Ir o contido principal
logo proyecto horizonte mustec

Proxecto MUSTEC de H2020: Adopción de electricidade solar térmica no mercado mediante a cooperación

  • Tipo Proxecto
  • Estado Cheo
  • Execución 2017 -2021
  • Orzamento asignado 2.396.526,13 €
  • Ámbito Europeo
  • Fonte principal de financiamento Horizonte 2020
  • Páxina web do proxecto MUSTEC
Descrición das actividades

O proxecto identificou cuestións relevantes que poderían ser un obstáculo ou un factor determinante para o futuro subministro de electricidade flexible desde plantas CSP en países do sur, centro e norte de Europa, suxerindo intervencións políticas que aborden tanto as barreiras como os factores que impulsan a difusión da tecnoloxía, así como os factores e as barreiras á participación en mecanismos de cooperación.

O estudo demostrou que, nos últimos anos, o despregamento global da CSP ralentizouse e desprazouse fóra de Europa. A industria europea de CSP enfróntase actualmente a serios desafíos e á competencia de novas empresas, principalmente de Asia. Existe a preocupación de que esta tendencia poida levar á desaparición de moitas empresas europeas e, co tempo, á disolución das redes de innovación dos CSP. Nos últimos anos, o custo nivelado da electricidade procedente da CSP experimentou unha clara tendencia á baixa, pero aínda é necesario reducilo para que a CSP sexa máis competitiva.

Ademais dos esforzos continuos e específicos de I+D para mellorar a eficiencia da xeración de enerxía CSP, así como do apoio específico á implementación, os elementos clave inclúen a creación dun marco de investimento favorable e a subministración de ferramentas de financiamento para axudar a cubrir os riscos asociados á implementación do proxecto. Isto require políticas enerxéticas e climáticas ambiciosas que establezan sinais de prezos axeitados e reflictan o valor da flexibilidade no sistema eléctrico. Do mesmo xeito, un marco político estable e a continuidade da política de enerxías renovables, tanto a nivel nacional como europeo, son factores cruciais.

Deberíase fomentar a cooperación rexional mediante o desenvolvemento de solucións regulatorias concretas e proxectos piloto relacionados, e as estratexias nacionais e rexionais de seguridade enerxética deberían recoñecer o valor da cooperación nas enerxías renovables en xeral e as oportunidades que ofrece a CSP en particular. Do mesmo xeito, o desenvolvemento da infraestrutura da rede de transmisión transfronteiriza é crucial.

As medidas políticas deberían permitir un apoio específico (é dicir, específico para a tecnoloxía) e un apoio político para as enerxías renovables e, en particular, o deseño das poxas de enerxía renovable debería valorar mellor os impactos positivos do sistema, como o almacenamento e a xestión da capacidade da CSP. Ademais, para estimular e facilitar o uso de mecanismos de cooperación en materia de enerxías renovables entre os Estados membros da UE, unha declaración máis clara e un marco de apoio máis específico a nivel da UE son cruciais para reducir a complexidade engadida do desenvolvemento cooperativo de proxectos de enerxías renovables. As medidas políticas no marco do "marco habilitante" da UE poderían axudar a reducir os custos dos proxectos de CSP. As poxas no marco do mecanismo de financiamento da UE deberían ser específicas para a tecnoloxía e abordar especificamente a CSP. O financiamento de "proxectos de CSP en enerxías renovables" a través do Mecanismo Conectar Europa (CEF) debe ter en conta os requisitos dos proxectos de CSP (por exemplo, en relación cos tempos de execución dos proxectos e os volumes de investimento).

Unha combinación equilibrada de políticas debería incluír tamén medidas indirectas para mellorar a comunicación dos beneficios da cooperación nas enerxías renovables e fomentar a aceptación pública. Neste sentido, a implementación de procedementos transparentes que faciliten a participación das partes interesadas locais e apoien a realización de potenciais beneficios locais é crucial para fomentar a aceptación local dos proxectos cooperativos de enerxía solar térmica.

Os resultados do proxecto MUSTEC difundíronse amplamente a través de conferencias, eventos, publicacións científicas e dous vídeos.

Descrición contextual

A enerxía solar de concentración (CSP) podería desempeñar un papel importante no futuro mercado enerxético europeo, ofrecendo unha serie de beneficios potenciais aliñados cos obxectivos da política enerxética europea.

En primeiro lugar, a CSP pode producir enerxía de alto valor e despachable baixo demanda para equilibrar as fontes intermitentes e, polo tanto, contribuír á transición enerxética. En segundo lugar, o comercio transfronteirizo de CSP apoiaría o obxectivo da UE de descarbonizar o sistema eléctrico de forma rendible mediante a cooperación entre os Estados membros.

Polo tanto, o comercio de CSP desde o sur cara ao centro e o norte de Europa pode aumentar a estabilidade dun futuro sistema eléctrico altamente renovable e reducir os custos globais do sistema.

Neste contexto, o obxectivo xeral de MUSTEC é avaliar as barreiras e oportunidades existentes para que a CSP desempeñe un papel clave no futuro sistema eléctrico europeo mediante o subministro de electricidade firme desde os países do sur aos do norte de Europa, e desenvolver e propoñer instrumentos políticos concretos para superar as barreiras que impiden a realización de tipos específicos de proxectos comerciais de CSP e intraeuropeos.

