H2020 SIM4NEXUS Proiektua: Kudeaketa Integratu Iraunkorra ura-lurra-elikadura-energia-klima NEXUS baliabideen erabilera eraginkorra den Europarako
- Mota Proiektua
- Egoera Bete
- Exekuzioa 2016 -2020
- Esleitutako Aurrekontua 7.895.657,5 €
- Eremua Europeo
- Finantza-iturri nagusia H2020
- Proiektuaren webgunea Proyecto SIM4NEXUS
Lurra, janaria, energia, ura eta klima elkarri lotuta daude eta sistema koherente bat osatzen dute ("Nexus"), konplexutasuna eta feedbacka nagusi. Nexus-en kudeaketa integratua funtsezkoa da baliabideen erabilera eraginkorra eta iraunkorra bermatzeko. Baliabideen erabilera eraginkorra den Europarako oztopoak honako hauek dira: politikaren inkoherentziak eta inkoherentziak, ezagutza hutsuneak —batez ere Nexuserako integrazio-metodologiei eta tresnei buruzkoak— eta ezagutzaren eta teknologiaren geldialdia. SIM4NEXUS-ek oztopo horiei aurre egiteko metodologia berritzaileak garatuko ditu, lehendik dauden, ezagunak eta zientifikoki finkatutako eredu “tematiko” oinarritzat hartuta, Nexus osagai/“gai” desberdinak simulatuz eta garatuz:
- Gaikako ereduen emaitzak integratzeko konplexutasun zientziaren metodologia eta ikuspegi berriak.
- Erabakiak hartzeko eta politika egiteko domeinu publikoko datuak eta metadatuak ezin hobeto integratzeko geoplataforma.
- Ezagutza eskuratzeko motorra, espazio- eta denbora-eskala ezberdinetako estrategiak integratzeko goitik beherako eta behetik gorako ikaskuntza-prozesu batekin, ezagutza berriak eta sortzen ari diren ezagutzak aurkitzea ahalbidetzen duena, Nexus osagaien eta politiken/estrategien arteko harreman ezezagunen moduan.
- Jokalari anitzeko web-oinarritutako serio-joko batek, bistaratze-tresna interaktibo hobetu gisa, murgiltze-esperientzia bat eskaintzen du politika-arduradunentzat eta erabaki-hartzaileentzat. Joko serioak erabiltzaileei (jokalari gisa) politikak hobeto ulertzen eta ikusarazten lagunduko die hainbat eskala geoespazialetan eta ikuspegi holistiko batetik, Nexus-aren ulermen zientifiko hobea lortzeko. Serio-jokoa balioztatuko da (inplementatu, probatu, egiaztatu eta erabiliko da) hamar kasu-azterketen bidez, eskualde-mailatik nazio-mailaraino.
Era berean, beste bi joko serio estrategiko garatuko dira Europan eta mundu mailan, erakustaldi, prestakuntza eta ustiapen helburuetarako, negozio-plan sendo batekin eta jabetza intelektualaren (IP) esparruarekin batera, proiektuaren osteko panorama eta negozio-potentziala aprobetxatzeko.
SIM4NEXUSek ura, elikagaiak, energia, biodibertsitatea eta lurzorua kudeatzeko politikak klima eta jasangarritasun helburuekin nola lotzen diren ulertzeko hobetu zuen. Proiektuak Nexus-en atzean dagoen Systems Dynamics Model baten azterketa garden eta zehatza hartu zuen esplorazio tresna gisa erabiltzeko. SIM4NEXUS-ek politika-txartelen konbinazio desberdinak ere esperimentatu zituen eta testuinguru ezberdinetan dituzten ondorioak alderatu zituen. Horri esker, Serious Game-k politika arduradunak ahalduntzeko eta Nexus-en arazoetarako sektoreen arteko irtenbideak aurkitzen laguntzeko gaitasuna ematen dio.
