
H2020 MUSTEC Proiektua: Eguzki-elektrizitate termikoaren merkaturatzea lankidetzaren bidez
- Mota Proiektua
- Egoera Bete
- Exekuzioa 2017 -2021
- Esleitutako Aurrekontua 2.396.526,13 €
- Eremua Europeo
- Finantza-iturri nagusia H2020
- Proiektuaren webgunea MUSTEC
Proiektuak Europako hego, erdi eta iparraldeko herrialdeetako CSP zentraletako elektrizitate malguaren hornikuntzarako oztopo edo faktore erabakigarri izan daitezkeen arazo garrantzitsuak identifikatu ditu, teknologiaren hedapenerako oztopo eta eragileei aurre egiten dieten esku-hartze politikoak proposatuz, baita lankidetza mekanismoetan parte hartzeko eragile eta oztopoak ere.
Azterketak erakutsi du, azken urteotan, CSPren hedapen globala moteldu eta Europatik urrundu dela. Europako CSP industriak erronka serioei eta enpresa berrien lehiari aurre egiten die gaur egun, batez ere Asiakoak. Joera horrek Europako enpresa askoren desagerpena eta, denboraren poderioz, CSP berrikuntza sareak desegitea ekar dezakeelako kezka dago. Azken urteotan, CSPren elektrizitatearen kostu berdinduak beheranzko joera argia izan du, baina oraindik murriztu egin behar da CSP lehiakorragoa izan dadin.
CSP elektrizitate-sorkuntzaren eraginkortasuna hobetzeko etengabeko eta zuzendutako I+G-ko ahaleginez gain, bai eta ezartzeko laguntza bideratuaz gain, funtsezko elementuak dira inbertsio-esparru onuragarria sortzea eta finantzaketa-tresnak eskaintzea proiektuaren ezarpenarekin lotutako arriskuak estaltzen laguntzeko. Horrek prezio-seinale egokiak ezarri eta elektrizitate-sisteman malgutasunaren balioa islatuko duten energia- eta klima-politika anbiziotsuak behar ditu. Era berean, esparru politiko egonkorra eta energia berriztagarrien politikaren jarraipena, nazio mailan zein europar mailan, funtsezko faktoreak dira.
Eskualdeko lankidetza sustatu behar da erregulazio-soluzio zehatzak eta haiei lotutako proiektu pilotuak garatuz, eta energia-segurtasuneko estrategiek energia berriztagarrietan, oro har, lankidetzaren balioa eta bereziki CSPk eskaintzen dituen aukerak aintzat hartu beharko lituzke. Era berean, mugaz gaindiko garraio-sareen azpiegiturak garatzea funtsezkoa da.
Politika-neurriek energia berriztagarriei zuzendutako laguntza (hau da, teknologiari buruzko espezifikoak) eta politika-laguntza ematea ahalbidetu beharko lukete, eta, bereziki, energia berriztagarrien enkanteen diseinuak hobeto baloratu beharko lituzke sistemaren eragin positiboak, hala nola CSP biltegiratzea eta gaitasunaren kudeaketa. Gainera, EBko estatu kideen artean energia berriztagarrien lankidetza-mekanismoen erabilera suspertzeko eta errazteko, funtsezkoak dira adierazpen argiago bat eta laguntza-esparru zehatzago bat EB mailan, energia berriztagarrien proiektuen garapen kooperatiboaren konplexutasun gehigarria murrizteko. EBren "esparru ahalbidetzaile"-aren araberako neurri politikoek CSP proiektuen kostuak murrizten lagun dezakete. EBko finantzaketa-mekanismoaren menpeko enkanteek teknologiko espezifikoak izan behar dute eta bereziki CSP jorratu behar dute. Connecting Europe Facility (CEF) bidez "CSP proiektuak RES" finantzatzeko CSP proiektuen eskakizunak kontuan izan behar dira (adibidez, proiektuak gauzatzeko epeei eta inbertsio-bolumenari buruzkoak).
