Les millors recomanacions per optar a les noves ajudes a l'assessorament per a la digitalització del sector agroalimentari
Descripció
La Subdirecció d'Innovació i Digitalització del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació va oferir tot un catàleg de recomanacions per optar a les noves ajudes del sector , que es van exposar a la jornada celebrada el 21 de maig passat a Madrid, retransmesa pel canal de YouTube de lEscola dOrganització Industrial.
Durant la jornada, Maite Ambrós, Sotsdirectora General d'Innovació i Digitalització (MAPA), va oferir les claus més importants de la convocatòria , que es divideix en dos tipus d'ajuts: per a la prestació d'assessorament per a la digitalització (PTIII) i per a la creació del servei dassessorament per a la digitalització (PTIV). Moltes de les claus es troben ressenyades a la Guia del Sol·licitant , disponible online per a tots els interessats.
El MAPA vol ajudar a escurçar la bretxa en digitalització entre les grans explotacions i les més petites facilitant amb aquests ajuts que es pugui oferir assessorament gratuït als autònoms, petites explotacions, pimes agroalimentàries i forestals o entitats del sector interessades en la innovació. Per exemple, com fer servir el quadern digital i com fer-lo servir en benefici de cada explotació és un tipus d'assessorament que considera molt important .
La SGID del MAPA està oberta a respondre tota mena de consultes i sol·licitud d'ajuda per al disseny i presentació de les sol·licituds amb l'objectiu d'aconseguir que es presentin projectes de màxima qualitat.
Entre els aspectes més destacats de la intervenció:
- Qui se'n pot beneficiar i els requisits que han de complir.
- Persones jurídiques. Una ÚNICA ENTITAT BENEFICIÀRIA
- Amb vinculació amb el sector agroalimentari/forestal (AAF), amb capacitat real d'accés capil·lar als usuaris finals d'aquest assessorament.
- Constituïda almenys 3 anys abans de la sol·licitud.
- Amb 2 anys mínim dexperiència en Assessorament al sector AAF
- Amb prou recursos econòmics i humans (no hi ha bestretes).
- Àmbit nacional o supra-autonòmic, entitats només de dos tipus:
- Privada sense ànim de lucre.
- Entitat deconomia social.
- Les dues línies d'ajuts (creació del servei o prestació directe del mateix) no són excloents, per la qual cosa una entitat que vulgui crear el servei pot optar també a demanar ajudes per prestar-lo després.
- Els criteris d'avaluació (disponibles en línia )
- Les quanties seran entre els 70.000 euros mínim per a la prestació de lassessorament i els 200.000 com a màxim per a la creació del servei.
- El detall de les despeses que sí que són subvencionables i els límits per a aquestes, en la línia de la contenció de la despesa.
- Els temes i nivells dassessorament previst en la prestació de lassessorament, així com el tipus de servei que sha de crear. Per exemple com fer servir el quadern digital i com fer-lo servir en el teu benefici és un assessorament important
Link a la presentació completa.
Aspectes pràctics per presentar les sol·licituds dajuts del MAPA
Els detalls pràctics per presentar un projecte que opti a les ajudes a l'assessorament per a la digitalització van ser desgranats per Juan Pedro Romero, cap d'Àrea de Formació i Tecnologia, Subdirecció General d'Innovació i Digitalització (MAPA).
Entre els aspectes més destacats:
- Calendari. Amb dues fases, i una execució entre 2025 i 2026.
- La càrrega de la sol·licitud a través de la seu electrònica del MAPA , les instruccions i el procediment.
- Els documents sol·licitats en cadascuna de les fases i els aspectes a tenir en compte durant la pujada: requisits tècnics, recomanacions per emplenar la sol·licitud, errors més freqüents …
- Els límits al pressupost de la subvenció. Es preveu la subvenció de nòmines amb imports estudiats per a l'especificitat del sector.
- Els punts a incloure a la proposta d'activitats:
- Dades del sol·licitant.
- Experiència i enfocament.
- Capacitat i estructura pròpia.
- Idoneïtat proposada.
- Planificació i activitats.
- Ús de TIC.
- Impacte.
- Pressupost (justificació).
- FITXES DACTIVITATS.
En general, la sol·licitud és senzilla, hi ha temps per preparar bones propostes que generin valor afegit, i es busca qualitat . Es tracta de projectes d'àmbit supraautonòmic perquè no es vol una microfragmentació de l'ajuda . Aquest assessorament només és per facilitar la digitalització en una o diverses d'aquestes qüestions enfocades a qualsevol objectiu del pla estratègic de la PAC. Que poden ser objectius mediambientals, econòmics o socials.
Hi haurà un help desk “de tu a tu”. Des del ministeri ajudaran a tothom qui ho demani perquè la qualitat de les sol · licituds sigui màxima .
Link a la presentació completa.
El que cal tenir en compte a la sol·licitud de pagament
Per evitar problemes a l'hora de rebre els pagaments de les ajudes, Sergio Gonzalo, subdirector adjunt de Regulació de Mercats. Fons Espanyol de Garantia Agrària OA (FEGA), va explicar els punts que generen més problemes i que es poden evitar tenint en compte uns detalls:
- Cal tenir en compte els aspectes que ens demanaran a la sol·licitud de pagament des del mateix disseny del projecte, perquè després no hi hagi problemes.
- Hi ha dos períodes dexecució i són estancs. Per això tan important el disseny del projecte per tenir clar què es gastarà el primer any i quines despeses es deixen per a la segona anualitat.
- Si cal modificar alguna cosa respecte al projecte inicial, cal consultar el DGDRIFA i mai el canvi no pot incrementar la suma.
- Cal habilitar un compte corrent únic i exclusiu (llevat d'organismes públics i despeses de personal propi) per a la recepció dels pagaments.
- Tenir clares les despeses que són subvencionables, per no ficar-ne cap que no ho és i els límits i topalls en cadascun.
- Demanar documentació justificativa de tot.
- Cal ficar en tot, factures i tot logos i publicitat de la qüestió.
- Tot orientat a moderació de costos.
- S'han de sol·licitar 3 pressupostos sempre i, si no és possible, cal incloure-hi una memòria justificativa. Cal intentar que les excepcions siguin les menys.
- Es verificarà la independència de les ofertes i oferents.
Es publicarà una guia de justificació de despeses cap al primer trimestre del 2025 a la web del FEGA i estan previstes jornades d'informació i píndoles informatives en vídeo.
Link a la presentació completa.