Emaitza nagusi hauek lortu dira: Baliabideen interkonexioen sendotasuna ebaluatzeko metrikak garatu eta probatu dira, zuzeneko (adibidez, ura -> energia) eta zeharkako (adibidez, ura -> janaria -> energia) interkonexioekin. Kasu-azterketetan algoritmo heuristiko bat garatu eta probatu zen, interkonexioaren intentsitatea kuantifikatzeko. Hori hainbat kasu azterketetan frogatuta dago. Lau kasu praktiko (Grezia, Azerbaijan, Letonia eta Herbehereak) inplementatu eta prest daude Serious Game bidez (https://bit.ly/39kendE). Gainera, Global Case Study-k SIM4NEXUS Serious Game plataformaren bidez (https://bit.ly/3n3uO1R) atzitzeko tresna bat garatu du. Erresuma Batuko kasu-azterketa-jokoa mantentze-lanean dago une honetan, findu eta hobetzen ari da.
Joko hau jolasteko oraingo esteka hau da: https://bit.ly/33eyQNv. Serious Games eskuragarri daude bigarren hezkuntzan eta unibertsitatean, erabakiak hartzen laguntzeko eta gizarte zibila sentsibilizatzeko. Gida praktiko bat eskaintzen da joko serio bat bizitza errealeko baldintzetan parte-hartze prozesuetan aplikatzeko. Serious Games informazio aberatsa dela frogatzen du. System Dynamics Models (SDM) eskuragarri daude 11 kasu azterketetarako, besteak beste, Hego-mendebaldeko Erresuma Batua, Andaluzia, Sardinia, Letonia, Suedia, Herbehereak, Grezia, Azerbaijango, Frantzia-Alemania mugaz gaindi, Alemania-Txekiar Errepublika-Eslovakia mugaz gaindiko eta Europa. Ez dago SDMrik kasu globalerako, ebaluazio zehatzak (eskualde anitzeko) eredu tematikoetatik eskuragarri daudelako. Kasu-azterketa bakoitzak bi eta bost tailer artean antolatu zituen interes-taldeentzat, baita konpromiso-jarduerak ere, hala nola aldebiko bilerak, kongresuetan parte hartzea, joko serioen erakustaldiak, online inkestak, etab.
Tailer bakoitzak 15 eta 30 pertsona artean bildu zituen, inkestek, berriz, 60 eta 100 parte hartzaileren erantzunak jaso zituzten. Guztira, kasu-azterketa bakoitzak 30 eta 60 erakunde artean hartu zuen parte proiektuko jardueretan. SIM4NEXUSek nexus kontzeptua politiketan hartzearen balio erantsia erakutsi zuen. Lehenik eta behin, aukera sinergikoak erabiltzen dira uraren, lurraren, elikagaien, energiaren eta klimaren artean, ezusteko konpromezuak saihestuz. Bigarrenik, prozesu politikoan gardentasuna ezartzen da eta irtenbide berritzaileagoak garatzen dira diziplinarteko lankidetza eta diziplinaz gaindiko lan metodoen bitartez. Orain arte, nexus ikuspegia neurri mugatuan erabili da. Hala ere, politikaren ikuspegiak eta formulazioa ikuspegi sektorial batetik ikuspegi tematiko eta sistemiko integratuagoetara pasatzen ari dira. Europako azken politiketan "lotura" terminoa esplizituki erabiltzen ez den arren, besteak beste, Europako Itun Berdea, Farm to Fork Estrategia eta Horizon Europe dira.
Lurra, janaria, energia, ura eta klima elkarri lotuta daude eta sistema koherente bat osatzen dute ("Nexus"), konplexutasuna eta feedbacka nagusi. Nexus ulertzea funtsezkoa da baliabideen erabilera eraginkorra eta iraunkorra bermatzeko. SIM4NEXUS-ek elkarrekiko harreman horien ulermena hobetu zuen bizitza errealeko kasuetan. Modu honetan, proiektuak Europar Batasunaren hazkunde adimentsu, iraunkor eta inklusiboaren helburuak babesten zituen, baliabideen erabilera eraginkorra eta karbono gutxiko ekonomia lortzea barne.
