Skip to main content

Projecte Fundació Biodiversitat: Anàlisi de la Cambra Informe de seguiment del Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC) 2014-2018 per Comunitat Autònoma

Descripció

S‟han identificat 49 iniciatives d‟adaptació al canvi climàtic comunes a les diferents comunitats autònomes. Les comunitats autònomes disposen duna eina digital on compartir experiències dadaptació en sectors com; agricultura, biodiversitat, forestal, costa, salut i urbanisme. Antecedents: L'any 2006, Espanya va aprovar el 'Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC)' i el setembre del 2018 es va publicar el IV i darrer Informe de Seguiment. Tot i això, la complexitat de l'arquitectura institucional a Espanya pot generar duplicitat en les accions d'adaptació i dificultar la gestió eficient de recursos, així com la integració de les accions en tots els sectors i nivells administratius. En aquest sentit, el projecte ha analitzat el Quart informe de seguiment del 'Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic 2014-2018 per comunitat autònoma' amb l'objectiu de millorar l'eficiència en la implementació i el seguiment de les polítiques i accions d'adaptació al canvi climàtic.

Descripció de les activitats
  1. Identificació dels punts focals i altres actors clau en diferents nivells administratius (Comunitats Autònomes), preferiblement que hagin participat al Grup de Treball sobre Impactes i Adaptació (GTIA) oa la presa de decisions relatives a la política Nacional d'adaptació al Canvi Climàtic.
  2. Recopilar i integrar en una base de dades les estratègies, els programes, els plans, les iniciatives i les polítiques d'adaptació al canvi climàtic de totes les CCAA, definides al IV informe del PNACC. Classificació de les iniciatives dadaptació per comunitat autònoma i per sector, tipus dimpacte, risc, horitzó temporal, bloc dactuació (anàlisi del clima, generació descenaris climàtics, avaluació dimpactes, vulnerabilitat i adaptació al CC), i resultat esperat. Identificació d'iniciatives comunes a diferents territoris i identificació de les CCAA més avançades quant a la implementació d'aquestes iniciatives per establir possibles sinergies entre les administracions de les CCAA.
  3. Anàlisi d'iniciatives prioritàries, segons la seva rellevància per a les comunitats autònomes i tenint en compte l'horitzó temporal. Identificació dels organismes responsables i òrgans de coordinació i de participació implicats en el desenvolupament de les iniciatives comunes; comparació de les entitats implicades el procés d'implementació, per tal d'identificar possibles millores en la transferència de coneixements i la replicabilitat de les iniciatives.
  4. Organització de reunions telefòniques o presencials entre Lavola i les comunitats autònomes més avançades en el procés d'implementació de les iniciatives comunes prioritàries, perquè comparteixin amb Lavola la seva experiència en la implementació, fent èmfasi en la planejació, gestió de recursos i barreres/oportunitats tècniques, financeres i institucionals identificades.
  5. Elaboració d'un informe per cada iniciativa comuna identificada, que recopili l'experiència de les comunitats autònomes més avançades en la implementació d'aquestes iniciatives, considerant la informació rebuda durant les reunions de l'acció set. Aquest informe resumirà estratègies de planejament, gestió de recursos i barreres/oportunitats tècniques, financeres i institucionals identificades.
  6. Difusió de l'informe redactat a la fase anterior per correu electrònic amb les CCAA que estiguin en procés de planificació de les mateixes iniciatives. Aquest primer contacte entre els diferents organismes de les comunitats autònomes iniciarà un procés de coordinació i intercanvi de coneixement entre els actors clau.
  7. Proposar diferents eines digitals que permetin intercanviar comentaris, modificar documents, compartir informes, etc. entre diferents actors, de manera interactiva i en temps real, permetent una transferència d'opinió més eficaç.
  8. Elaboració d'un Pla d'Acció que estableixi les pautes generals per a una implementació més eficient d'iniciatives comunes, tenint en compte l'experiència prèvia compartida per les comunitats autònomes contactades.
  9. Divulgació de resultats i sessió de treball organitzada a la Fundació Biodiversitat per als actors clau de les diferents CCAA, que alhora faciliti millorar les xarxes de contactes i intercanvi d'experiències.
Descripció contextual

L'any 2006, Espanya va aprovar el 'Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC)' i el setembre del 2018 es va publicar el IV i darrer Informe de Seguiment. Tot i això, la complexitat de l'arquitectura institucional a Espanya pot generar duplicitat en les accions d'adaptació i dificultar la gestió eficient de recursos, així com la integració de les accions en tots els sectors i nivells administratius.

En aquest sentit, el projecte ha analitzat el Quart informe de seguiment del 'Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic 2014-2018 per comunitat autònoma' amb l'objectiu de millorar l'eficiència en la implementació i el seguiment de les polítiques i accions d'adaptació al canvi climàtic.

Objectius

L'objectiu principal ha estat l'anàlisi del quart informe de seguiment del Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC) 2014-2018 per comunitat autònoma, per millorar l'eficiència en la implementació i el seguiment de les polítiques i les accions d'adaptació al canvi climàtic.

Resultats

S'han elaborat diverses bases de dades amb informació de 320 iniciatives, estratègies, polítiques i plans d'adaptació al canvi climàtic, classificades segons el sector, l'horitzó temporal i el risc, entre d'altres. S'han prioritzat 49 iniciatives per trobar sinergies entre les diferents comunitats autònomes. S'ha creat una eina digital per compartir experiències i s'ha elaborat un pla d'acció amb 19 pautes per implementar iniciatives d'adaptació. Les experiències d'implementació dels diferents governs autonòmics participants han estat plasmades en 6 informes sectorials (agricultura, biodiversitat, forestal, costa, salut i urbanisme) que inclouen, entre d'altres, les barreres i les oportunitats trobades i les recomanacions de millora.

Beneficiaris
  • Lavola