Politika-mix orekatu batek zeharkako neurriak ere barne hartu behar ditu energia berriztagarrien lankidetzaren onuren komunikazioa hobetzeko eta publikoaren onarpena sustatzeko. Ildo horretan, tokiko eragileen parte-hartzea errazten duten eta tokiko balizko onurak gauzatzen laguntzen duten prozedura gardenak ezartzea funtsezkoa da eguzki-energia termikoko proiektu kooperatiboak tokian tokiko onarpena sustatzeko.
MUSTEC proiektuaren emaitzak zabalkunde zabala izan dira hitzaldi, ekitaldi, argitalpen zientifiko eta bi bideoren bitartez.
Eguzki-energia kontzentratuak (CSP) paper garrantzitsua izan dezake etorkizuneko Europako energia-merkatuan, Europako energia-politikaren helburuekin bat datozen onura potentzial batzuk eskainiz.
Lehenik eta behin, CSP-k balio handiko eta bidal daitekeen energia ekoitzi dezake eskaeraren arabera, tarteka iturriak orekatzeko eta, horrela, trantsizio energetikoari laguntzeko. Bigarrenik, mugaz gaindiko CSP merkataritzak EBk elektrizitate-sistema modu eraginkorrean deskarbonizatzeko duen helburuari lagunduko dio estatu kideen arteko lankidetzaren bidez.
Beraz, Europako hegoaldetik erdialderako eta iparralderako CSP merkataritzak etorkizuneko elektrizitate sistema oso berriztagarri baten egonkortasuna areagotu dezake eta sistemaren kostu orokorrak murriztu ditzake.
Testuinguru honetan, MUSTECen helburu orokorra da CSPk etorkizuneko elektrizitate sisteman funtsezko papera betetzeko dituen oztopoak eta aukerak ebaluatzea, Europako hegoaldetik iparraldeko herrialdeetara elektrizitate sendoa helaraziz, eta politika-tresna zehatzak garatzea eta proposatzea CSP mota zehatzak eta Europa barneko CSP merkataritza-proiektuak gauzatzea eragozten duten oztopoak gainditzeko.
2030erako EBko Klimaren eta Energiaren Esparruaren barruan, MUSTECek irtenbide zehatzak aztertu eta proposatu nahi ditu Hego Europan eguzki-energia kontzentratuaren (CSP) proiektuak hedatzea oztopatzen duten hainbat faktore gainditzeko, Europako Erdialdeko eta Iparraldeko herrialdeei eskaeraren araberako elektrizitate berriztagarria hornitzeko gai direnak.
Horretarako, proiektuak Europan CSP hedatzea eta energia berriztagarrien (RE) lankidetza bultzatzen eta oztopatzen duten faktoreak aztertuko ditu, etorkizuneko CSP lankidetzarako aukerak identifikatuko dira eta dagoen potentziala aprobetxatzeko neurri zehatz batzuk proposatuko ditu. Helburu horiek lortzeko, MUSTECek CSP industrian lankidetza-mekanismoen eta garapenen bidez sortutako esperientzia eta ezagutza baliatuko du, CSP kasu praktiko zehatzetan oinarrituta.
Horretarako, Europako energia-merkatuaren egungo eta etorkizuneko diseinua eta politikak kontuan hartuko dira, baita CSPk elektrizitate-merkatuetan duen balioa eta horrekin lotutako onura ekonomikoak eta ingurumenekoak ere. Ildo horretan, MUSTECek CSPn lankidetzarako iraganeko, oraineko eta etorkizuneko aukeren azterketa zuzendua, integrala eta diziplina anitzekoa uztartzen du, politika arduradunekin eta merkatuko partaideekin etengabeko lankidetza eta kontsultarekin. Hori lortuko da alderdi interesdunekin elkarrizketa intentsibo eta etengabearen bidez eta neurrira egindako ezagutzak partekatzeko sare bat ezarriz.