Erabakiak hartzeko nexus kontzeptua hartzea politika koherenteetan oinarritzen da, baliabideen gatazkak kudeatzen eta baliabide naturalen erabileran sinergiak sortzean. SIM4NEXUS-ek metodologia berritzaileak eman ditu oztopo horiei aurre egiteko, Nexus osagai/"gai desberdinak simulatzen dituzten eredu "tematiko" lehendik, ezagunak eta zientifikoki finkatuak oinarritzat hartuta. Web-joko serio bat bistaratzeko tresna interaktibo hobetu gisa garatu da, eta murgiltze-esperientzia bat eskaintzen die erabakiak hartzen dituztenei eta arduradun politikoei.
Serious Game-k erabiltzaileei (jokalari gisa) politikak hobeto ulertzen eta bistaratzen lagunduko die hainbat eskala geoespazialetan eta ikuspegi holistiko batetik, Nexus-aren ulermen zientifiko hobea lortzeko. Bertsio osoa jendaurrean eskuragarri dago URL honetan (Google Chrome): https://seriousgame.sim4nexus.eu.
Lurra, janaria, energia, ura eta klima elkarri lotuta daude eta sistema koherente bat osatzen dute ("Nexus"), konplexutasuna eta feedbacka nagusi. Nexus-en kudeaketa integratua ezinbestekoa da baliabideen erabilera eraginkorra eta iraunkorra bermatzeko. Baliabideen erabilera eraginkorra den Europarako oztopoak honako hauek dira: politiken inkoherentziak eta inkoherentziak, ezagutza hutsuneak —batez ere Nexuserako integrazio metodologiei eta tresnei buruzkoak— eta ezagutzaren eta teknologiaren blokeoak. SIM4NEXUS-ek oztopo horiei aurre egiteko metodologia berritzaileak garatuko ditu, lehendik dauden, ezagunak eta zientifikoki finkatutako eredu “tematiko” oinarritzat hartuta, Nexus osagai/“gai” desberdinak simulatuz eta garatuz:
- Konplexutasunaren zientzian metodologia eta ikuspegi berriak gai-ereduen emaitzak integratzeko.
- Erabakiak hartzeko eta politika egiteko domeinu publikoko datuak eta metadatuak integratzeko geoplataforma.
- Espazio- eta denbora-eskaletan estrategiak integratzeko ezagutza-motor bat, goitik beherako eta behetik gorako ikaskuntza-prozesuekin, ezagutza berriak eta sortzen ari diren nexus-en osagaien eta politiken/estrategien arteko harremanen forman.
- Erabiltzaile anitzeko, web-oinarritutako serio-joko batek, bistaratze-tresna interaktibo hobetu gisa, murgiltze-esperientzia bat eskaintzen du erabakiak hartzen dituzten eta politika-arduradunentzat. Serious Game-k erabiltzaileei (jokalari gisa) politikak hobeto ulertzen eta bistaratzen lagunduko die hainbat eskala geoespazialetan eta ikuspuntu holistiko batetik, Nexus-aren ulermen zientifiko hobea lortzeko. Serious Game balioztatuko da (inplementatu, probatu, egiaztatu eta erabiliko da) hamar kasu-azterketen bidez eskualde-mailatik nazio-mailaraino. Europako eta mundu mailan beste bi joko serio estrategiko garatuko dira erakustaldi, hezkuntza eta ustiapen gehiagorako helburuetarako, negozio-plan sendo batekin eta jabetza intelektualaren eskubide-eskubideekin batera, proiektuaren osteko paisaia eta merkataritza-potentziala aprobetxatzeko.