Obxectivos

Dentro do Marco de Política Enerxética e Clima da UE para 2030, MUSTEC busca explorar e propoñer solucións concretas para superar os diversos factores que dificultan o despregamento de proxectos de enerxía solar concentrada (CSP) no sur de Europa, capaces de subministrar electricidade renovable baixo demanda aos países de Europa Central e do Norte.

Con este fin, o proxecto analizará os factores que impulsan e dificultan o despregamento de CSP e a cooperación en enerxías renovables (ER) en Europa, identificará futuras oportunidades para a cooperación en materia de CSP e propoñerá un conxunto de medidas concretas para aproveitar o potencial existente. Para acadar estes obxectivos, MUSTEC aproveitará a experiencia e o coñecemento xerados a través de mecanismos de cooperación e desenvolvementos na industria CSP, baseándose en estudos de casos concretos de CSP.

Isto considerará o deseño e as políticas actuais e futuras do mercado enerxético europeo, así como o valor da CSP nos mercados da electricidade e os beneficios económicos e ambientais asociados. Neste sentido, MUSTEC combina unha análise específica, exhaustiva e multidisciplinar das oportunidades pasadas, presentes e futuras de cooperación en CSP cunha colaboración e consulta continuas cos responsables políticos e os participantes do mercado. Isto conseguirase mediante un diálogo intenso e continuo coas partes interesadas e o establecemento dunha rede de intercambio de coñecementos á medida.

O consorcio MUSTEC está composto por nove institucións de renome de seis países europeos e inclúe a moitos dos investigadores máis prolíficos da comunidade europea de política enerxética, cunha longa traxectoria de investigación en proxectos de investigación sobre política enerxética financiados a nivel europeo e nacional.

Resultados

Baseándose nas conclusións anteriores, MUSTEC propuxo intervencións políticas específicas e desenvolveu unha folla de ruta e un plan de acción detallados.

O traballo en MUSTEC abordou as preocupacións de cinco amplos grupos de partes interesadas, incluíndo (1) os responsables políticos a nivel europeo e nacional, (2) varios participantes no mercado, (3) a industria europea/mundial de CSP, (4) a comunidade científica e (5) a sociedade civil.
O traballo realizado serviu para promover a tecnoloxía CSP e estimular o debate sobre esta tecnoloxía a nivel político. A idea dun posible proxecto de cooperación CSP foi promovida a nivel nacional e rexional. A nivel europeo, o Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico de España recibiu un servizo de Asistencia Técnica ofrecido pola Comisión Europea ( https://www.hdcefenergy.eu/ ) para posibles proxectos de enerxías renovables de base biolóxica para a nova liña de financiamento do CEF co fin de seguir desenvolvendo a idea do proxecto de cooperación MUSTEC.

O traballo en MUSTEC tamén abordou as preocupacións de varios participantes do mercado e da industria europea/mundial de CSP. Estas partes interesadas foron consultadas regularmente ao longo do proxecto, e as súas opinións e comentarios sobre os resultados do noso proxecto foron debidamente tidos en conta e incorporados ás nosas recomendacións para mellorar aínda máis o impacto do proxecto. Tamén se promoveron impactos na comunidade científica mediante publicacións en revistas científicas e participación en congresos científicos.

Realizouse unha avaliación detallada do impacto na sustentabilidade dun posible proxecto de cooperación. Os resultados mostraron que a implantación dunha central eléctrica CSP creará valor engadido e emprego, principalmente en Europa, e que a electricidade xerada terá unha baixa pegada de carbono e hídrica. Non obstante, existen algúns riscos sociais potenciais na cadea de valor da CSP que cómpre minimizar. En comparación cun sistema equivalente en termos de flexibilidade e manexabilidade con paneis fotovoltaicos e baterías, o CSP ten un mellor rendemento en todos os indicadores de sustentabilidade analizados.

O proxecto tamén investigou as implicacións xeopolíticas e de seguridade enerxética da CSP. Demostramos que, a pesar das vantaxes significativas en áreas políticas tradicionalmente "duras", tanto en termos de xeopolítica (por exemplo, menor dependencia das importacións) como de seguridade enerxética (por exemplo, unha fonte de capacidade de xestión de renovables), a CSP non é un problema na política e xeopolítica enerxéticas europeas. A CSP considérase unha tecnoloxía de nicho e os mecanismos de cooperación considéranse innovacións institucionais de nicho. Ademais, a CSP pode ser unha tecnoloxía facilitadora para a transición enerxética global: dado que a CSP pode equilibrar a enerxía eólica e fotovoltaica, pode permitir o despregamento continuo e seguro destas tecnoloxías, facilitando a descarbonización continua e creando máis empregos en tecnoloxías distintas da CSP. Polo tanto, acelerar a cooperación en materia de política de protección da información (CSP) sería unha resposta axeitada da UE á crise da COVID-19, que serviría tanto aos obxectivos xeopolíticos da UE como aos obxectivos do Pacto Verde Europeo.

Coordinadores
  • CENTRO DE INVESTIGACIONES ENERGETICAS MEDIOAMBIENTALES Y TECNOLOGICAS (CIEMAT)