MUSTEC partzuergoa Europako sei herrialdetako bederatzi erakunde ospetsuk osatzen dute, eta Europako energia-politikaren komunitateko ikertzaile emankorrenetako asko biltzen ditu, eta historia luzea du Europako eta nazio-finantzatutako energia-politikaren ikerketa-proiektuetan ikertzen.
Aurreko ondorioetan oinarrituta, MUSTECek esku-hartze politiko zehatzak proposatu ditu eta Bide orria eta Ekintza Plan zehatza garatu du.
MUSTEC-en egindako lanak bost interes-talde handiren kezkak jorratu ditu, besteak beste (1) Europa eta nazio mailako arduradun politikoak, (2) merkatuko hainbat partaide, (3) CSP industria europarra/globala, (4) komunitate zientifikoa eta (5) gizarte zibila.
Egindako lanak CSP teknologia sustatzeko eta teknologia horren inguruko eztabaida sustatzeko balio izan du maila politikoan. CSP lankidetza proiektu posible baten ideia sustatu da nazio eta eskualde mailan. Europa mailan, Espainiako Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demografikorako Ministerioak Europako Batzordeak ( https://www.hdcefenergy.eu/ ) eskainitako Laguntza Teknikoko zerbitzua eman du CEF finantzazio-lerro berrirako bio-oinarritutako energia berriztagarrien balizko proiektuetarako, MUSTEC lankidetza proiektuaren ideia gehiago garatzeko.
MUSTEC-en egindako lanak merkatuko hainbat partaideren eta Europako/mundialeko CSP industriaren kezkak ere jorratu ditu. Interesdun horiei aldizka kontsultatu zaie proiektuan zehar, eta gure proiektuaren emaitzei buruzko iritziak eta iritziak behar bezala hartu dira kontuan eta gure gomendioetan sartu dira proiektuaren eragina are gehiago hobetzeko. Aldizkari zientifikoetan argitaratu eta biltzar zientifikoetan parte hartzearen bidez ere sustatu dira komunitate zientifikoan izandako inpaktuak.
Balizko lankidetza-proiektu batek jasangarritasunean duen eraginaren ebaluazio zehatza egin da. Emaitzek erakutsi zuten CSP zentral bat ezartzeak balio erantsia eta enplegua sortuko dituela, batez ere Europan, eta sortutako elektrizitateak karbono eta ur aztarna txikia izango duela. Hala ere, CSP balio-katean arrisku sozial potentzial batzuk daude, gutxitu beharrekoak. Panel fotovoltaikoak eta bateriak erabiliz malgutasunari eta kudeagarritasunari dagokionez sistema baliokide batekin alderatuta, CSPk errendimendu hobea du aztertutako iraunkortasun-adierazle guztietan.
Proiektuak CSPren segurtasun geopolitiko eta energetikoko ondorioak ere ikertu zituen. Erakusten dugu, tradizionalki "gogor" politika-eremuetan abantaila nabarmenak izan arren, bai geopolitikari dagokionez (adibidez, inportazio-mendekotasun txikiagoan) bai energia-segurtasunari dagokionez (adibidez, berriztagarrien kudeaketa-gaitasunaren iturria), CSP ez dela gai bat Europako energia-politikan eta geopolitikan. CSP teknologia nitxotzat hartzen da eta lankidetza-mekanismoak nitxo instituzional berrikuntzatzat hartzen dira. Gainera, CSP energia-trantsizio orokorrerako teknologia ahalbidetzailea izan daiteke: CSP-k eolikoa eta fotovoltaikoa orekatu ditzakeenez, teknologia hauek etengabe eta seguru hedatzea ahalbidetu dezake, etengabeko dekarbonizazioa erraztuz eta CSP ez beste teknologietan lanpostu gehiago sortuz. Hori dela eta, CSPri buruzko lankidetza bizkortzea EBren erantzun egokia izango litzateke COVID-19 krisiari, EBren helburu geopolitikoei zein Europako Itun Berdearen helburuei erantzuteko.
- CENTRO DE INVESTIGACIONES ENERGETICAS MEDIOAMBIENTALES Y TECNOLOGICAS (CIEMAT)