EBko talde batek ikuspegi paregabea hartzen ari da uraren, energiaren, elikagaien, lurzoruaren eta klimaren arteko erlazioak aztertzeko. Kasu praktikoen eta bideo-jokoen erabileraren bitartez, ekimena aldaketak bultzatzen ari da baliabide naturalak ulertzeko eta kudeatzeko moduan. SIM4NEXUS proiektua aurkeztuz, Floor Brouwer koordinatzaileak zera dio: "Nexus kontzeptuak ulermen holistiko eta integrala garatu nahi du baliabide naturalen erabilerak klima aldatzen duen testuinguruan nola eragiten duen". Baliabide anitzeko ikuspegiaz gain, kontzeptuak baliabide naturalen kudeaketa iraunkorra kontuan hartzea ahalbidetzen du, baita politiken koherentzia ere. Helburu orokorra proiektuaren izenburu osoan laburbiltzen da: Ura-Lurra-Elikagaiak-Energia-Klima Loturarako Kudeaketa Iraunkorrera Integratua Baliabideen Eraginkortasuna duen Europarako. Baliabide hauek estu lotuta daude, hau da, arlo bateko ekintzek beste guztietan eragina dute.
Horri aurre egiteko, SIM4NEXUSek klimari eta aldaketa politikoei erantzuteko elementu horiek izan dezaketen eragina ere kontuan hartzen du. Bi ikuspegi batek, kasu-azterketak eta joko serioak barne, baliabideen erabilera eraginkorra eta karbono gutxiko Europarako oztopoak argitu eta gainditzen lagunduko du. Entretenimendu hutsa baino gehiago eskaintzeko diseinatuta, joko serioek arlo ezberdinetako ideiak lotzen laguntzen dute. Taldeak bideo-jokoak politika ulertzeko baliabide gisa ezarri ditu, onarpena, gatazkak arintzea eta konpromisorako bideak eraginez. Honek lehen argia adierazten du: "Guk dakigunez, zientifikoki sendo dauden eredu, datu eta metodologien zerrenda zabal batean oinarritutako Nexus bideo-joko serio bat ez da inoiz garatu orain arte", dio Brouwer-ek.
Jolasetan oinarritutako ulermena eta prestakuntza Alor ezberdinetako ideiak lotzeko erabiltzen dira, serio jokoek irtenbide alternatiboak eztabaidatzeko eta alderatzeko aukera eskaintzen dute, konponbide partekatuak elkarrekin sortzeko. Jolas horiei esker, interesdunek loturari lotutako politiken epe ertain eta luzerako ondorioak ulertzeko eta ezagutzeko aukera izan behar dute. Serious games garatzen ari dira epe luzerako (30-50 urte) negozio eta politika plangintzarako ikuspegi integratua aztertzeko. Aldi berean, proiektuaren alderdi honek gizarteko erronka konplexuei aurre egiteko profesionalak eta ikasleak trebatzeko beharra ere jorratzen du. Tokiko hezitzaileentzako prestakuntza tresna gisa erabil daitezke erresilientziari, ingurumenaren babesari eta karbono gutxiko garapenari aurre egiteko. SIM4NEXUS jokoak 12 kasu praktikotan probatzen ari dira, politika, enpresa, gizarte zibil eta ikerketako profesionalen parte-hartzearekin.
Nexus osoarentzako politika-helburuak SIM4NEXUS-ek nexus-ikuspegi batek politika arrakastatsuaren ezarpenean nola lagundu dezakeen probatzen ari da, eta horrek loturaren inguruko kontzientzia handiagoa sortu beharko luke politika-ziklo osoan zehar. Lotutako sektore guztietako politika-helburuek inplementazioari eta horiek lortzeko bitartekoei buruzko gardentasunean oinarritzen dira, baita sinergiak maximizatzen eta gatazkak kudeatzen ere. Gainera, politika-prozesu koherenteek sektore guztien interes anitzak errespetatzea bermatu behar dute. Era berean, zientzian oinarritutako erabakiek lotura honetako sektoreen arteko harremanak hartuko dituzte kontuan. Koordinatzaileak modu eraginkorrean laburbiltzen du proiektuaren lorpen esanguratsuena izatea espero duena deskribatuz: "Ura-lurra-elikadura-energia-klima loturaren ulermen zientifikoa hobetzen ari da eta hainbat eskalatan aplikagarria da (eskualde, nazio, mugaz gaindi, Europako eta mundu mailakoa).
