Skip to main content

Cinc grups d'acció local uneixen forces per visibilitzar i donar suport als seus geoparcs

Data de publicació: 04/10/2022

Descripció

Cinc Grups d'Acció Local uneixen forces per visibilitzar i recolzar els seus geoparcs asimon Dj, 29/09/2022 - 11:44

  • El Grup d'Acció Local (GAL) de la Subbètica Cordobesa coordina aquest projecte de cooperació nacional
  • Les accions inclouen un pla conjunt de màrqueting i la realització d'un catàleg de Bones Pràctiques

Cinc grups d'acció local uneixen forces per visibilitzar i donar suport als seus geoparcs

El patrimoni geològic i geogràfic d'una zona és sempre digne de protecció per part de la població local i de les seves administracions públiques i privades. De fet, la figura dels “geoparcs” neix per reconèixer i protegir certes àrees a Espanya que tenen una importància especial pel notable dels seus espais. Gràcies als geoparcs, aquests hàbitats poden ser ampliats amb projectes turístics, econòmics i de desenvolupament al seu voltant.

Així, el GAL de la Subbètica Cordobesa coordina un projecte LEADER de cooperació nacional per a la visibilització i el desenvolupament dels geoparcs de les sis zones rurals LEADER implicades: el Grup d'Acció Local del Llevant Almeriense i Almanzora —que actua en dues zones LEADER— (Almeria), Aprodervi (Càceres), Muntanya Palentina (Palència) i Adeco-Camí (Burgos).

A més, el projecte implica desenvolupar un catàleg de bones pràctiques en geoparcs i realitzar un protocol d'actuació per a casos d'assetjament a les visites. Tot això s'acabarà amb una jornada de presentació de resultats.

“Geoturisme” i màrqueting

El pla de màrqueting pretén atorgar “una visibilitat més gran a través de l'ús de noves tecnologies”, detalla la tècnica de Programes del GAL de la Subbètica Cordobesa, Carmen Pérez del Río. El treball en equip dels GAL permet que els geoparcs “tinguin més visibilització”, diu, “que les teves xarxes s'ampliïn i et coneguin a més llocs”.

A més, possibilita la implicació dels òrgans gestors i, sobretot, de les persones del territori. “Volem una estratègia de màrqueting que permeti arribar tant a la població local com a la forana”.

El producte 'geoturisme'

“Els geoparcs i LEADER comparteixen el mateix punt de vista. El geoparc és una suma de patrimoni geològic i els habitants del lloc i de la seva economia”, assegura. “Una ciutadania no implicada seria un abandó del lloc”.

Per això, l'atenció i la informació que reben els visitants és fonamental, per a això plantegen potenciar el que anomenen “producte 'geoturisme'” . De la mateixa manera que es parla d''ecoturisme'”, desitgen que el turista conegui el ' geoturisme ' per augmentar el seu coneixement i respecte pels geoparcs nacionals.

Finançament LEADER

El projecte té un pressupost total de 260.542,46 euros , repartits de la següent forma:

- Andalusia (90% dels fons FEADER, 10% de la Junta d'Andalusia): 53.626,95 euros del GDR de la Subbètica Cordobesa, 72.888,69 euros per a la zona de la comarca d'Almanzora i la mateixa quantitat per a la del Llevant Almeriense, ambdues executades pel Grup de Desenvolupament del Llevant Almeriense i Almanzora.

- Castella i Lleó (80% de fons FEADER, 14% de la Junta de Castella i Lleó i 6% del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA)): 22.485,37 euros per a cada GAL, Adeco-Camí i Muntanya Palentina .

- Extremadura (75% de fons FEADER. 21,28% de la Junta d'Extremadura i 3,72% del MAPA): 16.115,71 euros per a l'execució del projecte per part d'Aprodervi.

Notícies relacionades