Proxecto H2020 CONSOLE: solucións contractuais para a entrega efectiva e sostible de bens públicos agroambientais e climáticos pola agricultura e a silvicultura da UE
- Tipo Proxecto
- Estado Cheo
- Execución 2019 -2022
- Orzamento asignado 4.999.998,75 €
- Ámbito Europeo
- Fonte principal de financiamento H2020
- Páxina web do proxecto Proyecto CONSOLE
A agricultura e a silvicultura son partes integrantes da economía e da sociedade europea. Con aproximadamente o 70 % da superficie terrestre da UE cuberta por bosques ou utilizada para a agricultura, as actividades de produción primaria teñen un gran impacto na preservación do capital natural e na creación de emprego.
Non obstante, é necesario promover a innovación na provisión sostible de bens públicos agroambientais e climáticos (AECP). O proxecto CONSOLE creará unha comunidade de práctica (CoP) -equipos multidisciplinares de 13 países- para co-crear un marco contractual que se probará en contextos de toma de decisións no mundo real. O obxectivo é mellorar a implementación de solucións contractuais innovadoras para a provisión de GAP en diversas condicións en toda a UE e prepararse para o futuro da alimentación e da agricultura.
Durante o proxecto conseguíronse varios resultados. En primeiro lugar, desenvolveuse un marco operativo para apoiar o deseño de solucións contractuais para a prestación voluntaria de AECPG. O marco comprende catro dimensións: variables de contexto; características contractuais; variables de rendemento do contrato; descrición dos procesos. As características contractuais inclúen: disposicións relativas ao arrendamento; parámetro de referencia para o pago; papel da cooperación entre agricultores/actores; conexión coa propiedade privada; obxecto do contrato; actores implicados; outras funcións de pago; duración do contrato; información aos administradores do terreo; vixilancia; sancións e cumprimento; adaptabilidade; condicións de participación. O marco implementouse nunha aplicación web (www.console-hub.eu) que toma a forma dun centro de coñecemento que inclúe exemplos prácticos de implantación e información sobre diferentes tipos de contratos nun formato buscable.
O segundo resultado é o resultado da análise de aproximadamente 120 casos prácticos que abarcan unha ampla gama de solucións contractuais tanto dentro como fóra da UE. A análise dos estudos de casos mostrou que moitos casos de implementación da vida real combinan diferentes tipos de contratos. Quedou claro que a implementación colectiva pode ser un requisito previo para a eficacia ambiental, especialmente para as AECPG. Os contratos baseados en resultados están dirixidos principalmente a AECPG específicos e poden aumentar a implicación dos administradores de terras debido ás opcións de xestión flexibles.
As recomendacións para o deseño e execución dos contratos derivadas dos casos prácticos son:
- Orientar os contratos a rexións específicas permite abordar mellor as críticas rexionais e mellora o interese e a comprensión das medidas entre agricultores e forestais.
- A implicación dos xestores de terras na fixación de obxectivos e no desenvolvemento de medidas agroambientais leva a unha maior compatibilidade cos seus negocios e pode crear situacións gañando para todos.
- A implicación das autoridades de supervisión no deseño de indicadores en esquemas baseados en resultados pode garantir a integración nos programas de desenvolvemento rural.
- A promoción de enfoques ascendentes e a implicación de axentes rexionais clave como unidades de coordinación mellora o compromiso e a motivación dos enfoques colectivos.
- Asegurar bos niveis de equidade e equidade mellora a aceptación, especialmente nas solucións baseadas na cadea de valor. En terceiro lugar, ofrecemos unha análise da preferencia e aceptación de novas solucións contractuais.
A aceptación de novas solucións contractuais para aumentar a provisión de bens públicos agroambientais e climáticos (AECPG) estudouse desde a perspectiva dos xestores do territorio e doutros actores. Os datos da enquisa incluíron 2.721 respostas de xestores de terras e 486 de partes interesadas en 12 países europeos. Os resultados mostraron que os xestores de terras prefiren solucións contractuais baseadas en resultados, seguidas de solucións de cadea de valor. Estas solucións contractuais foron percibidas como máis fáciles de entender e implementar nas súas explotacións, ademais de ser máis beneficiosas economicamente.
Pola contra, as solucións de tenencia da terra e os convenios colectivos consideráronse menos fáciles de entender e menos beneficiosos economicamente para as explotacións. Tendo en conta as características específicas do contrato, a retribución anual, a asistencia técnica e a formación ofrecidas pola autoridade aos xestores de terreos, así como a flexibilidade para determinar as medidas a adoptar no marco do contrato, e a idea de que uns mellores resultados conducen a unha retribución máis elevada, foron algunhas das características máis valoradas. Por outra banda, o pago compartido dentro dun grupo e o seu carácter periódico considéranse menos desexables.
En cuarto lugar, CONSOLE avalía o desempeño do contrato en toda Europa. Os principais descubrimentos científicos inclúen a avaliación da eficiencia e eficacia en diferentes escenarios, comparacións entre tipos e con esquemas baseados en inputs e cuantificación do valor da información. Finalmente, CONSOLE ofrece mensaxes políticas claras, incluso en relación coa nova PAC, e estableceu unha Comunidade de Prácticas activa para a futura promoción das solucións contractuais da AECPG.