Sektore guztiak biltzearen helburuak, modu ulergarrian, datu askoko proiektu bat bihurtzen du. Honen harira, Brouwer-ek honakoa dio: "SIM4NEXUS-ek sektore anitzeko datuak bideratuta partekatzea onartzen du, ezagutza-sinergiak sortzeko eta sektore publiko eta pribatuan erabakiak hartzeko helburuarekin". Bazkideak ere prestakuntza-jarduerak garatzen ari dira kasu zehatzetan loturari buruz emandako datuak eta ezagutzak baliatzeko.
Ustiapen-estrategia Serious Game eta beste tresna batzuetara (adibidez, sistema-dinamikaren modelizazioa) zentratuko da, baita maila ezberdinetan prestakuntza emateko aprobetxatu daitekeen ezagutzan ere: ikasleak, unibertsitateko langileak, arduradun politikoak, enpresak eta gizarte zibileko erakundeak. Zuzendaritza Talde bat sortu da ustiapen estrategiaren ezarpena zuzentzeko eta bi urtez jarraitzeko. Zuzendaritza Taldeak Wageningen Research, Thessaly Unibertsitatea eta KWR Water-en ordezkariak biltzen ditu.
Proiektuaren ondorio politikoak estatuko eta EBko ekitaldietan aurkeztu ziren (adibidez, 2019ko maiatzaren 16an EBko Aste Berdean egindako tailer bat; 2020ko ekainaren 23an "Baliabideen erabilera eraginkorra eta karbono baxuko Europarako lotura eta politikak" izeneko webinar bat. Ondorio politikoak EBko politiken kontsultetan sartu dira. Politika laburrak aurkezten dira, besteak beste:
- Politika-koherentzia EBko politikan.
- Nekazaritza Politika Bateratuaren politika-koherentzia.
- EBko ur-politikak ezartzea.
- Europako Itun Berderako politika koherentziarako gomendioak (https://bit.ly/398GxrY).
- Paisaia zaharberritzea klima aldaketa leuntzeko eta egokitzeko (https://bit.ly/3nHNBjp).
Akordio Berdearen politika laburpena EB osoan ere partekatzen ari da, besteak beste, DG RTD, AGRI, CLIMA, ENER, ENV eta SANTE. SIM4NEXUSek urtero egiten diren ICT4WATER Cluster tailerretan laguntzen du proiektua Europako Batzordeak Europa Digitalean eta Horizon Europen dituen ekimenei laguntzeko tresna berritzaile gisa aurkezteko. South West Water, Ingalaterrako hego-mendebaldean edateko ura eta hondakin-uren zerbitzuak eskaintzen dituena, hobetu zuen uraren, energiaren eta lurzoruaren kudeaketaren arteko erlazioak eta elkarren mendekotasunak ulertzea.
SIM4NEXUSen elkarlanari esker, aukera eraginkorrak eta erresilientziaren inguruan sistema integratuak garatzea ahalbidetu zuten. SIM4NEXUS-ek Nexus Project Cluster-a zuzentzen du, Nexus-a gehiago komunikatzeko eta zabaltzeko lankidetzan aritzen diren ikerketa-ekimen independenteen talde bat. Guztira, 25 proiektu batu dira, eta klusterrak bi zientzia-politika tailer antolatu zituen Bruselan eta "Towards a Towards a Knowledge Agenda" izeneko DNC2020-n (2020ko ekaina). SIM4NEXUS politika arduradunekin, profesionalekin eta praktika-komunitateekin harremanetan jarri da.
Proiektua sare sozialetan aktiboa izan da, batez ere @sim4nexus Twitter kontuaren bidez. 570 txio, 2.700 birtxio, 3.950 gustatu eta 1.730 esteka klik ditu. 1280 jarraitzaile ditu. SIM4NEXUS-ek nazioarteko ebaluazio zientifikoetan lagundu du, IPCCrenak barne, diziplina anitzeko tresnekin. SIM4NEXUSek albo ekitaldiak antolatu zituen COP23 (2017ko azaroa) eta COP24 (2018ko abendua) bitartean.
- STICHTING WAGENINGEN RESEARCH (WR)