garatzea sustatzen dituen politika-esparru baten gida bat.
- LEIBNIZ-ZENTRUM FUER AGRARLANDSCHAFTSFORSCHUNG (ZALF) e.V. (ZALF)