O Pacto Verde Europeo e as iniciativas de seguimento lanzadas pola Comisión Europea (por exemplo, a Estratexia Farm to Fork e a Estratexia Biodiversidade 2030) poñen un gran foco nos problemas relacionados co cambio climático, a biodiversidade e a protección ambiental en xeral. Durante décadas, a política agrícola da UE reorientouse parcialmente cara á provisión de bens públicos nas zonas rurais, recoñecendo as demandas sociais.
A Política Agraria Común (PAC) 2023-2027 reforza aínda máis a arquitectura verde da PAC. Os servizos climáticos, a conservación da biodiversidade e a protección ambiental son normalmente bens públicos, polo que as características de non exclusión e non rivalidade impiden que os mercados funcionen para estes bens, xerando o coñecido problema do free riding. Ademais, a dificultade para proporcionar bens públicos está relacionada con desafíos como a compensación entre o rendemento ambiental e a rendibilidade das explotacións, o desfase de tempo entre os cambios nas prácticas e o impacto e o posible desaxuste entre as escalas de accións e efectos. Como resultado, varios Bens Públicos Agroambientais e Climáticos (AECG) caracterízanse por unha oferta insuficiente.
O obxectivo xeral de CONSOLE é impulsar a innovación na provisión sostible de BACC pola agricultura e a silvicultura da UE. Os tipos de contratos abordados son os contratos baseados na tenencia do solo con fins ambientais; contratos con implantación/cooperación colectiva; contratos baseados en resultados/orientados a resultados e contratos baseados na cadea de valor.
O obxectivo de CONSOLE é impulsar a innovación na entrega sostible de bens públicos agroambientais e climáticos (AECPG) pola agricultura e a silvicultura da UE. Para acadar este obxectivo, CONSOLE constrúe unha Comunidade de Prácticas (CoP) para co-crear un marco contractual validado empíricamente, deseñar e probar modelos de contrato eficaces e eficientes e apoiar a súa implementación por parte de múltiples partes interesadas. O equipo multi-stakeholder e multidisciplinar de CONSOLE reúne a 24 socios en 13 países, que abarcan tipos representativos de actores implicados no deseño e execución dos contratos da AECPG (organizacións de agricultores, administracións rexionais, consultoras, institucións de investigación e organismos de xestión da auga e dos montes).
O marco CONSOLE mellorará o deseño e facilitará a implantación de solucións contractuais innovadoras para a subministración de AECPG en diversas condicións en toda a UE. O marco da CONSOLA inclúe:
- Un catálogo que mostra experiencias exitosas e mellores prácticas nos modelos de contratación e cooperación da AECPG.
- As mellores solucións contractuais da AECPG e a súa avaliación para diferentes niveis de goberno.
- Unha guía completa do proceso de deseño de contratos da AECPG; d) documentación, formación e materiais de apoio.
CONSOLE inclúe unha análise completa de polo menos 52 estudos de casos de experiencias existentes que abranguen acordos de tenencia da terra, enfoques baseados en resultados, implementación colectiva e remuneración baseada na cadea de valor, apoiada por enquisas e modelos. A partir destas experiencias, desenvolveranse solucións contractuais melloradas en colaboración coa CoP.
O marco de CONSOLE probarase en contextos de toma de decisións do mundo real e converterase nunha ferramenta de apoio para os actores de campo, permitindo a entrega e a sustentabilidade dos AECPG. O coñecemento mellorará o deseño de políticas destinadas a acadar os Obxectivos de Desenvolvemento Sostible, especialmente a través das políticas ambientais e da PAC post-2020.
CONSOLE superou o estado da arte en tres áreas principais:
- Enmarcar o problema das solucións contractuais innovadoras para a prestación de AECPG nun marco único e coherente.
- Proporcionar información empírica sobre as preferencias e o rendemento destes contratos.
- Establecer unha comunidade de práctica capaz de utilizar novas solucións contractuais e innovar aínda máis neste campo. CONSOLE obtivo impactos en cinco áreas principais:
- Presentación de modelos de cooperación que permiten a subministración de bens públicos agroambientais e climáticos e garanten a súa lonxevidade: unha recompilación de 120 estudos de caso da UE e doutros países.
- Desenvolvemento de modelos contractuais agroambientais e climáticos innovadores baseados na revisión das iniciativas existentes e no deseño doutras novas.
- Mellorar a viabilidade económica das iniciativas agroambientais e climáticas mediante un marco contractual agroambiental e climático revisado e coherente, incorporado nas directrices de deseño de contratos (deseñadas e probadas conxuntamente coa comunidade de práctica) e a viabilidade de solucións con visión de futuro.
- Apoio aos responsables políticos e ás partes interesadas mediante o intercambio de boas prácticas a nivel nacional e rexional: organizáronse 37 eventos da CoP, con máis de 740 participantes, que se complementaron con 21 actividades de formación, 12 xiras de presentación e 24 eventos multiplicadores para un total de máis de 1200 participantes. Aínda que xa se incorporaron na elaboración de políticas nos 13 países participantes, espérase que a maioría das implicacións políticas sexan relevantes para o próximo período de programación.
- Fortalecer a investigación transdisciplinar e o apoio científico integrado para lograr enfoques coherentes entre as prioridades agrícolas, ambientais e climáticas, mediante actividades participativas de definición de axenda e intercambio bidireccional coas partes interesadas, sentando as bases para colaboracións que se estendan moito máis alá da duración do proxecto.
- ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA (UNIBO)